۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81650452
T T
۰ نفر

خرما فوايد زيادي براي بدن دارد

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81650452
خرما فوايد زيادي براي بدن دارد

مشهد - ايرنا - مدير گروه بهبود تغذيه جامعه در دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: خرما داراي ارزش غذايي بالايي بوده و مصرف آن فوايد زيادي براي بدن دارد.

دكتر زهرا اباصلتي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در خرما ويتامينها و مواد معدني بسياري نهفته است و مصرف آن در طول ماه مبارك رمضان و ساير ماهها توصيه مي شود.

وي گفت: خرما داراي ويتامين بي و منيزيم است كه براي سلامت اعصاب و عضلات بدن مفيد است.

مدير گروه بهبود تغذيه جامعه در دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: مصرف تاثير آرام بخش دارد و اگر توزيع خرما در مراسم عزاداري مرسوم است يكي از دلايل آن خاصيت آرام بخشي مي باشد.

وي با اشاره به وجود ويتامين سي در خرما ادامه داد: خرما به خون سازي كمك كرده و براي مبتلايان به كم خوني و براي زنان بعد از زايمان توصيه مي شود.

دكتر اباصلتي با بيان اينكه قند خرما طبيعي است گفت: ميزان انرژي كه 100 گرم خرما در افراد ايجاد مي كند خيلي كمتر از 100 گرم قند ساده است لذا فرد با مصرف خرما كمتر به چاقي و اضافه وزن مبتلا مي شود.

وي تاكيد كرد: خرما به دليل فيبر بالا نيز براي گوارش مفيد بوده، اثر ضدسرطاني و ملين داشته و همچنين براي پيشگيري از بيماريهاي تنفسي موثر است.

مدير گروه بهبود تغذيه جامعه در دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: بهتر است خرما پيش از مصرف، به منظور زدودن گرد و خاك شسته شود.

وي گفت: همچنين بايد توجه داشت كه مصرف زياد خرما مي تواند براي بدن مضر باشد زيرا باعث افزايش وزن و چاقي مي شود و افراد مبتلا به ديابت نيز بايد در مصرف خرما احتياط كنند.

مصرف سرانه خرما در ايران هفت كيلوگرم است. اين در حالي است كه ايران با ۲۶۴ هزار هكتار سطح زير كشت خرما و توليد سالانه يك ميليون و ۱۱۶ هزار تن از اين محصول يكي از بزرگترين توليدكنندگان خرما در دنيا محسوب مي شود.

ايران ۲۱ درصد سطح زير كشت و ۸۱/۱۴ درصد توليد خرما در دنيا را به خود اختصاص داده است با اين وجود تنها يك دهم خرماي توليدي كشور آن هم با ارزش صادراتي بسيار پايين به خارج صادر مي شود.

خوزستان، بوشهر، كرمان ، فارس، هرمزگان و سيستان و ‌بلوچستان استانهاي خرماخيز كشور هستند.

كمبود صنايع بسته بندي و فرآوري خرما، وجود دلالان در اين حوزه، نبود بازار مستقيم در خارج از كشور و كمبود صادركننده مستقيم، اقتصادي نبودن توليد به علت تك محصول بودن، ضعف فناوري و مديريت، بهره ‌وري پايين در توليد، كمبود نقدينگي و بالا بودن هزينه توليد از مشكلات توليدكنندگان خرما در ايران است.

3027/1858

سرخط اخبار استان‌ها