۷ بهمن ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10508362
T T
۰ نفر
وزارت بهداشت از پوشش 85 درصدی غربالگری کم کاری تیرویید نوزادان خبر داد .....................................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/11/86 داخلی.اجتماعی.سلامت.تیرویید.نوزادان رییس اداره غدد و متابولیک معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پوشش 85 درصدی غربالگری کم کاری تیرویید نوزادان درکشور خبر داد.
بر اساس آمار وزارت بهداشت،از هر سه تا چهار هزار نوزاد متولد شده در دنیا یک مورد مبتلا به کم کاری تیرویید است و در ایران به طور متوسط از هر هزار کودک متولد شده ، یک نوزاد مبتلا به این بیماری است.
دکتر" شهین یاراحمدی " روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر این غربالگری در سیستم بهداشت و درمان ادغام شده است و قرار است در سال های آینده نیز اجرا می شود.
وی با بیان این که کم کاری تیرویید بیماری است که متابولیسم نوزاد را مختل می کند و منجر به عقب ماندگی های جسمی و ذهنی می شود، گفت: براساس این طرح هر نوزادی که در مرکز درمانی متولد شود تحت آزمایش تیرویید قرار می گیرد و اگر دچار کم کاری تیرویید باشد، تحت درمان قرار می گیرد.
یاراحمدی با بیان این که در دو سال اخیر حدود دو هزار و 600 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید در ایران متولد شده اند، گفت: ازدواج های فامیلی، مصرف موادی که حاوی ید باشد و مصرف داروهای ضد تیرویید توسط مادر در دوران بارداری از مهمترین علل ابتلا نوزادان به این بیماری است.
وی تاکید کرد: مادران باید در دوران بارداری نمک ید دار کمتر مصرف کنند و در حال حاضر بیماری کم کاری مادرزادی تیرویید شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی است.
مدیر اجرایی این غربالگری یادآور شد : پیشگیری از این بیماری تنها در صورت تشخیص بیماری در همان روزهای اول زندگی و شروع درمان جایگزین با هورمون تیرویید عملی می شود.
به گفته وی علایم بالینی کم کاری تیرویید در نخستین روزهای زندگی کم است و براین اساس بیماری بسیاری از نوزادان مبتلا، با تاخیر و معمولا زمانی که عوارض مغزی بیماری ایجاد شود، تشخیص داده می شود.
اجتمام 1581**9114** شماره 006 ساعت 12:22 تمام
۰ نفر