۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۰۵
کد خبر: 81747697
T T
۰ نفر
صدور یك میلیارد و 494 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، دو میلیون و 263 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش یك میلیارد و 494 میلیون دلار به خارج از كشور صادر شده است.

مهدی شریفی نیك نفس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی كشور، اظهار داشت: این محصولات در طول 1285 مرحله توسط شركت بازرگانی پتروشیمی، بارگیری و به سوی بازارهای هدف ارسال شده است.
وی در خصوص صادرات گاز مایع (پروپان ونفتا) نیز گفت: در این مدت، 16 محموله گاز مایع با وزن 218 هزار تن به سوی به بازارهای خارجی ارسال شده كه با صادرات آنها بیش از 87 میلیون دلار درآمد برای كشور كسب شده است.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، 116 هزار تن پنتان (نفتا) به ارزش 58 میلیون دلار به خارج از كشور صادر شده است.
وی گفت: محصولاتی مانند برش سنگین به ارزش 303 میلون دلار، پارازایلین به ارزش 218 میلیون دلار، متانول به ارزش 48 میلیون دلار، استایرن به ارزش 165 میلیون دلار و پلی اتیلن سنگین فیلم به ارزش 118میلیون دلار، بیشترین سهم را در سبد صادراتی محصولاتی كشور دارا بوده اند.
وی گفت: پارازایلین، گاز مایع (پروپان و بوتان)، متانول، استایرن، رافینیت، برش سنگین، پنتان(نفتا)، پلی اتیلن سنگین فیلم، PVC پلی وینیل آلراید، اتیلن دی آلراید، پلی اتیلن سنگین بادی، بنزن، بنزین پیرولیز، پلی اتیلن سبك- فیلم، پلی اتیلن سنگین تزریقی، گرید الیاف پلی اتیلن ترفتالات، برش سبك، گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات، پلی اتیلن سبك خطی، اسید ترفتالیك، تولوئن، اورتوزایلین، مخلوط زایلین، 1و ٣ بوتادین، MEG منواتیلن گلیكول، آلكیل بنزن، ایزوسیانات، لاستیك مصنوعی روشن، پلی پروپیلن، آریستال ملامین و پلی استایرن معمولی از جمله محصولات صادراتی در پنج ماه گذشته بوده اند.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی پیش از این نیز به ایرنا گفته بود: با رفع موانع بانكی، بیمه ای و حمل ونقل، شرایط صادرات تسهیل شده و هزینه ها كاهش قابل توجهی می یابد.
وی تصریح كرده بود: در دوران تحریم به دلیل ایجاد امكان گشایش ال.سی، معاملات خارجی با ریسك بالایی انجام می شد، اما با رفع تحریم ها و از سرگیری استفاده از ال.سی، ریسك معاملات كاهش یافته و به تبع آن میزان مراودات افزایش می یابد.
به گفته وی در شرایط تحریم، برخی مشتریان از این فرصت سوءاستفاده كرده و قیمت های پایینی را برای محموله های پتروشیمی پرداخت می كردند. همچنین گاهی اوقات، خریداران با یكدیگر تبانی كرده و قیمت محصولات ما را پایین نگاه می داشتند.
اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر