مفاهیم علمی پاکسازی و بهسازی محیط ساحلی و دریا، باید آموزش داده شود
۲۵ خرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر:
10518693
مفاهیم علمی پاکسازی و بهسازی محیط ساحلی و دریا، باید آموزش داده شود
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/03/84
داخلی.علمی.محیط زیست.
کارشناس محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان
گیلان، آموزش مفاهیم علمی پاکسازی و بهسازی محیط ساحلی و دریا را مفید و
موثر دانست.
"دل آرام گل مروی" در حاشیه نخستین همایش منطقه ای"دریای خزراز دیدگاه
زیستی و غیرزیستی" به خبرنگارعلمی ایرنا گفت: دریای خزر به عنوان بزرگترین
دریاچه طبیعی جهان به علت ورود بی رویه آلودگی های گوناگون و پسابهای ناشی
از صنایع، مصارف خانگی، فاضلاب شهرهای کوچک و بزرک ساحلی و سموم دفع آفات
نباتی و کودهای شیمیایی و بهره برداری های نفتی درسال های اخیر شدیدا آلوده
است.
وی افزود: این دریا به مصارف تفریحی شنا، قایقرانی، توریسم و مصارف
تجاری ، صنعت صید و صیادی و آبزی پروری تبدیل شده است.
نخستین همایش منطقه ای "دریای خزر از دیدگاه زیستی و غیرزیستی" با هدف
بررسی چالش های موجود و استفاده از پتانسیلهای اساتید و محققان در زمینه
موضوعات و محورهای تحقیقاتی دریای خزر،امروز، درمجموعه کاخ سعدآباد (سالن
ملل ) برگزار شد.
کارشناس آلودگی و حفاظت محیط زیست، باتوجه به اهمیت نقش تعاملی جوامع
ساکن، آموزش مفاهیم پاکسازی و بهسازی محیط ساحلی و دریا را ضروری دانست.
وی گفت: آموزش مفاهیم حفاظت محیط زیست دریا، به عنوان زیستگاه همجوار و
حفاظت از این منابع طبیعی که تامین کننده نیازهای غذایی، انرژی و اقتصادی
افراد و موجب برقراری تعادل در شرایط اقلیمی، پایداری پوشش گیاهی، جانوری
و سرسبزی استانهای ساحلی می شود، باید مورد توجه قرارگیرد.
گل مروی تاکید کرد: در صورت ادامه روند آلوده سازی ، با کاهش حدآستانه
تحمل و ظرفیت خودپالایی محیط، و شدت اثرانفرادی یا تجمعی عوامل استرس زا
بازتاب شدیدتر و بیشتری داشته و موجب بروز پدیده های طبیعی نظیر زلزله،
سیل و گسل شاهد خواهیم بود.
وی دراین همایش پوستری با عنوان "معرفی گونه های آسیب پذیر، تهدید شده و
در خطر انقراض دریای خزر و زیستگاههای مرتبط خشکی و آبی " را ارایه کرد.
این کارشناس افزود:ما درایران با کمبود منابع درسی، مطالعاتی وتجربیات
عملی دانش آموزان، فشردگی ساعات تدریس، حجم ناچیز آموزش های زیست محیطی،
کمبود موقعیت برای تبادل اطلاعات متخصصان ، نبود مشارکت موثر مدارس در
حفاظت از محیط زیست، تصمیم گیری های محلی، شهری و استانی و عدم اطلاعات کافی
از مفاهیم محیطی، آموزشی، رو به رو هستیم که باید این کمبود برطرف شود.
این همایش یک روزه توسط دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.
علمی / 2303/1515