۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۵۱
کد خبر: 81673495
T T
۰ نفر
رقابت ناسالم صنایع غذایی، بازار را چاق كرده است

ساری-ایرنا- رییس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت:پنج سال پیش فاصله قیمت محصولات صنایع غذایی از كارخانه تا سبد مصرف كننده 20 تا 25درصد بود اما اكنون به دلیل رقابت ناسالم در صنعت غذا ، سهم سود بازار و یا نظام توزیع به 45درصد رسیده و موجب چاق شدن بازار شده است.

اسماعیل خاتمی مقدم روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در ساری با بیان اینكه با ساماندهی نظام توزیع باید عرضه محصولات صنایع غذایی به قیمت مناسب به دست مصرف كننده برسد، خاطر نشان كرد: قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی قیمت مصرف كننده است اما به هر دلیلی كه در چند سال اخیر بوجود آمده ، فرایند عرضه و تقاضا تغییر پیدا كرده و در یك رقابت ناسالم بین صنایع غذایی شاهد چاق شدن سود سهم بازار و نظام توزیع هستیم.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر با ركود اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم كه موجب كاهش شدید تقاضا در صنایع غذایی شد، واحدهای صنعتی غذایی برای فروش محصولات خودزنی كرده و با كم كردن سود كارخانه و اضافه كردن آن به سود سهم نظام توزیع ،خودشان را دچار چالش جدی كردند.

وی ساماندهی و یا حذف عوامل توزیع را سخت ولی ضروری دانست و گفت: به هر حال كاهش مصرف محصولات غذایی لبنی در سبد خانوار، سلامت جامعه را به شدت تهدید می كند.

خاتمی مقدم گفت: امروزه وجود ارزانكده ها علاوه بر اینكه برند های قوی صنعت غذا را خدشه دار می كند، ذائقه مردم را به مصرف مواد غذایی بی كیفیت نیز تغییر می دهند و این درحالی است كه این فروشگاهها نیز به نفع مصرف كننده محصولات خود را به فروش نمی رسانند.

وی با تاكید بر این نكته كه باید برای كمك به مصرف كننده عمده توجه را به كاهش سود سهم بازار سوق بدهیم، تصریح كرد: انجمن صنایع غذایی به هیچ عنوان راضی به افزایش قیمت محصولات غذایی به ویژه لبنیات و روغن نیست.

وی با بیان اینكه مصرف كنندگان به تولید كنندگان اعلام كرده اند كه ما با نخریدن محصولات شما را وادار می كنیم قیمت را بالا نبرید، بیان داشت: انجمن نیز به این مقوله توجه كرده و مخالف هر گونه افزایش قیمت است و پیشنهاد می كنیم با اصلاح نظام توزیع سود سهم بازار نیز به نفع مصرف كنندگان كاهش یابد.

وی با تاكید بر این نكته كه واحدهای تولیدی صنعتی در قیمت ماده اولیه نقشی ندارند، گفت: در حالیكه تا 50 درصد قیمت محصولات در بازار و نظام توزیع نهفته است ، با كم كردن 20 درصدی از این سهم می توان تا رقم قابل توجهی به نفع مصرف كننده گام برداشت.

**هایپر ماركت ها و یا فروشگاههای بزرگ ویترین تبلیغاتی شدند

خاتمی مقدم با بیان اینكه به طور یقین تا 10 سال آینده تمامی فروشگاههای خرد و كوچك صنایع غذایی در شهرها برچیده خواهند شد، بیان داشت: در حال حاضر هایپرماركت ها نیز فقط ویترین تبلیغاتی برای برند های خاصی از محصولات غذایی عمل می كنند و قیمت محصولات آنان نیز متفاوت با دیگر فروشگاهها نیست.

**صنعت غذا بیش از پیش به كیفیت و سلامت جامعه توجه دارد

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران با بیان اینكه دولت باید به هر شكلی با تامین اعتبار به دامداران به عنوان تولید كننده شیر كه 70 درصد ماده اولیه صنایع لبنیات را تشكل می دهد ،كمك كند، بیان داشت: كیفیت مواد اولیه در كاهش هزینه تولید در صنایع غذایی مهم و تاثیر گذار است.

وی گفت: در حالیكه تمامی دستگاههای نظارتی موسسه استاندارد، دانشگاه علوم پزشكی و دامپزشكی به مقوله اهمیت نظارت بر مواد اولیه اذعان دارند، اما تمامی وقت و انرژی خود را معطوف به فرایند تبدیل در صنایع غذایی می كنند.

وی ادامه داد: تمامی مسوولان ذیربط از اینكه تا 70 درصد تولید شیر در مازندران سنتی است و با بار میكروبی مختلف تحویل كارخانجات می شود، واقف هستند ، اما نظارت بر آنان صورت نمی گیرد و حتی شیر به صورت فله ای در بازار عرضه می شود.

وی با بیان اینكه عرضه شیر به صورت فله ای در مازندران فاجعه است، بیان داشت: امروزه حتی مصرف محصولات غذایی به صورت فله ای و سنتی را در قالب اورگانیك تبلیغ می كنند اما دستگاههای نظارتی نسبت به این امر بی توجه هستند.

خاتمی مقدم گفت: در حالی شیر فله ای و كشتار های سنتی دام در مازندران انجام می شود كه این استان كانون تب مالت و سل است ،ولی مسوولان مرتبط گزارشی ارایه نمی كنند.

