۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81707480
T T
۰ نفر
خرازی: استادان مدل بی نظیر موفقیت های هسته ای ایران را تدوین كنند

تهران - ایرنا - دكتر سید كمال خرازی دستیابی به فناوری هسته ای در ایران و موفقیت در مذاكرات را « مدل و پدیده ای بی نظیر» در تاریخ خواند و از استادان حقوق و روابط بین الملل خواست در تدوین این موضوع و ارائه راهبردها جهت ادامه مسیر به مدد دیپلمات ها بیایند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست هم اندیشی تیم مذاكره كننده هسته ای با استادان حقوق و روابط بین الملل كه در دهمین سال فعالیت این شورا برگزار شد، گفت: شورای راهبردی روابط خارجی یك مجموعه مشورتی زیر نظر مقام معظم رهبری است و یكی از موضوعاتی كه همواره ظرف این ده سال در دستور كار شورا بوده موضوع هسته ای بوده است. تاكنون راهبردهای زیادی در شورا تهیه خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده است.
خرازی مذاكرات هسته ای و دستیابی به توافقق را « پدیده ای بی نظیر» توصیف كرد و افزود: این پدیده باید به عنوان یك پدیده بی نظیر در دانشگاه ها تدریس شود. استادان هم باید به تدوین آن كمك كنند .
وی مسیرهای مختلفی را برای هسته ای شدن كشورها برشمرد و گفت: اصولا كشورها برای اینكه دارای فناوری و صنعت هسته ای شوند مسیرهای مختلفی را طی كرده اند. تعدادی با توجه به ارتباطاتی كه با اردوگاه های قدرت داشتند از انها كمك گرفتند ؛ نمونه های آن را به خوبی می دانید، پاكستان و هندوستان. اینها از طریق ارتباط با یك قدرت هسته ای توانستند این فناوری را به دست آورند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه كرد: برخی از اینها از ابتدا عضو ان پی تی نشدند، برخی هم مثل كره شمالی از ان پی تی خارج شد، ولی به هر صورت این یك توسعه فناوری بومی نبود بلكه با كمك یك قدرت هسته ای و با حمایت سیاسی ان قدرت ها موفق شدند به فناوری هسته ای البته با اهداف نظامی دست پیدا كنند.عده ای از كشورها هم در بین راه مجبور شدند كه انصراف بدهند و حتی تمام امكاناتشان را سوار كشتی كنند برای قدرت ها.
خرازی گفت: نمونه توسعه صنعت هسته ای در ایران مبتنی بر استقلال كشور است .عدم وابستگی به اردوگاه ها نمونه بدیعی است كه با اتكا به جوانان ایران و دانشمندان ایرانی ، ایران موفق شده فناوری هسته ای را توسعه بدهد. البته بسیاری افراد در این راه زحمت كشیدند تا این كه امروزه بر خوردار از این فناوری هستیم.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان كرد: دانشمندانی جانشان را در این مسیر گذاشتند كه ازخداوند می خواهیم روح پرفتوح انها نزد خداوند از بركات بالا برخوردار باشد. هدایت داهیانه مقام معظم رهبری در این سال ها از ابتدای شروع توسعه فناوری هسته ای تا بحال ؛ روح استقلال طلبی ایران همه اینها موثر بوده كه توانستیم یك مدل جدید را در دنیا عرضه كنیم كه می توان بدون اتكای دیگران به این فناوری مسلط شد ، آن هم برای مصارف صلح آمیز و نه نظامی.
وی اظهار داشت: این مدل جا دارد كه شناسایی ، نوشته و تدریس شود. مدل بی نظیری است كه در دنیا سابقه ندارد. البته مراحل مختلفی طی شده تا امروز توانستیم حق خودمان را اثبات بكنیم و دنیا بپذیرد ما چنین حقی داریم. در دوره اصلاحات ما مذاكرات هسته ای راتجربه كردیم و كشور بها داد، حتی به تعلیق انجامید و در حالی كه روابط ما با غرب روابط بسیار نزدیكی بود و توسعه سیاسی روابط ایران مثال زدنی بود ولی دیدیم كه غربی ها چگونه برخورد كردند. نه تنها در قضیه هسته ای بلكه در روابط اقتصادی و توسعه صنعتی ایران هم پیش نیامدند و انچه لازم بود كه انجام بدهند را متاسفانه انجام ندادند .
