۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۰
کد خبر: 81703120
T T
۰ نفر
الگوبرداري از تعاليم ابن سينا طب سنتي را در دنيا ترويج مي دهد

همدان - ايرنا- رييس فرهنگستان طب سنتي جمهوري ازبكستان گفت: بوعلي سينا آثار برگزيده در طب سنتي دارد كه مي توان با الگوبرداري از آن ها طب سنتي را در دنيا ترويج داد.

محمد همرايوف روز شنبه در حاشيه بازديد از آرامگاه بوعلي سينا همدان در جمع خبرنگاران افزود: اكنون داروهاي شيميايي كه دست ساخته كشورهاي اروپايي است در جهان براي درمان به كار مي رود در حالي كه طب سنتي مي تواند پاسخگوي نيازهاي بشري در حوزه درماني باشد.

وي ادامه داد: گياهان دارويي ارزان قيمت و موثر است و مي تواند جايگزين خوبي براي درمان هاي شيميايي باشد.

همرايوف گفت: ازبكستان 70 سال زير سلطه شوروي بود اما اكنون يك كشور مستقل است و رييس جمهوري آن نيز تاكيد زيادي بر كاربردي كردن آثار بوعلي سينا دارد.

وي بيان كرد: هر دو سال يكبار آثار بوعلي سينا در اين كشور در كنگره اي بررسي و درباره آنها توضيحات لازم ارايه مي شود تا زمينه آشنايي بيشتر فراهم آيد.

رييس فرهنگستان طب سنتي جمهوري ازبكستان افزود: از رييس بنياد علمي فرهنگي بوعلي سينا همدان نيز براي شركت در اين كنگره دعوت مي شود.

وي گفت: از سال 1996 در فرهنگستان اين كشور طب سنتي با استفاده از كتب بوعلي سينا مطرح شد و تاكنون نيز اقدامات ارزشمندي در اين راستا انجام شده است.

هشت تن از اعضاي هيات علمي طب سنتي جمهوري ازبكستان صبح شنبه با حضور در آرامگاه بوعلي سينا به مقام شامخ حكيم هزاره ها اداي احترام كردند.

آرامگاه شيخ الرييس بوعلي سينا بناي يادبود فيلسوف، دانشمند و طبيب مشهور ايراني است كه در ميدان بوعلي سينا در مركز شهر همدان واقع است.

تالار جنوبي آرامگاه به عنوان موزه به نگهداري سكه، سفال، برنز و ساير اشياي كشف شده مربوط به هزاره هاي قبل از ميلاد و دوران اسلامي اختصاص يافته و در تالار شمالي، كتابخانه اي شامل هشت هزار جلد كتاب خطي و چاپي نفيس ايراني و خارجي و غرفه هايي مربوط به آثار بوعلي سينا و شعرا و نويسندگان همداني نگهداري مي شود.

در غرفه آثار بوعلي، عكسي از جمجمه بوعلي نيز در معرض ديد گذاشته شده كه گمان مي رود به هنگام تخريب مقبره قديمي تهيه شده است.

مكمل اين بنا بوستاني به شكل نيم دايره با فضاي سبز است و نيز تنديس ابوعلي سينا در حالي كه كتابي در دست دارد در ضلع شرقي ميدان نصب شده است.

7530/1181/ 1650
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه