۲۲ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10505922
T T
۰ نفر

اسید فولیک میزان آرسنیک خون را کاهش می دهد

۲۲ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10505922
اسید فولیک میزان آرسنیک خون را کاهش می دهد ...............................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/07/86 خارجی.علمی.پزشکی.
پژوهشگران دریافته اند اسید فولیک موجود در سبزیجات می تواند میزان آرسنیک خون را در کسانی که به مدت طولانی آب حاوی این ماده سمی می نوشیده اند بسیار کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از هنک کنک، آرسنیک سمی است که بطور طبیعی در برخی خاکها و آب ها یافت می شود. مسمومیت مزمن آرسنیک در اثر نوشیدن طولانی مدت آب آشامیدنی حاوی آرسنیک بروز می کند که با ابتلا به سرطانهای پوست، کبد، مثانه ، ضایعات پوستی و بیماری قلبی عروقی مرتبط است.
100 میلیون نفر در سراسر جهان به صورت مزمن در معرض آرسنیک قرار دارند. این مشکل به ویژه در بنگلادش شدیدتر است در این کشور میلیونها انسان از آب چاههای سطحی که از دهه 1970 برای تامین آب آشامیدنی ایجاد شده است استفاده می کنند. در سال 1993 مشخص شد آب این چاهها به آرسنیک آلوده است.
محققان در این مطالعه دریافتند مصرف 400 میکروگرم در روز اسید فولیک میزان آرسنیک خون را در بنگلادش 14 درصد کاهش داد. بودجه این تحقیق را موسسه ملی علوم بهداشتی زیست محیطی در موسسه های ملی آمریکا تامین کرده است.
این تحقیق در شماره ماه اکتبر مجله "Nutrition Clinical of Journal American" منتشر شده است.
فولات یک ویتامین ب است که در سبزیهای برک دار، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس دار یافت می شود. اسید فولیک را می توان به صورت مکمل ویتامین نیز مصرف کرد. در آمریکا این ماده به آرد و سایر غذاهای غنی شده افزوده می شود.
مری گمبل از دانشگاه کلمبیا گفت کمبود فولات در بنگلادش بسیار شایع است. در این مطالعه مکمل های اسید فولیک قدرت مسمومیت زدایی بدن از آرسنیک را افزایش دادند و آرسنیک همراه ادرار از بدن دفع شد.
نتایج این مطالعه نشان می دهد یک اقدام ساده، کم هزینه تغذیه ای به پیشگیری از برخی پیامدهای درازمدت مرتبط با قرار گرفتن در معرض آرسنیک برای جمعیت های در معرض خطر کمک می کند.
میزان آرسنیک در آب آشامیدنی برخی نقاط بنگلادش به 100 برابر حد مجاز 10 میکروگرم در لیتر که سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده است می رسد.
در این مطالعه 200 شرکت کننده که کمبود فولات داشتند به مدت 12 هفته روزانه یک قرص 400 میکروگرمی اسید فولیک یا دارونما دریافت کردند.
محققان نمونه های خون و ادرار شرکت کنندگان را در آغاز و پایان تحقیق آزمایش کردند.
محققان می گویند برای تعیین دوز بهینه و مدت درمان تحقیقات بیشتری باید انجام شود.
علمی./1584/1786 شماره 009 ساعت 12:28 تمام
۰ نفر