408 هزار دانش آموز پناهنده براي سال تحصيلي جديد ثبت نام كرده اند

قم- ايرنا- دبيركل كميسيون ملي آيسسكو در جمهوري اسلامي ايران از ثبت نام 408 هزار دانش آموز پناهنده براي سال تحصيلي 95- 94 خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، خليل الله بابا لو در نشست مشترك دبيرخانه ستاد همكاري هاي حوزه و آموزش و پرورش، افزود: از اين تعداد دانش آموز پناهنده، 370 هزار تبعه افغان و 38 هزار تبعه عراقي و يا ساير مليت ها مي باشند.
وي اضافه كرد: اگر بتوانيم آنطور كه شايسته است از اين ظرفيت بهره برداري كنيم بدون ترديد يك فرصت خوب را براي ما مي آفريند.
وي در ادامه به اعزام 450 معلم به مدارس خارج از كشور در سال تحصيلي جديد اشاره كرد و گفت: از سال 85 تا 92 حدود يك هزار و 300 پرونده از معلمان براي ساماندهي در مدارس خارج از كشور به صورت بلاتكليف باقي مانده بود كه در دو سال فعاليت مركز توانستيم با حمايت هاي وزير آموزش و پرورش آن ها را ساماندهي و وضعيت آن ها را مشخص كنيم.
رييس مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش افزود: در تمام مراحل بررسي وضعيت تلاش كرده ايم كه تبعيضي در اعزام معلمان نداشته باشيم و ملاك بررسي صلاحيت هاي علمي و عمومي افراد باشد.
بابالو با بيان اينكه كار 450 معلم اعزامي در سال تحصيلي 95-94 به مدارس خارج از كشور از چهار ماه قبل شروع شده است، خاطرنشان كرد: در فرصت چهار ماه به تمام مشكلات و بعضا اعتراضات به صورت شفاف و منطقي پاسخ داده شد تا از اين بابت آرامش در اعزام برقرار شود.
وي با بيان اينكه در سال تحصيلي 94-93 رشد 500 دانش آموزي را در مدارس خارج از كشور شاهد بوديم، افزود: 200 دانش آموز از كشور تركيه ، 200 دانش آموز از كشور هاي شبه قاره و 100 دانش آموز از كشور هاي هاي سوريه و لبنان به جمع دانش آموزان خارج از كشور اضافه شدند كه مي تواند آغاز خوبي براي اجراي سياست جذب حداكثري باشد.
وي ادامه داد: دانش آموزان و معلمان خارج از كشور حضور فعالي در عرصه هاي جهاني داشته اند كه مي توان به حضور در كنفرانس ها علمي و مدارس ساير كشور ها اشاره كرد.
قائم مقام وزير آموزش و پرورش در امور بين الملل بيان داشت: براي ارتقاي كيفيت بخشي آموزشي و تقويت بنيه علمي معلمان اجراي دوره هاي ضمن خدمت و راه اندازي كلينيك آموزش هاي مجازي گروه هاي آموزشي در تمام كشور ها را در نظر گرفتيم.
بابالو، گسترش ديپلماسي آموزشي را بسيار مهم و اثرگذار توصيف كرد و افزود: بيش از 270 پژوهش علمي توسط معلمان و دانش آموزان خارج از كشور به مركز امور بين المللي ارسال شده است كه از بناي علمي خوبي برخوردار است و پيش بيني مي شود در ماه آينده اين تعداد به 500 طرح پژوهشي برسد.
وي خاطر نشان كرد: برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي آموزشي ساير كشورها، برگزاري نشست هاي دانش آموزان مدارس با ساير كشورها در قالب هفته دوستي دانش آموزان و مهندسي اعزام از ديگر برنامه هاي مركز در سال تحصيلي جديد مي باشد.
وي با بيان اينكه در دنيا شش هزار و 300 مدرسه بين المللي وجود دارد، گفت: تركيه بيش از يك هزار مدرسه بين الدولي تاسيس كرده است، اما در اين نوع مدارس هنوز جاي جمهوري اسلامي ايران خالي است، پس بايد خيلي تلاش كنيم تا جايگاه خود را بدست آوريم.

* ظرفيت هاي حوزه آماده همكاري با فعاليت‌ هاي برون مرزي آموزش و پرورش است
معاون بين الملل حوزه هاي علميه نيز در اين نشست گفت: حوزه آمادگي همكاري در بعد بين المللي با وزارت آموزش و پرورش را دارد و در اين زمينه از تمام ظرفيت هاي بين المللي خود استفاده مي كند.
حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن زماني افزود: فرهيختگان حوزه هاي علميه توانمندي بالقوه براي كار بين المللي دارند كه شامل فضل و دانش لازم، تعهد و تدين و انقلابي بودن است.
وي اضافه كرد: براي اينكه بتواند در عرصه هاي خارجي بالفعل حضور داشته باشد، علاوه بر اين توانمندي ها احتياج به توانمنديهاي ويژه كار در عرصه بين الملل مي باشند كه تبعا آشنايي با زبان خارجي، آشنايي با مذاهب عالم، اديان بزرگ و مكاتب بشري مي باشد.
وي همچنين به برنامه هاي حوزه در عرصه اي داخلي و خارجي اشاره كرد و گفت: اين برنامه ها در سه گام از جمله نيازسنجي ديني، فرهنگي و علمي، ظرفيت شناسي و ظرفيت سازي است.
زماني اظهارداشت: طبعا بهره گيري و همكاري گرفتن از مجموعه ها و نهادهاي همكار عرصه بين الملل نظام اسلامي در راستاي كار ما قرار دارد كه از ظرفيت هاي آنان استفاده كرده تا بتوانيم دين خودمان را ادا كنيم.
وي بيان داشت: در بخش داخلي، حوزه هاي علميه عرصه دوم كار ما مي باشد و عمدتاً اعطاي توانمندي هاي بين المللي به حوزويان در دستور كار ما قرار دارد.
وي با تاكيد بر اينكه شبهات عليه تشيع را بايد شناخت و پاسخ داد، گفت: معاونت بين الملل حوزه هاي علميه مي تواند در اعزام مبلغ متخصص دانش آموزي براي كشورهاي متعدد به صورت مناسبتي و دوره اي، استقرار روحاني متخصص در برخي كشورهاي مخاطب كه بيشترين ظرفيت دانش آموزي را دارد، حضور در جلسات توجيهي معلمان اعزامي و همكاري در تدوين متون آموزشي به كمك همكاران خود در امور بين الملل وزارت آموزش و پرورش بيايد.ك/1
/2085/ 6133/