۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۱۳
کد خبر: 81649663
T T
۰ نفر
ذخیره سازی نفت خام توسط ایران در نفتكش ها تكذیب شد

تهران - ایرنا - مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت گفت: ادعای رسانه های خارجی مبنی بر ذخیره سازی نفت خام توسط ایران در نفتكش ها صحت ندارد.

سیدمحسن قمصری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص ادعای برخی رسانه ها مبنی بر ذخیره سازی چندین میلیون بشكه نفت خام در نفتكش ها، تاكید كرد: ایران نفت خام ذخیره سازی شده بر روی آب ندارد.

وی خاطرنشان كرد: البته ایران، زیرساخت های لازم برای افزایش فروش نفت خام در بازارهای جهانی را فراهم كرده تا در صورت لغو تحریم ها، محموله های جدید نفت خام ایران در بازار را عرضه كند.

پیش از این، رویترز در گزارشی به نقل از منابع غیررسمی اعلام كرد كه ایران مقدار قابل توجهی نفت خام را در نفتكش‌های غول ‌پیكر خود در سواحلش نگهداری می‌ كند تا در صورت توافق نهایی با گروه 1+5 آنها را عرضه كند.

براساس این گزارش، مهدی ورزی از مقامات سابق شركت ملی نفت ایران با اشاره به درخواست اخیر زنگنه از اوپك برای جا باز كردن برای نفت ایران، گفت: این اظهار نظر وزیر نفت ایران یعنی اینكه ما به هر قیمتی نفت خود را می‌فروشیم و برای این كار ذخایر خود را به‌فروش می‌رسانیم.

وی كه در حال حاضر مالك یك شركت انگیسی مشاوره درحوزه انرژی است، دلیل ذخیره‌سازی نفت روی دریا را عرضه آسان پس از كسب توافقات هسته‌ای عنوان كرد و افزود: ایران با این‌كار به دنبال بازپس‌گیری سهم خود از اوپك است، زیرا تاپیش از تحریم‌ها ایران پس از عربستان بزرگترین تولیدكننده نفت خام اوپك بود.

ساموئل سیزاك مشاور اول مسائل امنیت انرژی سوئد نیز در همین ارتباط گفته است: این كار ایران منطقی است و این كشور برای بازپس‌گیری سهم خود از اوپك باید وارد مبارزه شود.

بر اساس این گزارش، رویترز مدعی شده ایران در سه‌ ماه گذشته حداقل 15 تانكر حمل نفت خود را كه هر كدام ظرفیت ذخیره‌سازی 2 میلیون بشكه نفت دارند، برای حمل نفت آماده كرده است.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر