۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵
کد خبر: 81650048
T T
۰ نفر
مجله ژاپنی:بازگشت به نظام مالی،ایران راقدرت اول اقتصادی جهان اسلام می كند

تهران- ایرنا- مجله «دیپلمات» ژاپن نوشت: بازگشت ایران به نظام های مالی جهان، ظرفیت كافی را برای تبدیل این كشور به قدرت اول مالی در جهان اسلام پدید خواهد آورد.

مجله دیپلمات نوشت: چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت ایران قانون بانكداری بدون ربا را تصویب كرد و از این نظر، ایرانیان پیشگام اقتصاد اسلامی هستند.

دیپلمات در ادامه، ضمن تشریح مفاهیمی مانند «مضاربه»، نوشت: اكنون كه ایران به توافق نهایی با غرب نزدیك می شود، موسسه های مالی ایران، این فرصت را خواهند یافت تا به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشند و «خدمات هماهنگ با شریعت» را به بازارهایی كه خواهان چنین خدماتی هستند، ارایه دهند.

این مجله با مرور تاریخچه ای كوتاه از اقتصاد جهان اسلام، نوشت: اگرچه اقتصاد جهان اسلام در دوران خلفا و در قرن های هشتم تادوازدهم شكل گرفت، اما در قرن بیستم بود كه این اقتصاد شكوفا شد؛ به طوریكه ارزش دارایی های بانكی جهان اسلام در سال 2014 میلادی به یكهزار و 560 میلیارد دلار رسید. از این مقدار، 40 درصد در اختیار ایران بود ، عربستان سعودی با 18.5 درصد، مالزی با 9.56 درصد و امارات متحده عربی با 7.36 درصد، با فاصله فراوان، پس از ایران قرار داشتند.

دیپلمات سپس با یادآوریِ اینكه ایران تا پیش از تحریم های غرب، در فهرست «11 كشور آینده»ی گلدمن ساكس بود كه روشن ترین چشم انداز رشد اقتصادی را داشتند، نوشت: ایران همچنین با داشتن ذخایر هیدروكربنی و 77 میلیون جمعیت، می تواند بازاری بزرگ برای سرمایه گذاری شركت های خارجی باشد.

این مجله سپس با شرح برخی دیدگاه ها در زمینه احتمال چالش میان ایران و دیگر كشورهای اسلامی به دلیل تفاوت مذهب، از قول «محمد فطانت» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، وجود چنین چالشی را رد كرد و نوشت: (فعالیت اقتصادی) مثل خرید تلفن هوشمند است؛ ما تلفن شیعه و سنی نداریم! هر دو، یكی است.

«دیپلمات» در پایان تاكید كرد كه ایران با توجه به بازگشتِ عالیِ سرمایه در این كشور، می تواند سرمایه گذاران غربی را به سادگی جذب خود كند، اما مدعی شد برای اینكه به همكاران خود در جهان اسلام بقبولاند كه اوراق قرضه شیعه، همان اوراق قرضه سنی است، كاری دشوارتر در پیش خواهد داشت.

آساق**9163*1579
۰ نفر