۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۷
کد خبر: 81650481
T T
۰ نفر
آزمايش پلاسما درماني براي مداواي مبتلايان به بيماري مرس

تهران-ايرنا- كره جنوبي به صورت آزمايشي پلاسما درماني را براي مداواي مبتلايان به سندروم تنفسي ويروس نوظهور كورونا (مرس) در دو بيمارستان آغاز مي كند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از شبكه خبري بي بي سي، در اين روش خون افرادي كه پس از ابتلا به اين بيماري بهبود يافته‌اند، گرفته و سلول‌هاي آن جدا مي‌شود تا پلاسما به دست آيد؛ سپس اين پلاسما به افراد مبتلا تزريق مي‌شود.

اساس اين روش اين است كه فرد بهبود يافته، در خون خود پادتن‌هايي (آنتي‌بادي) دارد كه ويروس را مهار كرده‌اند بنابراين اين پادتن‌ها مي‌توانند به فرد مبتلا نيز در مبارزه با بيماري كمك كنند.

كئون جون ووك، رييس اداره بهداشت عمومي وزارت بهداشت كره جنوبي مي گويد: در مورد نتيجه پلاسما درماني در كره جنوبي زمينه باليني كافي وجود ندارد.

سندروم تنفسي خاورميانه براي اولين بار در سال 2012 شناسايي شد. اين بيماري در اثر آلودگي به نوعي ويروس به نام كورونا ايجاد مي‌شود.

علي محمد زكي ويروس شناس مصري اولين فردي بود كه اين ويروس را شناسايي كرد.

نوع ديگري از كورونا ويروس، حدود 13 سال پيش سبب شيوع بيماري سارس (SARS) شده بود. اين روش پيش از اين نيز براي درمان ابولا و سارس نيز به كار گرفته شده بود زيرا براي اين بيماري ها درماني وجود نداشت.

از ماه گذشته ميلادي كه ويروس مرس در كره جنوبي شيوع پيدا كرد تاكنون 154 نفر به اين بيماري مبتلا شده‌اند. اولين مورد ابتلا، مرد 68 ساله‌اي بود كه به خاورميانه سفر كرده بود و تصور مي‌شود او منشا گسترش ويروس بوده است.

دولت كره جنوبي مي‌گويد شيوع بيماري كند شده، اما هنوز نگراني و شايعه در اين كشور فراگير است.

سازمان بهداشت جهاني نيز در آخرين ارزيابي خود از شيوع اين بيماري در كره جنوبي، بر اساس موارد ابتلاي روزانه، شيوع بيماري را كندتر از قبل مي‌داند.

در ابتداي شيوع بيماري در كره جنوبي كه اولين مورد شيوع خارج از عربستان سعودي بود، نگراني هايي در مورد اينكه شايد ويروس شايع شده در كره جنوبي از نظر ژنتيكي با ويروسي كه در خاورميانه شايع بود، فرق داشته باشد و اينكه الگوهاي انتقال آن متفاوت باشد، وجود داشت. اما بررسي ويروس شناسان كره جنوبي و چين نشان داد كه ويروس كره جنوبي فرقي با ويروس خاورميانه ندارد.

كره‌ جنوبي ضدعفوني سينماها و ساير مراكز عمومي را آغاز كرده است.

اين ويروس در سال 2012 شناسايي شد اما هنوز براي درمان آن دارو يا واكسني وجود ندارد.

مهمترين علايم ابتلا به مرس، تب بيش از 38 درجه، سرفه، تنگي نفس، تهوع و استفراغ و اسهال است.

بيماري در موارد شديد ممكن است به عفونت ريه (پنوموني) و نارسايي كليه منجر شود.

اين ويروس در بين انسان ها زياد مسري نيست اما در اثر مواجهه چهره به چهره با فرد مبتلا منتقل مي شود.

كاركنان بهداشتي و درماني از اين نظر بيش از جمعيت عادي در خطر قرار دارند.

علمي(1) **1354**1834
۰ نفر