۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۷
کد خبر: 81695931
T T
۰ نفر
دكتر روحانی: هدف شیعه و سنی در ایران اسلامی چیزی جز توسعه كشور نیست

سنندج- ایرنا- رییس جمهوری گفت: ممكن است شیعه و سنی دو مسیر متفاوت را برای رسیدن به مقصد طی كنند اما هدف همه ما یكی است و این چیزی جز توسعه ایران سربلند نیست.

به گزارش ایرنا، دكتر حسن روحانی روز یكشنبه در نشستی با علما، روحانیون و نخبگان فرهنگی استان كردستان در سنندج با اشاره به توطئه های دشمنان در منطقه افزود: در منطقه مشكلات بزرگی از جمله تفرقه قومیتی و مذهبی ایجاد كرده اند اما خوشبختانه در ایران اسلامی همه ما زیر یك پرچم اسلامیت و ایرانیت، رهبری واحد، دولت واحد و قانون اساسی واحد زندگی می كنیم.

وی اظهار كرد: مردم ایران به دلیل توطئه های دشمنان شرایط سختی را گذرانده اند اما سربلند از این آزمون ها بیرون آمده اند.

وی با اشاره به نعمت وحدت در جامعه ایران اسلامی گفت: در گلزار شهدای سنندج، شهدای شیعه و سنی در كنار هم آرمیده اند و این نماد شكست كسانی است كه به دنبال تضعیف نظام هستند.

دكتر روحانی گفت: امنیت و ثبات موجود یك نعمت بسیار بزرگ الهی است كه باید قدردان آن بشیم.

رییس جمهوری افزود: نمی توان تفرقه، اختلاف و جدایی را بین شیعه و سنی تصور كرد همه یك هدف واحد را دنبال می كنیم قرآن مجید، وحی الهی، كلام پیامبر اسلام، پیروان و صحابه پیامبر و اهل بیت همگی از مشتركات میان اهل سنت و شیعه هستند.

او گفت: در كردستان و مذهب شافعی بیش از مذاهب دیگر، وحدت، اتحاد و یگانگی را مشاهده می كنیم.

به گفته وی، هیچ مسلمانی نیست كه به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) عشق نورزد اینها سرور جوانان اهل بهشت و سرور همه مومنین هستند و هیچ كس اعم از شیعه و سنی در شان مولای ما حضرت علی(ع) شكی ندارد.

دكتر روحانی برخی از وقایع تاریخی ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله شكل گیری قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری را مرور كرد و گفت: شروع مجلس خبرگان و مجلس قانون اساسی در ابتدای انقلاب، شكستی بود برای دشمنانی كه تلاش می كردند انقلاب اسلامی استقرار پیدا نكند.

وی همچنین با اشاره به پنجم مرداد سالروز عملیات بزرگ مرصاد افزود: مرصاد عملیات بزرگی بود كه توانست تاریخ ملت را به خوبی ثبت كند و عظمت ملت را در برابر متجاوزین به این سرزمین نشان دهد.

رییس جمهوری افزود: عملیات مرصاد ضربه ای اساسی به دشمنان این سرزمین و اثبات اینكه ما در كمال قدرت صلح را پذیرفتیم، بود. رزمندگان ما می توانستند تا اعماق خاك عراق نفوذ كنند اما مجموعه مصالح كشور با تقاضای پایان جنگ رقم خورد.

دكتر روحانی افزود: امروز در مرداد سال 94 هستیم و باز هم ملت ما پایان یك حركت را در جامعه خود می بیند، دشمنان می خواستند راهی را كه مردم برای توسعه انتخاب كرده بودند از بین ببرند.

وی اظهار كرد: كشوری كه قادر است از معدن، كیك زرد بسازد، از كیك زرد uf6 و از uf6غنای 3.5 درصد و سپس غنای 20 بسازد ساخت سلاح برایش كار پیچیده ای نیست.

رییس دولت تدبیر و امید بیان كرد: امروز قدرت های بزرگ جهان بر این امر اذعان و ادعا می كنند كه ما كاری كردیم كه ساخت سلاح در ایران با تاخیر اتفاق بیفتد.

وی افزود: برای صاحبنظران دنیا و برای همه قدرت های دنیا روشن است كه ما به دلایل اخلاقی، دینی و فتوای رهبری معظم انقلاب به دنبال اسلام اتمی نبودیم و نیستیم.

