كلاهبرداری میلیاردی با افتتاح سه هزار حساب

كوالالامپور – ایرنا - رییس سازمان بازرسی كل كشور روز چهارشنبه از شناسایی فردی خبر داد كه با افتتاح حدود سه هزار حساب قرض الحسنه و دریافت حدود سه هزار كارت بانكی و جابجایی پول بین حساب های مختلف و بین بانكی از طریق ای.تی.ام در مدت كوتاهی 40 میلیارد ریال فساد مالی انجام داده است.

'ناصر سراج' رییس سازمان بازرسی كل كشور كه برای شركت در شانزدهمین كنفرانس بین المللی مبارزه با مفاسد مالی در مالزی بسر می برد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بحث پولشویی، اعلام كرد این فرد با همكاری یك بانك، نزدیك به سه هزار حساب قرض الحسنه افتتاح و سه هزار كارت ای.تی.ام دریافت كرده است.
وی میزان موجودی این حساب ها را كم اعلام كرد، اما گفت این فرد 9 دستگاه ای.تی.ام نیز دریافت و 8 دستگاه را در یك مركز پیشخوان دولت و یك دستگاه را در منزل نصب كرده بود.
سراج گفت كه این فرد با استخدام یك كارگر افغان، پول های حساب ها را با استفاده ازهشت دستگاه ای.تی.ام دفتر پیشخوان دولت و دستگاه منزل در طول شب كه بانك ها تعطیل بودند جابجا و گردش مالی صوری ایجاد كرده است.
وی گفت كه با این كار، بین بانك پذیرنده و صادركننده، پول رد و بدل شده و فرد به ازای این جابجایی ها كارمزدهای سنگینی دریافت كرده است.
رئیس سازمان بازرسی كل كشور گفت: كارگر افغان صاحب سه هزار حساب در طول شب پول ها را از یك حساب به حساب دیگر انتقال می داده و دو باره به حساب اصلی بازمی گردانده است و از این طریق در مدتی كوتاه 40 میلیارد ریال سود تراكنش ها دریافت كرده است.
وی گفت كه این فرد بدنبال تراكنش های سنگین، 40 میلیارد ریال كارمزد دریافت كرده كه حدود 20 میلیارد ریال آن را به بانكی كه دستگاه های ای.تی.ام را در اختیارش قرار داده پرداخت كرده است.
سراج در پاسخ به سوال ایرنا، نام بانك را اعلام نكرد و نگفت كه آیا این سود 20 میلیارد ریالی در اختیار بانك قرار گرفته و یا كارمندان بانك دست اندركار این جریان بوده اند.
رئیس سازمان بازرسی كل كشور اعلام كرد این فرد در چند روز اخیر شناسایی و پرونده وی به دادستانی ارسال شده است.
وی در مورد نقش بانك در این فساد، گفت: بانك قاعدتا نمی تواند در این مورد بی اطلاع باشد و این مساله در دست بررسی است.
آساق**241**1611

سرخط اخبار جهان