نمي‌گذاريم از درياچه اروميه استفاده ابزاري شود/دغدغه احياي درياچه بايد مردمي شود

تبريز- ايرنا - استاندار آذربايجان‌شرقي با بيان اينكه هيچ‌كس نبايد از بحث درياچه اروميه استفاده ابزاري كند، گفت: تا زماني كه مردم با برنامه‌هاي احياي درياچه همراهي نكنند اتفاقي نخواهد افتاد.

به گزارش روابط عمومي استانداري آذربايجان شرقي، اسماعيل جبارزاده روز سه‌شنبه در نشست شوراي فرهنگي اجتماعي احياي درياچه اروميه، با تاكيد بر اين كه همه مشكلات و واقعيت‌ها بايد در جلسات بيان شود، افزود: اگر قرار باشد گزارش‌هاي كاذب بدهيم، خود را فريب داده‌ايم.

وي،بحث اصلي در موضوع درياچه اروميه را بحث نرم‌افزاري دانست و گفت: امروز مهم‌ترين بخش مشكل درياچه، ساكنان اطراف آن هستند كه بايد آنها را همراه كنيم.

جبارزاده با تاكيد بر نقش محوري شوراهاي اسلامي در برنامه‌هاي احياي درياچه اروميه گفت: امروز بايد از شوراها بخواهيم به صورت جدي در اين زمينه دولت را كمك كنند.

وي با بيان اين كه اگر شوراهاي روستايي همراهي نكنند هيچ يك از پروژه‌ها عملي نخواهد شد، افزود: براي اين كه كشاورزان و ساكنان اطراف درياچه، برنامه‌هاي احيا را عملياتي كنند شوراها بايد وارد ميدان شوند.

جبارزاده از فرمانداران و بخشداران استان خواست در توجيه و همراه‌سازي شوراهاي اسلامي با برنامه‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه تلاش كنند.

استاندار آذربايجان شرقي در ادامه با تاكيد بر اين كه هيچ كس نبايد از بحث درياچه اروميه استفاده ابزاري كند، گفت: هر زمان كه شاهد استفاده ابزاري از اين بحث باشم بر خلاف روحيه‌ام، افشاگري كرده و نمي‌گذارم به مردم دروغ گفته شود.

وي تشريح كرد: نمي‌گذاريم بحث درياچه اروميه سياسي شود، به ويژه در چند ماه آينده كه ممكن است به هر بهانه‌اي مسايل بزرگنمايي شود.

جبارزاده ابلاغ تصميمات كلان ستاد احياي درياچه اروميه به مسئولان استاني و انتظارات مشخص ستاد از فرمانداران و بخشداران را خواستار شد و گفت: احياي درياچه اروميه يكي از اولويت‌هاي استاني است و اين بحث در همه هسته‌هاي كليدي سند تدبير توسعه شهرستان‌ها به نحوي تاثيرگذار است.

وي افزود: تغيير روش آبياري و الگوي كشت، مديريت بهينه و صرفه‌جويي در مصرف آب و هدايت آب به سمت درياچه اروميه از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در برنامه احياي درياچه بايد مورد توجه قرار گيرد.

جبارزاده همچنين خواستار ارايه اطلاعات بيشتر از سوي ستاد احياي درياچه اروميه به مسئولان استاني و فرمانداران و بخشداران شد و گفت: هرچه به فرمانداران و بخشداران بيشتر اطلاعات بدهيم قطعا بيشتر مي‌توانند با كمك شوراها مردم را همراه كنند.

وي افزود: تا همراهي مردم اتفاق نيفتند دستگاه‌هاي اجرايي نمي‌توانند به طور كامل موفق باشند و براي همراهي مردم قاعدتاً اطلاعات بيشتري لازم است.

استاندار آذربايجان شرقي بر استفاده از ظرفيت رسانه ملي در اين راستا تاكيد كرد و گفت: ما در بحث اعتياد از طريق اطلاع‌رساني نتيجه خوبي گرفتيم و امروز نه تنها اعتياد يك موضوع مخفي نيست بلكه همه خانواده‌ها نسبت به خطرات و راه‌هاي پيشگيري از آن آگاهي دارند.

وي با بيان اينكه بايد صدا و سيما را به‌صورت جدي به صحنه بياوريم، افزود: مشابه اين اقدامات بايد در بحث آب نيز انجام شود و مي‌توانيم با توليد برنامه‌هاي مختلف همراهي مردم را جلب كنيم.

جبارزاده از همراهي همه‌جانبه دستگاه قضايي با مديريت استان تمجيد كرد و گفت: در خصوص بحث كم‌آبي نيز دستگاه قضايي بايد نسبت به اهميت قضيه و ضرورت برخورد با برداشت غيرقانوني آب توجيه شود كه در اين صورت قطعا همراهي خواهد كرد.

وي افزود: مجلس شوراي اسلامي نيز براي كمك به مسئولان در جهت اجراي دقيق قوانين، اعلام آمادگي كرده و بايد از اين ظرفيت به طور كامل استفاده كنيم.

استاندار آذربايجان شرقي با بيان اين كه از دست‌اندركاران احياي درياچه اروميه تشكر مي‌كنم، اما اين كار تلاش مضاعف مي‌خواهد، افزود: امروز احياي درياچه، دغدغه اصلي همه ماست، اما اين دغدغه را بايد مردمي كنيم و مردم را هم با خود همراه كنيم.

وي تشريح كرد: آذربايجان شرقي در اجراي تصميمات ستاد احياي درياچه اروميه، تمام و كمال قدم برداشته و بعد از اين هم به نحو احسن مصوبات ستاد را اجرا مي‌كند.

جبارزاده تبيين كرد: دستگاه‌هاي اجرايي استان سال گذشته كار را با كمترين اعتبار آغاز كردند و امسال هم با همين روحيه كار را ادامه خواهند داد. ما كارها را خيلي وابسته به اعتبارات نمي‌دانيم و تا جايي كه در توان داشته باشيم پيش خواهيم رفت و مصمم هستيم با همه امكانات موجود در جهت تحقق وعده دكتر روحاني به مردم حركت كنيم.

استاندار آذربايجان شرقي در پايان گفت: كساني كه درياچه اروميه را به اين وضعيت رساندند امروز نيستند و ما مي‌خواهيم اشتباه‌هاي آنها را جبران كنيم و به اين كار افتخار مي‌كنيم.

درياچه اروميه با حدود 52 هزار كيلومتر مربع بزرگ ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه شور جهان است كه به دليل ويژگي زيست بومي منحصربفرد خود در يونسكو ثبت شده است.

درياچه اروميه به دنبال خشكسالي هاي دو دهه اخير در كشور با مشكل خشك شدن تدريجي مواجه است و دولت يادزدهم در راستاي سياست هاي زيست محيطي با محور توسعه پايدار، طرح هاي متعددي را با اعتبار يك هزار و 500 ميليارد توماني براي سال جاري به منظور حفظ و احياي اين پهنه آبي در دست اجرا دارد.

7232/518/1547
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه