۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۰۵
کد خبر: 81745332
T T
۰ نفر
نجار: زمین لرزه های اخیرتهران تاثیری بر فعال شدن گسل ها نداشته است

تهران- ایرنا- رییس سازمان مدیریت بحران با رد گمانه زنی ها در هفته های اخیر مبنی بر وقوع زلزله شدید در تهران و فعال شدن گسل ها اعلام كرد: هیچ یك از گسل های تهران فعال نشده اند و زمین لرزه های اخیر بر فعال شدن این گسل ها تاثیری نگذاشته است.

اسماعیل نجار روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگارسیاسی ایرنا افزود: با گذشت حدود18 روز از آخرین پس لرزه ها در استان تهران، فعالیت لرزه های خاصی بر روی گسل های تهران مشاهده نشده است.
وی یادآور شد: در این مدت تنها سه زمین لرزه كوچك به بزرگی 1.8، 1.3 و 1.2 ریشتر در تهران روی داده است.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر و پس از وقوع طوفان گرد وخاك و نیز با پشت سرگذاردن چند زمین لرزه در استان تهران (جواد آباد و فیروزكوه) بازار شایعات به اوج خود رسیده است به طوری كه برخی ها ادعا كرده اند این پیش نشانه ها، وقوع زلزله ای سخت در تهران را خبر می دهد.
اظهارات نجار معاون وزیر كشور براساس آخرین یافته های موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران‌ است كه در مكاتبه اخیر وی با این موسسه به وزارت كشور ارسال شده است.
نجار در این گفت و گو یادآور شد: استان تهران در 22 مردادماه شاهد 59 پس لرزه در جواد آباد ورامین با بزرگی 4.1 ریشتر و درسوم شهریورماه نیز شاهد 19 پس لرزه در فیروزكوه با بزرگی 4.6 ریشتر بود كه خوشبختانه خساراتی به همراه نداشت.
رییس مدیریت بحران كشور با بیان این كه پیش بینی زمان دقیق زمین لرزه بزرگ در تهران امكان پذیر نیست، گفت: هر لحظه احتمال وقوع زمین لرزه مخرب را در پایتخت واطراف آن وجود دارد و این مساله را كه محققان و مسوولان موسسه ژئوفیزیك سال ها است كه هشدار داده اند.
نجار یادآور شد: سالانه 173 زمین لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشتر در نقاط مختلف كشور ثبت می شود یعنی به طور متوسط هر دو روز یك زمین لرزه بیش از 4 ریشتر اتفاق می افتد.
وی تصریح كرد: نمی توان برای هریك از این زمین لرزه ها هشدار عمومی صادر كرد چرا كه این امر عادی تلقی شده و باعث می شود اعتماد مردم نسبت به هشدارهای ضروری از بین برود.
معاون وزیر كشور به مصاحبه های اخیر دكتر بهرام عكاشه اشاره كرد و گفت: به كاربردن جملاتی همچون یكی از گسل ها شكسته شده و بقیه آمادگی شكستگی دارد یا این كه 90 درصد كشور بر روی گسل است، مطلب تازه ای نیست اما بیشتر امنیت روانی جامعه را تحت تاثیر قرارمی دهد.
نجار ادامه داد: آثار مخرب روحی و روانی این قبیل اظهارات كارشناسان درباره زلزله بر روی مردم، بیش از خود زمین لرزه است كه نباید نادیده گرفته شود.
وی بر ضرورت آموزش عمومی در مقابله با زمین لرزه و نظارت دقیق بر ساخت و ساز ابنیه ها به منظور كاهش خسارات تاكید كرد.
سیام. 9136 ** 1336


۰ نفر

سرخط اخبار سیاست