۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۳۳
کد خبر: 81650784
T T
۰ نفر

نگاهي به كارنامه20ماهه دولت تدبير و اميد در لرستان

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۳۳
کد خبر: 81650784
نگاهي به كارنامه20ماهه دولت تدبير و اميد در لرستان

خرم آباد - ايرنا - 20 ماه حضور دولت تدبيرو اميد با شعار با اعتدال در لرستان سپري شد و اين مدت اميد مردم استان به آينده بيش از پيش افزايش يافت و نگاهها به دولت مثبت شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دولت يازدهم با تصدي هوشنگ بازوند به عنوان استاندار لرستان، عملا سكان هدايت توسعه استان را به يك بومي داد تا مردم محروم و رنج كشيده لرستان به توسعه و پيشرفت اميدوار شوند.

امروز كه حدود 20 ماه از حضور دولت دكتر روحاني گذشته خدماتي ارزشمندي در لرستان ارائه شده كه مي توان گفت مهمترين منشا اين خدمات، حضور فعال بخش خصوصي در استان است.

استاندار لرستان در تشريح خدمات دولت يازدهم در لرستان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: طي سالهاي گذشته نبود زيرساخت موجب آسيب پذيري استان، سرانه پايين درآمدي و گرفتاري هاي مختلف شده بود.

هوشنگ بازوند افزود: رتبه سپرده گذاري در لرستان 28 كشور بوده و چرخش پول در اقتصاد سالانه استان نزديك به صفر است و اين در حالي است كه اين مهم در كشورهاي پيشرفته 62 بار در سال تكرار مي شود.

وي نرخ مشاركتي اقتصادي مردم را پايين و 34 درصد عنوان كرد و گفت: با كارشناسي هاي انجام شده ثابت شد كه راه نجات لرستان در گرو حضور بخش خصوصي است كه در اين راستا به عنوان نخستين استان نسبت به تشكيل كارگروه سرمايه گذاري با حضور بيش از 200 سرمايه گذار، بانك و شركتهاي اقتصادي اقدام كرديم.



***

حضور هزاران ميليارد توماني بخش خصوصي و شركتهاي اقتصادي در لرستان



بازوند معرفي استان به بخش خصوصي و شركتهاي اقتصادي را از مهمترين اقدامات 20 ماه گذشته در لرستان عنوان كرد و گفت: در اين راستا تفاهم نامه هايي به ارزش هزاران ميليارد تومان با اين سرمايه گذاران امضا شده است.

وي ادامه داد: سازمان اقتصادي كوثر نسبت به سرمايه گذاري شش هزار ميليارد ريال در استان اقدام كرده وچهار هزارو 20ميليارد ريال از اين مبلغ مربوط يه طرح مجتمع هاي دوقلوي كيو در خرم آباد است.

وي احداث كارحانه لاستيك سازي با سرمايه گذاري هفت هزار ميليارد ريال توسط بخش خصوصي و سازمان ايدرو را نقطه عطفي براي توليد و اشتغال در استان دانست و اظهار داشت: بنياد مسضعفان نيز در حال سرمايه گذاري دو طرح به ارزش حدودي يكهزارو 400ميليارد ريال است.

بازوند ادامه داد: بنياد بركت نيز سال گذشته يكهزارو 800ميليارد ريال به سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي استان كمك كرده و امسال نيزسه هزارميليارد ريال در امر مدرسه سازي استان هزينه مي كند.

استاندار لرستان همچنين به راه اندازي مجتمع كشت و صنعت لرستان پس از دهها سال اشاره كرد و گفت: با حضور سرمايه گذار خارجي كشت و صنعت فعال شده و حدود 20 پروژه براي راه اندازي مجتمع تعريف شده و بر اساس آخرين آمار در حال حاضر پيش از افتتاح رسمي مجتمع كشت و صنعت، 400 نفر در اين مجتمع فعال هستند.

بازوند اضافه كرد: همچنين سرمايه گذار طرح، طرح دهكده سلامت رابا حدود 14 پروژه و 147 ميليارد ريال اعتبار در دستور كار قرار داده است.



***

ارتقا شاخص هاي وزارت نيرو / تخصيص 2 برابري اعتبارات آب روستايي و رشد 67 درصدي گازرساني



استاندار لرستان همچنين به ارتقا شاخص هاي دستگاههاي وزارت نيرو در لرستان اشاره كرد و گفت: سال 93، 500ميليارد ريال اعتبار به آب روستايي استان تخصيص يافته كه اين ميزان 12 برابر سال 91 بوده است.

بازوند ادامه داد: عليرغم خشكسالي هاي نيمه نخست سال 92، 135 روستا با تانكر آبرساني شد كه اين تعداد در حال حاضر به 95 روستا رسيده است.

وي ادامه داد: از ابتداي انقلاب تاكنون 340 روستاي استان گازرساني شده كه در اين 20 ماه، 275 روستا به اين تعداد اضافه شد كه اين ميزان 67 درصد كل گازرساني در سالهاي گذشته بوده است.

وي تصريح كرد: گازرساني به 140 روستا در سالجاري در دستور كار است و انعقاد تفاهم نامه باقرارگاه خاتم الانبيا براي گازرساني به 300 روستاي ديگر در دست اقدام است.



***

توسعه فرودگاه خرم آباد ، احداث 110 كيلومتر بزرگراه و 414 كيلومتر راه روستايي



استاندار لرستان در ارائه گزارش بخش ديگري از عملكرد 20 ماهه دولت در استان گفت: ابلاغ راه اهن خرم آباد - دورود - انديمشك به طول 114 كيلومتر وشش هزار ميليارد ريال در 31 فروردين ماه پارسال با قرارگاه خاتم الانبيا تنظيم شد و هم اكنون فعال بوده و راه آهن اليگورز اصفهان نيز در يك قطعه فعال است.

وي ادامه داد: همچنين با توجه به مصوبه سفر هيات دولت به استان، نيمه دوم 92 تا پايان سال گذشته 110 كيلومتر بزرگراه به محورهاي ارتباطي لرستان اضافه شده كه در اين راستا دست كم سه هزار ميليارد ريال هزينه شده است.

بازوند با اشاره به احداث 414 كيلومتر راه روستايي در 20 ماه گذشته گفت: تلفات ناشي از تصادفات رانندگي نيز 6.5 درصد كاهش يافته به نحوي كه 464 نفر مرگ ناشي از تصادف در سال 91 به 437 نفر رسيد.

وي همچنين با بيان اينكه دولتها 15 تا 20 درصد نيازهاي توسعه استان را فراهم مي كنند تصريح كرد: طرح توسعه فرودگاه به منظور راه اندازي پرواز حج در دست اقدام است و تعداد سورتي هاي پرواز فرودگاه خرم آباد از پنج پرواز به 28 پرواز افزايش يافته است.



***تحول سلامت و 103 ميليارد تومان



بازوندبا اشاره به اجراي طرح تحول سلامت در استان گفت: پارسال يكهزارو 30ميليارد ريال در راستاي اجراي اين طرح در استان هزينه شده و در اين راستا بيش از 90 پزشك متخصص در استان جذب شده است.



***

56 ميليارد تومان براي افزايش ضريب مكانيزاسيون كشاورزي



استاندار لرستان همچنين با بيان اينكه سال گذشته هشت هزار هكتار زمين ديم به آبي و 11 هزار هكتار زمين آبي سنيت به مكانيزه تبديل شده گفت 85 درصد اين اقدامات با اعتبارات بلاعوض دولت و مابقي نيز با آورده غيرنقدي كشاورزان تامين شده است.

بازوند چالش اصلي استان و كشور را مسئله آب داست و اظهار كرد: بايد راندمان آبياري از 30 به 65 درصد افزايش يابد كه سال گذشته در اين راستا 105 كيلومتر كانال آبرسان در استان احداث شده است.

وي افزود: با اجراي طرح هاي آبرساني نوين در اراضي استان ، راندمان آبياري پنج هزار و 250 هكتار از 35 به 65 درصدافزايش يافته و560ميليارد ريال نيز اعتبار خط ويژه مكانيزاسيون كشاورزي به استان اختصاص يافته است.

وي با اشاره به جذب 100 درصدي اين اعتبار گفت: در اين راستا يكهزار دستگاه تراكتور و كمباين خريداري شده است.



***

110 ميليارد تومان اعتبارات ماده 10 و 12 به لرستان



استاندار لرستان گفت: سهم لرستان از اعتبارات عمراني ماده 10 و 12 در سال 91 و 92 87ميليارد ريال بوده كه اين ميزان در سال گذشته به يكهزارو 100ميليارد ريال افزايش يافت كه 700ميليارد ريال آن جز مصوبات سفر بوده است.

بازوند اظهار داشت: همچنين لرستان در رشد اعتبارات هزينه اي دستگاههاي اجرايي كشور در سال 94 رتبه اول رشد را به خود اختصاص داده است.



***

180 ميليارد تومان اعتبار سد سازي در سال 94



وي همچنين با اشاره به اينكه 10 سد در استان در دست احداث است گفت: امسال يكهزارو 800ميليارد ريال در قانون بودجه براي سد سازي استان اختصاص يافته است.

وي ادامه داد: دولت توجه ويژه به مساله مهار آب در لرستان دارد به نحوي كه سال گذشت دو سد در استان به بهره برداري رسيد و هفته گذشته نيز عمليات آبگيري سد حوضيان اليگودرز آغاز شد.



***

تخصيص سه برابري اعتبارات عمراني



استاندار لرستان يادآور شد: در سفر هيات دولت به لرستان 9 هزار و 300 ميليارد ريال اعتباربراي اين استان مصوب شد كه در اين راستا مقرر شد سه هزار ميليارد ريال در سال 93 وبقيه در سال 94 محقق شود .

وي با بيان اينكه از اين ميزان اعتبار سال 93 حدود 99 درصد تخصيص يافته استگفت : در مجموع در سال گذشته ميزان اعتبارات ملي استاني شده ،استاني اعتبارت سفر حدود شش هزار و 40 ميليارد ريال بوده است .

وي اظهار كرد : همچنين ميزان اعتبارات ملي در لرستان حدود چهار هزار و 40 ميليارد ريال بوده است .

وي تصريح كرد : در سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال اعتبار به سرمايه گذاري استان اختصاص يافته است كه از اين ميزان 86 درصد محقق شده است .

بازوند گفت : در سال گذشته ميزان اعتبارات تخصص يافته به استان حدود سه سال قبل بوده چراكه تخصيص اعتبارات استان در سه سال گذشته به طور متوسط از 18 تا 24 درصد بوده است.

7269/6001

سرخط اخبار استان‌ها