۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۰۵
کد خبر: 81744202
T T
۰ نفر
رضایت بالای اساتید دانشگاهی از توافق ژنو

تهران - ایرنا - نتایج یك نظرسنجی كه به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره میزان رضایت اساتید دانشگاهها از توافق ژنو انجام شده، حاكی از میزان بالای رضایت شركت كنندگان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا ، مجید فولادی مجری این پژوهش در دومین روز نشست مشترك معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها گفت: طبق این نظر سنجی كه از بین تمام اساتید دانشگاهی كشور و با ارائه یكهزار و 27 پرسش نامه به دست آمده است، ارزیابی اساتید از نتایج توافق هسته ای در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق این نظرسنجی 92 درصد اساتید معتقدند یكی از نتایج توافق هسته ای حفظ عزت و كرامت ایران بوده است ، 84 درصد شركت كنندگان در این نظرسنجی معتقدند توافق باعث اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران شده است ، 85 درصد بر این باورند كه دیدگاه جهانیان نسبت به ایران با این توافق تغییر كرده است.100 درصد شركت كنندگان كاملا موافق بوده اند كه در این توافق از حق غنی سازی ایران دفاع شده است.
وی ادامه داد: 77 درصد شركت كنندگان معتقدند كه با این توافق اعتماد مردم به دولت افزایش پیدا كرده است ، 89 درصد از شركت كنندگان معتقدند این توافق تاكیدی بر گفت وگو با دیگر كشورها بوده و 87 درصد نیز می گویند این توافق منجر به بهبود روابط با كشورهای بزرگ خواهد شد.
این محقق ادامه داد: وقتی در باره مهم ترین پیامد این توافق در حوزه سیاست خارجی سوال شد 47 درصد ارتقاء منزلت ایران ، 36 درصد بهبود روابط با دیگر كشورها ، شش درصد رفع تنش ها در عرصه بین الملل و هفت درصد اثبات اقتدار و قدرت ایران به عنوان مهمترین پیامد در حوزه سیاست خارجی دانستند.
مجید فولادیان افزود: براساس این نظرسنجی، 76 درصد استادان موافق بودند كه حقوق هسته ای ایران و خط قرمزها در این توافق رعایت شده؛ 71 درصد شركت‌كنندگان معتقدند میزان دستیابی ایران به مطالبات خود قابل توجه بوده؛، 88 درصد اساتید معتقدند كه توافقنامه مطابق با میل مردم بوده و 94 درصد دیگر گفته‌اند كه تیم هسته ای صلاحیت مذاكره را داشته است؛ ضمن آنكه فقط 2 درصد مخالف بوده‌ و چهار نفر نظر ممتنع داشتند.
وی ادامه داد: همه شركت‌كنندگان، وجود مطالبات عمومی در كشور و تبحر مذاكره‌كنندگان را از عوامل مهم به نتیجه رسیدن مذاكرات دانسته‌اند.
به گفته فولادیان، 80 درصد از شركت‌كنندگان فشار تحریمها و 20 درصد نیز دستاوردهای هسته‌ای دولت گذشته را عامل به نتیجه رسیدن مذاكره دانستند؛ همچنین 60 درصد نیز معتقد بودند كه دستاوردهای هسته‌ای دولت گذشته در به نتیجه رسیدن مذاكرات موثر نبوده است.
وی افزود: 90 درصد شركت‌كنندگان نیز حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری را عامل به سرانجام رسیدن مذاكرات می دانند.
وقتی دلایل واقعی مخالفت منتقدان داخلی از شركت‌كنندگان پرسیده شد، 66 درصد معتقد بودند كه مخالفت این افراد ربطی به از دست رفتن حقوق هسته‌ای ایران (طبق نظر منتقدان) ندارد.
فولادیان افزود: تنها 15 درصد معتقد بودند كه داده های ایران بیشتر از ستانده‌هاست و 13 درصد نیز معتقد بودند كه این توافق سبب كاهش قدرت مقاومت اسلامی در منطقه می‌شود؛ 59 درصد از شركت‌كنندگان عدم اطلاع منتقدان از معادلات بین المللی را عامل اصلی مخالفت آنها با توافق می دانند.
وی ادامه داد: تنها 17 درصد شركت‌كنندگان معتقد بودند كه این توافقنامه تسلیم در مقابل زورگویی قدرت بزرگ بوده و 78 درصد نیز معتقدند به خطر افتادن منافع جناحی مخالفان دولت، دلیل اصلی مخالفت آنها با توافق هسته ای است.
فولادیان اضافه كرد: خواسته‌های استادان دانشگاه از نمایندگان مجلس دیگر پرسش مطرح شده از شركت‌كنندگان بود؛ 40 درصد توجه به منافع ملی، 27 درصد عدم توجه به منافع جناحی، 17 درصد همكاری و اعتماد به دولت و 16 درصد بررسی دقیق توافق را از مجلس خواستند.
به گفته وی، شاید مهمترین بخش این نظرسنجی، ارزیابی كلی توافق از دیدگاه استادان دانشگاه‌های كشور دانست كه براساس آن، 95 درصد معتقدند توافق خوبی است و فقط پنج درصد آن را یك توافق بد دانستند.
وی خاطرنشان كرد: طبق نظرسنجی های دیگر، استادان دانشگاه از دید مردم به عنوان قابل اعتمادترین گروه جامعه تلقی می شوند كه این مهم نشان دهنده اهمیت این نظرسنجی است.
فراهنگ **3081**1540**1601** 3061 ** 2023

سرخط اخبار سیاست خارجی