دو هزار ميليارد ريال براي  خريد حقابه‌هاي اضافي  حوضه درياچه اختصاص يافت

تبريز- ايرنا - دبير ستاد احياي درياچه اروميه از اختصاص دو هزار ميليارد ريال اعتبار براي خريد حقابه‌هاي اضافي و جبران خسارت كشاورزان در حوضه درياچه اروميه خبر داد.

به گزارش روابط عمومي استانداري آذربايجان شرقي، عيسي كلانتري روز سه شنبه در جلسه شوراي فرهنگي اجتماعي احياي درياچه اروميه در تبريز گفت: ديدگاه استراتژيك دولت يازدهم به اين نتيجه رسيده است كه درياچه اروميه بايد احيا شود به دليل اينكه مي‌داند كه اگر امروز در اين زمينه هزينه نكند شايد در سال‌هاي آينده با هزاران ميليارد دلار نيز نتواند عواقب آن را جبران كند.

وي با بيان اين كه در اجراي برنامه‌هاي احياي درياچه اروميه با مشكلات زيادي مواجه هستيم، افزود: دستگاه‌هاي اجرايي ما عادت كرده‌اند كه پول خرج كنند و گزارش كار بدهند، در حالي كه امروز بيشتر كار نرم‌افزاري و مسايل اجتماعي است.

وي گفت: امروز دستاورد ما پول خرج كردن نيست، بلكه بايد ببينيم از نتيجه تلاش ما چه مقدار آب وارد درياچه شده است.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه در ادامه آماري از ميزان برداشت آب در كشور ارايه كرد و گفت: در حال حاضر يكصد ميليارد متر مكعب از آب‌هاي سطحي و زيرزميني كشور برداشت مي‌شود، در حالي كه توان تجديدپذيري منابع آب كشور پايين‌تر از 85 ميليارد متر مكعب است.

وي افزود: وضعيت آب در كشور از حالت بحراني هم گذشته و اين آمار به مفهوم اين است كه نسل موجود و نسل آينده در معرض خطر جدي هستند.

كلانتري با تاكيد بر اين كه همه بايد منافع ملي را در نظر بگيريم، گفت: تصميمات بايد هم به نفع درياچه باشد هم به نفع مصالح ملي؛ امروز موجوديت نسل آينده در خطر است و بايد جلوي آن را بگيريم.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه به فرمانداران استان كه در اين جلسه حضور داشتند، گفت: فرمانداران و بخشداران حلقه اتصال دولت با مردم هستند و امروز بايد مردم را با خود همراه كنيم.

وي تاكيد كرد: امكان كاهش مصرف آب كشاورزي وجود دارد و فرمانداران و بخشداران بايد پيگير اين قضيه باشند كه بخش كشاورزي با فناوري نوين اداره شود.

كلانتري با اشاره به اينكه دولت در اوج كمبود منابع 20 هزار ميليارد ريال براي احياي درياچه تخصيص داده است، گفت: رييس جمهور دستور داده است كه بودجه درياچه اروميه در اولويت اول باشد و سازمان مديريت نيز بودجه پيشنهادي ستاد احيا را بدون تغيير تصويب كرده است.

درياچه اروميه با حدود 52 هزار كيلومتر مربع بزرگ ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه شور جهان است كه به دليل ويژگي زيست بومي منحصربفرد خود در يونسكو ثبت شده است.

درياچه اروميه به دنبال خشكسالي هاي دو دهه اخير در كشور با مشكل خشك شدن تدريجي مواجه است و دولت يادزدهم در راستاي سياست هاي زيست محيطي با محور توسعه پايدار، طرح هاي متعددي را به منظور حفظ و احياي اين پهنه آبي در دست اجرا دارد.

7232/518

سرخط اخبار استان‌ها