خرازی گفت: در حالیكه روابط سیاسی كشور با غرب بخصوص اروپا در اوج خود بود و اتفاقا شكستن تعلیق در همان دوره انجام گرفت . پس از آن دیدیم كه ادامه تعلیق ثمری ندارد و قابل توجیه هم نیست و لذا در اواخر دوره اصلاحات بود كه تعلیق شكست و عملا كارخانه UF6 اصفهان شروع به كار كرد. ما یك دوره آزمایشی داشتیم، در واقع آزمایش كردیم دیگران را كه چگونه ما با برخورد می كنند.آن دوره منتهی شد به یك دوره مقاومت كه ما عملا اعتنایی به مذاكرات با غرب نداشتیم بلكه به توسعه توانمندی های خودمان پرداختیم. رییس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان كرد: غرب باور نمی كرد ایران بتواند در حالیكه تحت تحریم است این فناوری را به دست خود توسعه دهد.
خرازی به بحث تبادل اورانیوم غنی شده بیست درصدی برای سوخت تهران اشاره كرد و گفت: یادتان هست كه آن موقع قرار بود اورانیوم بیست درصدی كه تولید شده بود مبادله شد و به جای آن صفحات سوخت بگیریم. ابتدا آمریكایی ها موافقت كردند و بعد آقای لولا و آقای اردوغان جشن گرفتند. ولی دیدید كه چگونه آمریكایی ها زیر آن زدند و این معامله را بهم زدند. همان موقع دانشمندان ما اعلام كردند كه ما خودمان این كار را خواهیم كرد. انها خندیدند ولی خوشبختانه توانستیم این كار را بكنیم و به دست جوانان و دانشمندان خودمان نیازمان را برآورده كنیم واین یك شوك بود برای غرب.
وزیر اسبق امور خارجه گفت: این كار غرب را آگاه كرد كه ایران می تواند ، هرگاه ایران تصمیم بگیرد می تواند كارهای بزرگتری هم انجام دهد. توسعه بیشتر سانتریفیوژ ها و مدل های جدید سانتریفیوژ كه یكی پس از دیگری طراحی شد و توانایی های ایران را نشان داد.
وی اظهار داشت: این دوره، دوره مقاومت بود، تا به امروز كه ما با توجه به این دستاوردهای فنی كه داشتیم و با توجه به موقعیتی كه جمهوری اسلامی ایران در این منطقه به دست آورده به عنوان با ثبات ترین كشور و كشوری كه سال ها تحت تحریم بوده توانسته خود را اداره كند و در عین حال نفوذ بسیار زیادی در منطقه داشته باشد. ما الان با دست پر می توانیم وارد مذاكره شویم كه این دوره جدیدی است. عزیزان ما در صحنه سیاسی وارد مذاكره شدند و تا به امروز كه این سند مورد توافق طرفین در اختیار ماست.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: آنچه اتفاق افتاده به لحاظ تاریخی بسیار عظیم است كه جا دارد مطالعه دقیق و نوشته و تدوین شود؛ به عنوان یك مورد تاریخی برجسته و مهم و این كار از عهده شما اساتید حقوق و روابط بین الملل برمی آید این یك وظیفه دانشگاهی و وظیفه علمی است.
خرازی اضافه كرد: البته طبیعت مذاكره داد و ستد است. شما اگر هر قدرتی هم باشید وقتی می خواهید با دیگران مسائل را حل و فصل كنید باید داد و ستد كنید. برای اینكه اهداف عالی تری دارید، پس مهم این است كه بیندیشیم و بدانیم آن اهداف عالی ترمان چیست. این مسیر طبیعتا مسیر همواری نیست، پرچالش است.لازمه كار آن است كه خوشبینی زاید الوصف نداشته باشیم، بدبینی افراطی هم نداشته باشیم. بلكه واقع بین باشیم، با اتكا به قدرتی كه داریم، حمایت لایزال مردمی، ارزش های والای جمهوری اسلامی ، اتكا به رهبری داهیانه كشور این ظرفیت را داریم كه بتوانیم با این چالش ها روبرو شویم . كمك شما در همین زمینه است. امروز این جلسه را تشكیل دادیم تا از شما استمداد كنیم و مدد بگیریم ، ببینیم كه آینده را چگونه می بینید و چگونه می شود این چالش ها را پاسخ داد و این مسیر را طی كرد.

9012**1553

سرخط اخبار سیاست خارجی