۲۷ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱

ستارگان اولیه ماهیت ماده تاریک را روشن می کنند

۲۷ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
ستارگان اولیه ماهیت ماده تاریک را روشن می کنند ...............................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/06/86 علمی.نجوم.ستاره.
طبق یک مطالعه، چگونگی تشکیل اولین ستارگان در آغاز پیدایش کیهان می تواند ماهیت ماده تاریک را که هنوز برای دانشمندان ناشناخته است روشن کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کیهان شناسان "دانشگاه دورهام" انگلیس با استفاده از شبیه سازی های پیچیده رایانه ای نتیجه گرفتند که وجود ماده تاریک که به ماده "گرم" و "سرد" تقسیم شده است، برای تشکیل ستارگان کلیدی بوده است.
"جوانا بیکر" ویراستار مجله "ساینس" می گوید جاذبه ماده تاریک موجب پیدایش این ستارگان شد، اما انرژی آن بر چگونگی و محل پیدایش آنها تاثیر گذاشت." وی افزود، اگر با تلسکوپهای که در آینده ساخته می شوند بتوانیم از اولین صورت های فلکی نقشه برداری کنیم، می توان با مطالعه این ستارگان پی به انرژی زیربنایی ماده تاریک برد.
پس از بروز "بیک بنک" یا انفجار بزرک در حدود 7/13 میلیارد سال پیش، کیهان به سرعت گسترش یافت، اما حدود 100 میلیون سال بی حرکت و تاریک باقی ماند.
در مجله ساینس آمده است، سپس ماده تاریک شروع به ساخت ساختارهایی کرد و جاذبه ماده تاریک گازها را جذب و متراکم کرد تا ستارگان از آن بوجود آیند.
بر اساس این مطالعه، الگوی رایانه ای "دانشگاه دورهام" نشان داد در "ماده تاریک سرد" که حرکت آهسته دارد ستارگان اولیه بطور مجزا پدید آمدند در حالی که در "ماده تاریک گرم" که حرکت سریعی دارد شمار زیادی ستارگان به صورت رشته های طویل بوجود آمدند.
"لیانک گائو" کیهان شناس گفت، امتداد این رشته ها حدود 9 هزار سال نوری بوده است که حدود یک چهام ابعاد کهکشان راه شیری امروزی است.
وی افزود، تشکیل ستارگان بسیار درخشان کیهان تاریک را روشن کرد.
ستارگان اولیه هنوز می باید در راه شیری وجود داشته باشند و کشف آنها می تواند سرنخ های مهمی را درباره ماهیت ماده تاریک برای دانشمندان روشن کند. ماده ای که پس از گذشت 70 سال از کشف آن هنوز کارشناسان را سر در گم کرده است.
در ماه مه ستاره شناسان آمریکایی حلقه ای از ماده تاریک را در یک خوشه کهکشانی کشف کردند و گفتند وجود این حلقه محکمترین دلیل بر وجود ماده تاریک است.
ستاره شناسان از مدت ها پیش گمان می کردند باید ماده ای خوشه های کهکشانی را در کنار هم نگاه داشته باشد در غیر این صورت کهکشان ها تنها جاذبه ستارگان قابل رویت خود را خواهند داشت که برای نگه داشتن آنها در کنار هم کافی نخواهد بود.
با وجود اینکه ماده تاریک غیر قابل رویت است، اما اخترشناسان با مشاهده اینکه چگونه جاذبه ماده تاریک نور کهکشان های دور دست تر را خم می کند، پی به وجود آن برده اند.
علمی/9136/1584 شماره 004 ساعت 10:30 تمام