برای حل معضل خمیر مرغ در صنایع فرآورده های گوشتی رییس سازمان دارو غذا یك ماه بیشتر فرصت ندارد

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران با بیان اینكه دكتر دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان دارو غذا دو ماه پیش در مازندران متعهد شد تا مشكل مصرف خمیر مرغ را حل كند، گفت: اكنون دو ماه از این فرصت گذشته و تنها یك ماه باقی مانده است.

وی با بیان اینكه به نظر می رسد هنوز بین استاندارد، دانشگاه علوم پزشكی و دامپزشكی در تدوین استاندارد تهیه و مصرف خمیر مرغ با مشكل مواجه هستند، تصریح كرد: انجمن مخالف برخورد با تولید كنندگان خلاف كار نیست و حتی بر تعطیلی و بیكار شدن كارگران این واحد ها نیز راضی است ،چه بسا تخلفات در تمامی گروههای اجتماعی و اقتصادی وجود دارد.

وی ادامه داد: اما اینكه دستگاه نظارتی بدون توجه به اهمیت تولید محصولات گوشتی و بدون كارشناسی ،مصاحبه عدم مصرف خمیر مرغ را انجام دهند ،توهین به صاحبان تولید واقتصاد مهم این بخش است.

به گفته خاتمی مقدم به علت متفاوت بودن ارزش غذایی محصولات غذایی ،تداوم یك محصول غذایی حتی به تشخیص پزشكان توصیه نمی شود و فرآورده های گوشتی به ویژه سوسیس و كالباس نیز از این دسته هستند اما باید واقعیت های عدم مصرف را به مردم گفت نه اینكه به اصل تولید و مصرف محصولات ضربه و خدشه وارد كرد.

وی گفت: برخورد سلیقه ای موجب شد تا صنعت گوشت به شدت به زمین بخورد.

خاتمی مقدم برنامه های امسال انجمن صنایع غذایی را اصلاح نظام و ساختار توزیع و حمایت از واحد های تولیدی موفق دانست و گفت: با توجه به نگاه دولت به صنایع غذایی مبنی بر اینكه باید امید را برای افزایش مصرف محصولات غذایی بین مردم گسترش داد، این انجمن در این راستا برنامه ریزی كرده است.

وی به اهمیت رویكرد تعاملی با تشكل های مختلف به ویژه كانون صنایع غذایی ایران و اتاق بازرگانی مازندران در این انجمن اشاره كرد و گفت: تقویت فعالیت های آموزشی در زمنیه كیفیت ، برگزاری نشست های صبحانه كاری با خروجی مفید از جلسات، فعال كردن كمیته های مختلف گروه غذایی به ویژه روغن و آرد ، ایجاد گروه مشاورین در زمینه كیفیت، مالی و اداری و منابع انسانی از دیگر برنامه ای امسال انجمن است.

خاتمی مقدم، تفاهمنامه با دستگاههای مرتبط با صنایع غذایی از جمله دانشگاه علوم پزشكی ، استاندارد، دامپزشكی ، صنعت و معدن وتجارت و اجرای فاز دوم بانك اطلاعات صنایع غذایی را از دیگر برنامه های امسال عنوان كرد.

وی به نشست فصلی با خبرنگاران و تهیه فیلم های آموزشی در مورد كیفیت محصولات صنایع غذایی با همكاری صدا و سیما اشاره كرد و گفت: طرح حامی با هدف كوتاه كردن فاصله بین تولید كننده و مصرف كننده محصولات صنایع غذایی در دو شهر آمل و ساری نیز امسال اجرایی می شود.

شهرت مازندران به محصولات كشاورزی آن است اما اطلاعات بانك اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان نشان می دهد كه كمتر از 20 درصد مواد اولیه واحدهای صنایع غذایی در داخل استان تامین می شود و 80درصد دیگر وابستگی به خارج از استان دارد.

بر اساس اطلاعات بانك اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران ،450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است كه 315واحد آن توسط سازمان صنعت و معدن و 135 واحد توسط جهاد كشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.

از مجموعه 450 واحد صنایع غذایی شناسایی شده در مازندران حدود نیمی از این واحد ها برابر با 200واحد فعال هستند كه البته تمامی آنان به طور میانگین كمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.

450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، كنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و كشتارگاه طیور فعالیت دارند.

نیاز سالانه واحد های صنایع غذایی در گروه های مختلف در مازندران ، گندم 500هزار تن ، تخم مرغ 900تن ، گوشت قرمز 30 هزار تن ، ماهی كنسروی دو هزار تن ، نمك چهار هزار تن ، روغن 17هزار تن و شیر خشك چهار هزار تن است كه از 50 تا 100 درصد مواد اولیه مورد نیاز واحد های صنایع غذایی خارج از استان تامین می شود.

سالانه بیش از 700 هزار تن شیر در كارخانه های لبنیاتی استان مازندران به عنوان مواد اولیه مصرف می شود كه فقط 30 درصد آن در استان تامین می شود و بقیه با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های كشور وارد می شود.

مازندران 460 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی دارد و رویكرد جدی در توسعه استان توجه به حوزه كشاورزی و گردشگری است.

ضریب كشت در مازندران 35/1 درصد و حدود دو برابر میانگین هفت دهم درصدی كشور است.ك/3

6990/1899 /1596
۰ نفر