۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۰
کد خبر: 81650315
T T
۰ نفر

ایده ای جدید از یك كارگردان ایرانی

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۰
کد خبر: 81650315
ایده ای جدید از یك كارگردان ایرانی

تهران-ایرنا- نمایش پرفورمنس ( اجرای متكی بر حركت بازیگر و موسیقی) به كارگردانی امیر صادقی كنجانی، با شیوه ثبت شده این هنرمند ایرانی در دانشگاه والت دیزنی به صحنه می رود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار تئاتر ایرنا، در این پرفورمنس كه علاوه بر كارگردانی، كار ایده پردازی و اجرا گردانی آن نیز برعهده امیر صادقی كنجانی است، ‌بازیگرانی چون سحر دولت‌ شاهی، حسن پورشیرازی، محسن رستگار و الهه بخشی نیز حضور دارند.

پرفورمنس «خارش - هنر مقصود» در گالری محسن به صحنه می رود و محصول همكاری هنرمندان ایرانی با همكاری دانشگاه والت‌ دیزنی و گالری محسن است كه از بخش‌ های نمایشی و اجرای موسیقی توسط گروه زهی و چند تك ‌نواز (سولیست) تشكیل شده است.

كنجانی درمورد این اجرا، با بیان آنكه پس از سه‌ سال تحقیق و تجربه برای تولید این اثر به سراغ هنر معماری رفتیم و عزیمت یك تفكر به تفكری دیگر پایه و متن اثر قرار گرفت؛ گفته است: هنر معماری در لحظه لحظه این اجرا مورد توجه قرار گرفته است و در واقع حتی موسیقی‌ِ اثر از معماری اصوات شكل می‌ گیرد. اجرای این اثر در حقیقت پرفورمنسی است كه سعی‌ دارد تا از پایانه ‌های عصبی و حسی چندگانه انسان به ‌صورتی‌ متفاوت استفاده كند. در واقع شما از طریق دیدن می ‌شنوید و از طریق شنیدن تجسم خواهید كرد.

وی به اهمیت و نقش پررنگ «دیوار ششم» در این پرفورمنس اشاره كرده است.

دیوار ششم دیوار جدیدی است كه در هنر پرفورمنس توسط خود كنجانی در دانشگاه والت دیزنی مطرح و ثبت شده است. به این ترتیب كه در تعاریف هنر اجرا، دیوار چهارم بین مخاطب و اجرا كننده است كه سال ‌ها پیش مطرح و تلاش ‌های زیادی جهت شكسته شدن آن انجام شد و دیوار پنجم بین اجرا كننده و منتقدین است.

كنجانی در این رابطه نیز گفته است: دیوار ششم به سایه ‌ها و نبود انطباق صدا با منبع آن توجه دارد. در واقع گاهی سایه صدا مهمتر از خود منبع آن خواهد بود و یا صدای واقعی‌ بازیگر- اجراكننده، سایه صدای شنیده شده خواهد شد كه در این پرفورمنس به این موضوع اهمیت ویژه ای داده شده است.

امیر صادقی كنجانی، پیانیست، آهنگساز و ایده ‌پرداز، فارغ‌ التحصیل آهنگسازی و رهبری اركستر از كنسرواتوار ترینیتی لندن در زمینه موسیقی معاصر است. وی تا به حال دو آلبوم با عنوان «اشعار ژاك پرور» (با صدای احمد شاملو) و «استعاره ‌ای تا ابدیت» منتشر كرده و به‌ عنوان آهنگساز برگزیده در بیست ‌و ‌چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر برای ساخت راپسودی ایرانی انتخاب شده است.

كنجانی پیشتر نیز پرفورمنس ذهن شیشه ‌ای با بازی پگاه آهنگرانی و ستاره پسیانی و همراهی هشت نوازنده فلوت را در ایران اجرا كرده بود كه این اجرا با استقبال بسیار هنردوستان و منتقدان مواجه شد.

در این اجرا كه كار رهبری اركستر و آهنگسازی آن بر عهده امیر صادقی كنجانی است،‌ نوازندگانی چون یاسمن كیمیاوی (ابوا)، گلنار شعاری (كلارینت)، پندار پارسی (ویلن)، علی آقاجانی (ویلنسل)، دینا كهنی (فرنچ هورن) و آیدا موسوی (ترومپت) به عنوان سولیست و عرشیا والی به ‌عنوان نوازنده پركاشن و سازهای كوبه ‌ای و پیمان ابوالحسنی، برهان همتی، طناز اسدالله، سهراب ملك زاده، امیرپاشا فاطمی، مهرناز زند رحیمی، غفار بجوی، مجید حاتمی و وحید حاج میری، به‌عنوان نوازندگان اركستر زهی حضور خواهند داشت.

فراهنگ**9266**1027

سرخط اخبار فرهنگ