دكتر روحانی ادامه داد: در قانون اساسی و قانون عادی ما آمده است كه استراتژی دفاعی نظام جمهوری اسلامی برای امنیت كشور یك استراتژی دفاعی بازدارنده است و ما بدنبال فتح سرزمین نیستیم بلكه بدنبال فتح قلوب، فتح فضای صمیمت و برادری در میان مردم منطقه هستیم.

او یادآور شد: آنچه ما می خواستیم برداشتن تحریم ظالمانه از سر این مردم بود و اینكه غربی ها فناوری هسته ای كه مردم ایران بدنبال آن هستند را به رسمیت بشناسند چرا كه شناخت این حق مردم ما از طرف قدرت های جهانی بسیار مهم است و ما این اهداف را در این توافق بدست آوردیم.

رییس جمهوری اظهار كرد: اولین اثر این توافق قطعنامه سازمان ملل بود كه ما به آن رسیدیم و عده ای فكر می كردند كه این كار امكانپذیر نیست، اما این امر انجام گرفت.

وی افزود: در قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل اعلام شد كه ایران حق غنی سازی دارد و حق دارد در نطنز غنی سازی كند، تمام مسیر چرخه سوخت را در كشور داشته باشد و در همین قطعنامه آمد كه این توافق مورد قبول نظام حقوقی سازمان ملل بوده و تحریم ها برداشته شود.

دكتر روحانی با بیان اینكه پایان دادن به قطع نامه های ظالمانه از اهداف ما در این توافق بود گفت: علاوه بر قطعنامه 2231 تعداد شش قطعنامه ظالمانه دیگر علیه ایران لغو شد حق غنی سازی انرژی به رسمیت شناخته شد و تحریم ها برداشته می شود.

دكتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت در مذاكرات هسته ای از حمایت های رهبر معظم انقلاب، ملت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه برخوردار بود.

او اظهار داشت: این مذاكرات، كار بزرگی بود كه بخش اعظم آن تمام شد و بخشی هم در پیش روست.

به گفته وی، در این فضا بیش از هر چیزی نیازمند وحدت هستیم تا با شتاب بیشتری كشور را پیش ببریم.

دكتر روحانی اظهار كرد: مشكلات مردم به صورت مشابه در همه استان های كشور قابل لمس است و البته برخی از مشكلات در استان ها منحصر به فرد می باشد.

وی به اشتغال به عنوان یك مشكل در تمام استان ها اشاره كرد و افزود: برای ایجاد اشتغال باید فضای فعالیت اقتصادی و تولیدی را در كشور فراهم كرد و دولت را كوچك تر نمود.

رییس جمهوری تصریح كرد: فضای شغل به جای استخدام در ادارات باید در جامعه ایجاد شود باید صادرات و تولید را بالا برد، كردستان باید مركزی مهم برای صادرات كالا و خدمات باشد و این مهم نیازمند اتحاد، همدلی و همزبانی است.

دكتر روحانی گفت: شهیدان هم همین انتظار را از ما دارند و همه باید فضار كار و تلاش را در كشور فراهم كنیم.

رییس جمهوری اظهار كرد: ما در فضای روابط با كشورهای دیگر شرایط مناسبی را داریم و می توانیم به سوی آبادانی ایران پیش برویم اما باید درست عمل كرد و نباید وارد كننده محصولات خارجی بود.

دكتر روحانی در ادامه گفت: همه جای دفاع مقدس ما افتخارآفرین است فتح های بزرگی از جمله فتح خرمشهر، فتح المبین و والفجر هشت داشیم و مردم كردستان هم چه از لحاظ حضور در میدان های نبرد و چه از لحاظ میزبانی برای رزمندگان تلاش كردند.

رییس جمهوری از كردستان به عنوان سرزمین شهید كاوه ها، بروجردی ها، صیاد شیرازی ها، نجات اللهی ها و چمران ها یاد كرد و گفت: دلاورمردان ما در این سرزمین ایستادند و مقاومت كردند و تا امروز هرچه داریم از استقلال و عزت، در سایه فداكاری این رزمندگان است.

1904/1772

سرخط اخبار سیاست