۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۹:۱۵
کد خبر: 81682243
T T
۰ نفر
انتظار برای اعلام جمع بندی و پایان خوش مذاكرات هسته ای

تهران- ایرنا- از وین پایتخت اتریش و هتل تاریخ ساز «كوبورگ» خبرهای امید بخشی از پایان خوش مذاكرات به گوش می رسد و خبرنگاران و تصویربردارانی كه شب گذشته را پلك نزده اند، همچنان در انتظار به سر می برند تا پایان بحرانی را اعلام كنند كه تلاش خستگی ناپذیر حدود دو سال اخیر تیم های مذاكره كننده ایران و شش كشور گروه پنج به علاوه یك حاصل كرده است. پایانی خوش.

گزارش خبرنگار ایرنا از كوبورگ حاكیست خبرنگاران و تصویربرداران زیادی در مقابل هتل كوبورگ و خیمه خبرنگاران از یك سوی و مقر اروپایی سازمان ملل در وین از سوی دیگر تجمع كرده اند تا اخبار و تصاویر یك تصمیم تاریخی را برای مخاطبان تشنه سراسر جهان مخابره كنند.

بنا بر این گزارش، تا ساعاتی دیگر نشست مشترك وزیران امور خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یك به همراه سایر اعضای تیم های مذاكره كننده در پشت درهای بسته برای جمع بندی نهایی و اعلام آنچه كه بر سر آن اجماع و توافق شده است، برگزار خواهد شد و پس از آن خبرنگاران و تصویربرداران كه هم اكنون تعداد آنان به صدها نفر می رسد، در مركز رسانه ای سازمان ملل در وین دستاوردها را خواهند شنید و به اطلاع جهانیان خواهند رساند.

رسانه های خبری بین المللی گزارش های متنوع و بعضا ضد و نقیضی از احتمال برگزاری كنفرانس خبری برای اعلام جمع بندی مذاكرات هسته ای تا ساعاتی دیگر در مركز رسانه ای سازمان ملل در وین منتشر كرده اند.

دولت اتریش نیز تدارك ویژه ای را برای برگزاری نشست خبری پایان مذاكرات و اعلام محورهای توافق مندرج در جمع بندی نهایی دیده است. گزارش ها همچنین حاكیست كه بسیاری از خبرنگاران و تصویربرداران خیمه كوبورگ (محل استقرار خبرنگاران) در كنار هتل كوبورگ را ترك كرده و در ساختمان اروپایی سازمان ملل متحد در وین مستقر شده اند. خبرنگاران و تصویربردارانی كه خواب آلود اما پر انگیزه نشان می دهند.

حضور خبرنگاران در مقر اروپایی سازمان ملل در وین در حالیست كه تاكنون به طور رسمی برگزاری كنفرانس خبری مشتركی بین تیم های مذاكره كننده اعلام نشده و سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش برگزاری چنین كنفرانس خبری را تایید نكرده، اما از تدارك و آمادگی برای برگزاری آن خبر داده است.

در این حال خبرگزاری تاس به نقل از منابع دیپلماتیك گزارش داد كه پس از جمع‌بندی مذاكرات، پیش‌نویس قطعنامه مربوطه ظرف یك تا سه روز به شورای امنیت خواهد رفت و تا پایان ماه جاری احتمالا تصویب خواهد شد. تاس همچنین به نقل از یك منبع دیپلماتیك دیگر نوشت: این روند زمان كوتاهی (یك تا سه روز) را در بر خواهد گرفت. تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل ضمانت اجرایی یافتن آن است.

در قطعنامه شورای امنیت جزئیات تعهدات طرفین در مورد تحریم‌ها، ساز و كار نظارت و همچنین رفع اختلافات احتمالی، تشریح شده است.

‌در صورت حل و فصل موارد اختلافی بین ایران و 1+5، «جمع‌بندی مذاكرات» به نهادهای عالی ایران و آمریكا ارائه می شود كه بررسی جمع بندی مذاكرات توسط كنگره آمریكا -براساس اعلام منابع آمریكایی- تا 72 روز و در شورای عالی امنیت ملی ایران طی مدت كمتری انجام می‌شود.

جدیدترین اخبار منتشره حاكیست دیدار سه جانبه جان كری وزیر امورخارجه آمریكا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی و فدریكا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه ساعاتی پیش برگزار شد، بسیار مثبت بوده و دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است.

خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: «احتمالا توافق بر سر حل ‌و فصل برنامه هسته‌ای ایران ساعاتی دیگر اعلام خواهد شد».

اول**1368/