۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۲
کد خبر: 81650776
T T
۰ نفر

فعاليت يك ميليون نفر در حوزه فرش دستباف كشور

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۲
کد خبر: 81650776
فعاليت يك ميليون نفر در حوزه فرش دستباف كشور

گرگان - ايرنا- رييس مركز ملي فرش ايران گفت: حدود يك ميليون نفر در حوزه فرش دستباف در كشور فعاليت دارند كه 700 هزار نفر آنان قاليبافان فعال هستند.

به گزارش ايرنا حميد كارگر عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در حاشيه مراسم رونمايي از لوح ثبت جهاني فرش دستباف تركمن استان گلستان در گرگان اظهار داشت: در اين خصوص سالانه سه ميليون مترمربع فرش و قالي توليد مي شود كه دو سوم آن به خارج از كشور صادر مي شود.

وي مقصد فرش دستباف ايران را 80 كشور جهان اعلام كرد و افزود: ارزش صادرات فرش كشور در سال 93 حدود 330 ميليون دلار و وزن آن پنج هزار تن بوده است.

رييس مركز ملي فرش ايران همچنين اضافه كرد كه از مجموع بافندگان فرش كشور 480 هزار نفر بيمه شده هستند.

كارگر در ادامه از پرداخت تسهيلات ارزان قيمت از محل صندوق كارآفريني اميد با كارمزد چهار درصد به پشتيبانان توليد فرش دستباف خبر داد و گفت: علاوه بر اين برخي حمايت هاي يارانه اي و حمايت هاي تبليغاتي براي بازار فروش انجام مي شود.

وي با اشاره به اجراي طرح پالايش بيمه شدگان در حوزه قاليبافي اظهارداشت: اين طرح با همكاري سازمان تامين اجتماعي و مركز ملي فرش ايران انجام مي شود و افرادي كه با وجود بافنده نبودن، به هر دليلي از بيمه قاليبافي استفاده مي كنند حذف و افراد فعال در اين حوزه جايگزين خواهند شد.

مراسم رونمايي از لوح ثبت جهاني فرش دستباف تركمن استان گلستان در سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) عصر امروز با حضور رييس مركز ملي فرش ايران در گرگان برگزار شد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در اين زمينه گفت: تاكنون نشان جغرافيايي فرش 10 منطقه ايران شامل مشهد، كاشمر، كاشان، كرمان، نايين، ساروق، يزد، اردبيل، تركمن گلستان و همدان به ثبت جهاني رسيده است.

حسينقلي قوانلو اظهارداشت: سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) يكي از 16 آژانس تخصصي سازمان ملل است كه با امضاي توافق‌نامه‌اي در استكهلم در سال 1967 براي تشويق آثار خلاقانه در راستاي حمايت از مالكيت معنوي در جهان تاسيس شد.

به گزارش ايرنا، گلستان از ديرباز مهد توليد فرش هاي دستباف از جمله فرش تركمن بوده و طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در استان فعاليت دارند كه بيشتر آنها بافنده فرش تركمن بوده و نيازمند كمك در بخش آموزش، تامين مواد اوليه و از همه مهمتر بازاريابي هستند.

فرش اصيل تركمن ˈذهني يا حفظي بافˈ است و زنان تركمن در توليد اين دست بافته، آرمان ها و انديشه هاي خويش را با رنگ هاي دلخواه بر روي تار قالي گره مي زنند تا تابلويي زيبا و مانا پيش روي بينندگان مجسم سازند.

بر روي فرش دستباف تركمن در استان گلستان كه گفته مي شود بيش از شش هزار سال سابقه دارد در طول اين سال ها بيش از ‎ 811طرح و نماد بافته شده است.

در خصوص مراحل تهيه مواد اوليه و بافت فرش نيز گفتني است كه تركمن ها پشم مورد نياز قاليبافي را پس از مراحل ريسندگي و رنگ آميزي، روي دستگاه ˈقوراماًˈ(نوعي دستگاه افقي ساده كه مخصوص ايلات و عشاير است) چِّله كشي مي كنند.

طبق برخي آمارها، سالانه حدود 600 مترمربع تابلو فرش، 500 مترمربع فرش و 17 هزار مترمربع گبه در اين مناطق توليد مي شود.

بافندگان استان در قالب ‎ 9شركت تعاوني و كارگاه، اين هنر صنعت ها را خلق مي كنند.

استان گلستان واقع در شمال ايران يك ميليون و 850 هزار نفر جمعيت دارد كه از اقوام مختلف ايراني هستند.

3039/1648
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد