پرداخت 143 میلیارد تومان یارانه تولید در سه ماهه نخست امسال

تهران - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پرداخت 143 میلیارد تومان از یارانه بخش تولید در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از این میزان یارانه پرداختی 50 میلیارد تومان برای صادرات غیرنفتی، 83 میلیارد تومان به واحدهای سیمانی مازوت سوز و 10 میلیارد تومان نیز برای اصلاح ساختار كارخانجات قند اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، علی یزدانی روز شنبه و در آستانه روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران، افزود: در بودجه سال جاری بالغ بر 5 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه برای تولید، حمل و نقل و گردشگری پیش بینی شده كه حدود 2 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش تولید است.

وی در خصوص ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در سال 91 ارزش افزوده بخش صنعت منفی 8.5، بخش معدن منفی 2.5 و بخش تجارت منفی 8.9 درصد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اما میزان ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت در سال 93 به ترتیب به 6.7 ، 9.8 و 3.7 رسید كه حاكی از تلاش جمعی است كه در كشور رخ داد.

یزدانی سپس از تعدد مراسم و جشن های برگزاری گرامیداشت روز صنعت، معدن و تجارت انتقاد كرد و گفت: تعدد مراسم به هیچ وجه به صلاح نظام و كشور نیست و تمام دستگاههای ذیربط باید در این مراسم تجدیدنظر كنند و ضروری است تا بسیاری از این مراسم و جشن ها با یكدیگر ادغام شود.

وی در ادامه با اشاره به مراسم روز اصناف در اول تیرماه و همچنین مراسم روز صنعت و معدن در دهم تیرماه هر سال، افزود: بنا داریم این دو روز را در یك روز ادغام كرده و تنها یك مراسم برای این دو مناسبت برگزار كنیم.

رییس ستاد بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به برگزاری این روز گفت: روز صنعت، هرساله در تاریخ 10 تیرماه برگزار می‌شود كه امسال به دلیل همزمانی با روز چهارشنبه و جلسه هیات دولت، الزاما این مراسم در روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

یزدانی افزود: همایش نكوداشت روز صنعت و معدن، با حضور یك هزار واحد صنعتی، معدنی و نمایندگان تشكل‌های وابسته و مقامات استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

وی بااشاره به نحوه معرفی واحدهای نمونه نیز گفت: طی جلسات متعدد، فرم‌ها و معیارهای انتخاب واحدهای نمونه بازنگری شد و درمجموع، 283 واحد صنعتی ، معدنی و پیشكسوت نمونه انتخاب‌ شده‌اند كه از این تعداد واحدها، 132 واحد مربوط به واحدهای صنعتی؛ 100 واحد طرح‌های معدنی و اكتشافی و 51 طرح معدنی انتخاب‌ شده‌اند.

رئیس ستاد بزرگداشت روز صنعت با اشاره به انتخاب نهایی واحدهای نمونه نیز تصریح كرد: اما پس از ارائه مجموعه‌ای از منتخبان، این واحدها در قالب سه كمیته بررسی و در نهایت تعداد 15 واحد نمونه انتخاب شد.

وی درباره این واحدها و ماهیت آنها، اظهار داشت: از این تعداد واحد نمونه، 6 واحد صنعتی، 5 واحد در حوزه معدن، یك واحد در حوزه طرح و 2 واحد در حوزه پیشكسوتان صنعتی و یك واحد نیز از پیشكسوتان معدنی هستند و از سوی دیگر یك شهرك صنعتی نمونه و یك واحد تولیدی نیمه‌ دولتی كه تنها مدیریت كلان آن با دولت می باشد نیز انتخاب‌ شده اند.

یزدانی درباره شاخص‌ های انتخاب افراد برگزیده نیز گفت: میزان تولید، فروش، تعداد شاغلین، هزینه‌های مصروف در بخش‌های آموزش و تحقیقات، صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی، گواهینامه ‌های معتبر و مشتری مداری در صدر بررسی‌ها برای انتخاب واحدهای برتر بوده است.

وی با اشاره به آمار واحدهای صنعتی در كشور گفت: حدود 85 هزار و 200 واحد صنعتی در كشور فعال هستند كه 2 میلیون و 650 ‌هزار فرصت شغلی ایجاد كرده اند كه بخشی از این تعداد طرح‌های بالای 50 درصد پیشرفت بوده‌اند كه در یك سال آینده توانایی ایجاد 335 هزار شغل مستقیم را در كشور دارند.

یزدانی همچنین به مزیت‌های انتخاب این واحدها اشاره و تصریح كرد: زمانی كه این واحدها از فیلترهای مختلف وزارتخانه گذر كرده‌اند به‌عنوان یك برند تلقی می‌شوند كه این واحدها در ادامه راه خود در مسیر دریافت تسهیلات با بانك‌های عامل نیز می‌توانند تعامل بهتری را داشته باشند، زیرا برند بودن برای تعامل با بانك‌ها، یك امتیاز است.

وی اضافه كرد: همچنین اعتباری از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به وزارت تخصیص یافته كه این واحدها می‌توانند این مبلغ را در ادامه راه از صندوق توسعه ملی دریافت كنند؛ این صندوق در چارچوب پرداخت را به بانك‌های عامل معرفی می‌كند و بسیاری از این واحدها، پس از گذر از گلوگاه وزارتخانه و معرفی به بانك‌ها، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

اقتصام (2) 1574**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد