۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۲:۳۸
کد خبر: 81649521
T T
۰ نفر
رییس مجلس شورای اسلامی با رؤسای مجالس ملی و سنای ایرلند دیدار كرد

تهران - ایرنا - دكتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه در راس هیأت پارلمانی به ایرلند سفر كرده است، روز سه شنبه با رؤسای مجالس ملی و سنای ایرلند دیدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش ایرنا ، پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه گزارش روز نخست سفر رییس مجلس شورای اسلامی به ایرلند را منتشر كرد.

براساس این گزارش، رئیس مجلس شورای اسلامی كه در رأس هیأتی پارلمانی به ایرلند سفر كرده است در بدو ورود به فرودگاه شهر دوبلین مورد استقبال «شان بارت» رئیس مجلس نمایندگان ایرلند قرار گرفت.

لاریجانی در بدو ورود به دوبلین در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان ایرلند، ادامه گفت‌وگو برای گسترش همكاری های دوجانبه را مهمترین هدف خود ازاین سفر اعلام كرد.

وی با اشاره به همكاری‌های پارلمانی، سیاسی و اقتصادی ایران و ایرلند از گذشته گفت: در سفری كه هیات پارلمانی ایرلند به ایران داشتند برای توسعه روابط دوجانبه و همكاری های پارلمانی، گفتگوهای سودمندی انجام شد كه در این سفر ادامه خواهد یافت.



**دیدار دكتر لاریجانی با رئیس سنای ایرلند/لزوم گسترش روابط پارلمانی

رئیس مجلس همچنین در این سفر با «پبی بورك»رئیس سنای ایرلند دیدار و بر ضرورت همكاری دو كشور تأكید و اظهار امیدواری كرد با گسترش مراودات پارلمانی دو كشور از همه ظرفیت های موجود استفاده شود.

دكتر لاریجانی همچنین با شماری از استادان دانشگاه، پزشكان، بازرگانان، دانشجویان و خانواده دیپلمات های ایرانی مقیم ایرلند دیدار كرد.

تبادل استاد و دانشجو میان دو كشور و استفاده از ظرفیت ها و تجارب شركت های بزرگ و پیشرفته جهانی مستقر در ایرلند به ویژه در حوزه مسایل فنی و فناوری های پیشرفته و نیز مسایل پزشكی و سرمایه گذاری های مشترك از جمله مهمترین پیشنهادهای ارائه شده در این دیدار بود.

دكتر لاریجانی نیز در این دیدار با بیان اینكه در گفتگو با مسوولان ایرلندی برای حل مشكلات ایرانیان و نیز راه های گسترش همكاری های دو كشور و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، تبادل نظر خواهد شد ، گفت: برخی مقامات ایرلندی هم در ملاقات های قبلی بر ضرورت گسترش همكاری های اقتصادی و تجاری دو كشور تاكید داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاكرات هسته ای گفت: روند مذاكرات پیش می رود و نكات مثبت آن بیشتر از برخی نقاط منفی است البته سنگ اندازی هایی صورت می گیرد اما روند كلی مذاكرات به سوی مثبت هدایت می شود.

همچنبن استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی نیز دیدگاه های خود را درباره استفاده از ظرفیت های علمی ، فنی ، آموزشی ، اقتصادی و بازرگانی ایرلند بیان كردند.

یكی از پزشكان ایرانی مقیم ایرلند به تجارب این كشور در كاهش هزینه های پزشكی با استفاده از طرح پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: مردم در بسیاری از نقاط دور از مركز این كشور اروپای غربی، از كمبود پزشك رنج می برند و با توجه به درآمد سالانه حدود چهل تا پنجاه هزار یورویی پزشكان در این كشور می تواند ظرفیت خوبی برای حضور پزشكان كشورمان در ایرلند باشد.

در این دیدار امام جمعه حسینیه اهل بیت(ع) شهر دوبلین نیز توضیحاتی درباره جایگاه و ظرفیت مسلمانان در ایرلند ارائه كرد.(بر اساس آمارهای موجود حدود 65 هزار مسلمان در ایرلند زندگی می كنند كه 10 درصد آنها شیعه هستند.)



**بازدید دكتر لاریجانی از كتابخانه و مركز اسناد تاریخی چستر بیتی

همچنین دكتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه در جریان این سفر از كتابخانه و مركز اسناد تاریخی« چستر بیتی» بازدید كردند.

در ابتدای این بازدید خانم «فیونلا كراك» (Fionnuala Croke) مدیر كتابخانه چستر بیتی (Chester Beatty)، با ابراز خرسندی از حضور دكتر علی لاریجانی در ایرلند گفت: در این مركز 270 قرآن خطی نفیس نگهداری می شود.

وی افزود: در این كتابخانه ، نسخ خطی از جمله 250 اثر تاریخی مربوط به فرهنگ و تمدن اسلامی نگهداری می شود كه برخی از آن ها از جمله مثنوی مولوی به زبان فارسی است.

خانم كراك گفت: قدیمی ترین اثر این مركز اسناد ، لوح هایی به خط میخی ، مربوط به پیش از میلاد مسیح و كهن ترین كتاب اسلامی ، مربوط به قرن نهم هجری است.

وی گفت: با سفر به كشورهای اسلامی این آثار را به تدریج گرد آورده است.

مدیر كتابخانه چستر بیتی همچنین افزود: قرآن بسیار نفیسی كه برآورد می شود مربوط به قرن هشتم هجری است در این مركز نگهداری می شود. این قرآن طلاكوب در بالاترین جایگاه این كتابخانه نگهداری می شود در حالی كه اطراف آن را پنج ستون به عنوان اصول دین اسلام احاطه كرده است.

چستر بیتی بازرگان ایرلندی علاقه مند به گردآوری آثار تاریخی ، در اوایل قرن نوزدهم با سفر به كشورهای اسلامی ، از جمله مصر، به تدریج آثار قدیمی را گرد آورد و پس از تفاهم با دولت ایرلند ، این آثار را به مردم ایرلند هدیه كرد تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

كتابخانه و مركز اسناد تاریخی چستر بیتی اكنون یكی از مراكز مشهور گردشگری در مركز دوبلین محسوب می شود.



**نشست مشترك دكتر لاریجانی با رؤسای مجالس ایرلند

دكتر لاریجانی رئیس قوه مقننه همچنین در كنفرانس خبری سه جانبه با حضور رؤسای مجالس ملی و سنای ایرلند شركت و به سؤالات اصحاب رسانه درباره آخرین تحولات منطقه ای ، مذاكرات هسته ای و مناسبات تهران - دوبلین پاسخ داد.

لاریجانی روز دوشنبه 25 خرداد عازم ایرلند شد كه این سفر تا 27 خرداد ماه ادامه می یابد.

رییس قوه مقننه را در این سفر جواد هروی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند و شهلا میرگلوبیات نماینده ساوه همراهی می كنند.

شبس 1565
۰ نفر