گزارش‌هاي مردمي عامل مهمي در كشف تخلفات در حوزه منابع طبيعي است

نوشهر ـ ايرنا ـ بازرس و مسؤول رسيدگي به شكايات اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران ـ نوشهر گفت: گزارش‌هاي مردمي يكي از مهم‌ترين راه‌هاي كشف تخلفات در حوزه منابع طبيعي محسوب مي‌شود.

عباس تقي‌پور گُل‌سفيدي روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: مردم از راه‌هاي گوناگون، تخلفات مربوط به تصرف اراضي ملي و تغيير كاربري و همچنين تخلفات ماموران منابع طبيعي را به اطلاع بازرسي مي‌رسانند كه پس از بررسي، اقدام لازم انجام مي‌شود.

وي حدود 60 درصد از گزارش هاي مردمي در خصوص تخلفات در حوزه منابع طبيعي صحيح و منطبق بر واقعيت دانست و ادامه داد: در سال 1393 در مجموع به 34 پرونده تخلفات در حوزه منابع طبيعي رسيدگي شد كه 20 مورد آن مربوط به اراضي ملي است.

وي گفت آمارها نشان دهنده اهميت مساله زمين‌هاي جنگلي و مرتعي در غرب مازندران است.

تقي‌پور با بيان اين‌كه جدا از گزارش‌هاي مردمي، نهادهاي دولتي نيز گزارش‌هايي براي بازرسي منابع طبيعي ارسال مي كنند، تصريح كرد: اداره كل بازرسي استان مازندران، سازمان جهاد كشاورزي مازندران، دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از جمله اين نهادها هستند.

وي اظهار داشت: همچنين از دفاتر مختلف سازمان جنگل‌ها و سامانه الكترونيكي مردم و دولت (سامَد) و ساير وزارتخانه‌ها گزارش‌هايي به دستمان مي‌رسد كه آنها را بررسي مي‌كنيم و به نهاد مربوط پاسخ مي‌دهيم.

بازرس و مسؤول رسيدگي به شكايات اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران ـ نوشهر از مردم خواست به مقوله منابع طبيعي حساسيت داشته باشند و در موارد اندكي نيز از دخيل كردن اغراض شخصي در گزارش‌هاي خود پرهيز كنند.

منابع طبيعي غرب مازندران از رُويان تا رامسر امتداد دارد و شامل 313 هزار هكتار جنگل و 197 هزار هكتار مرتع است و به دليل نزديكي به پايتخت و آب و هواي مناسب، به شدت در معرض تجاوز و تخريب و تغيير كاربري اراضي قرار دارد. ك/3.

7517/1501/1899

سرخط اخبار استان‌ها