تحقیق وتفحص ازبانك ها درصورت رعایت نكردن قانون جدید سود سپرده گذاری

تهران - ایرنا- رییس كمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به عدم رعایت مصوبه اخیر شورای پول اعتبار در كاهش نرخ سود سپرده گذاری از سوی برخی بانك ها و موسسات مالی و اعتباری كشور، گفت: در صورت عدم رعایت ضوابط قانونی اعلام شده از سوی شورای پول و اعتبار، پروژه تحقیق و تفحص مجلس از بانك ها كلید خواهد خورد.

ارسلان فتحی پور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، افزود: برخی بانك ها و موسسات مالی و اعتباری برای جذب سرمایه های در دست مردم ترفند هایی را برای دور زدن مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار به كار گرفته اند كه مجلس شورای اسلامی نیز تمام این حركات را رصد می كند.

وی با اشاره به خروج برخی سپرده ها از بانك ها در نتیجه كاهش نرخ سود سپرده گذاری، گفت: برخی بانك ها و موسسات مالی با استفاده از ترفندهایی سعی در جذب سپرده های مردم با نرخ سود بیشتر دارند كه این مسئله وظیفه بانك مركزی را سنگین كرده است.

نماینده مردم شهرستان های كلیبر، خداآفرین و هوراند آذربایجان شرقی در مجلس، ضمن تاكید بر نظارت هرچه بیشتر بانك مركزی بر بانك ها به منظور رعایت مصوبه شورای پول اعتبار در كاهش نرخ سود سپرده گذاری، گفت: وجود 30 هزار شعبه بانكی، صندوق و موسسات مالی در سراسر كشور، به طور حتم نیازمند استفاده از ابزارهای بسیار قوی نظارتی است.

فتحی پور با بیان اینكه، افزایش نرخ سود سپرده گذاری از سوی بانك ها قیمت تمام شده پول را تشدید خواهد كرد، خواستار پایبندی هرچه بیشتر بانك ها به مصوبه شورای پول اعتبار شد و افزود: افزایش قیمت تمام شده پول به طور حتم توانایی بانك ها در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی كاهش خواهد داد.

براساس تصمیم شورای پول و اعتبار در 8 اردیبهشت ماه سال جاری، نرخ سود سپرده‌های كوتاه‌مدت حداكثر 20 درصد، نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای حداكثر 21 درصد و نرخ سود تسهیلات مشاركتی نیز از 28 درصد به 24 درصد كاهش یافت.

اقتصام(4)1836**1558
۰ نفر