۳ آبان ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 10529809
T T
۰ نفر
شناخت بیماری پوستی "گال" و راههای مقابله و پیگشیری # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/08/83 داخلی.علمی.پوست.گال.محسنی. بیماری گال (Scabies)، در اثر تماس نزدیک، مانند پرستاری از افراد آلوده، تماس پوستی با فرد آلوده، خوابیدن درکنار هم، ازدیاد جمعیت و به میزان کمتر درپی استفاده از حوله، ملحفه ولباس آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. این بیماری در تمام دنیا شایع است، ولی در نقاطی که بهداشت کمتر رعایت می شود، شیوع بیشتری دارد، ولی بطور کلی مهمترین راه انتقال گال تماس پوست با پوست آلوده است. عامل گال (Scabies)، سارکوپت اسکابیه ازدسته مایتها است، مایتها بیضوی شکل و فاقد چشم هستند و رنک آنها خاکستری و ضمائم دهانی و چهار جفت چشم دارند. یک متخصص پوست، زیبایی ومو دراین باره گفت: عامل بیماری گال انگـلی به نـام مایت است که اندازه آن حدود نیم میلی متر بوده و روی لایـه شاخه پوست انسان زندگی می کند. دکتر "شهاب الدین محسنی" در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا افزود: مایت ها که دو نوع نر و ماده دارد، بعد از جفت گیری روی لایه شاخه پوست انسان روزی 2 تا 3 تخم می گذارد و بعد از 7 تا 14 روز تبدیل به مایت بالغ می شود. وی بااشاره به اینکه بیماری گال دراثر تماس نزدیک باافراد آلوده انتقال می یابد، اظهار داشت: افرادی که دریک جا زندگی می کنند براثرخوابیدن درکنار هم، حوله، ملحفه و وسایل شخصی دیگر به این بیماری مبتلا می شوند. وی خاطرنشان ساخت: شایع ترین راه انتقال از راه تماس با پوست آلوده است و در مکانهای پرجمعیت بیشتر دیده می شود. دکتر محسنی عنوان کرد: گال دارای دونوع معمولی ودلمه دار است که انتقال گال دلمه دار بیشتر و حادتر است و حتی از طریق هوا نیز منتقل می شود. وی گفت: این نوع گال درافرادی که مبتلا به عقب ماندگی ذهنی هستند، مشکلات عصبی دارند و یا به ایدز مبتلا هستند بیشتر دیده می شود. متخصص پوست ،مو و زیبایی مهمترین علامت این بیماری را خارش بسیار شدید ذکر کرد وگفت: این خارش در شبها بسیار شدیدتر می شود. وی افزود: ضایعاتی که این خارش ایجاد می کند ممکن است باعث عفونت گردد.
وی اظهارداشت: عامل بیماری گال که مایت نامیده می شود در زیر پوست انسان باماده ای که ترشح می کند تونلی هایی به شکل Z ایجاد می کند. دکتر محسنی گفت: مایتها بیشتر در کنار انگشتان، مچ دست و در کودکان در تمام بدن حتی کف دست وپا وصورت ممکن است ایجاد شود. وی درباره تشخیص این بیماری افزود: عامل این بیماری با چشم مسلح دیده نمی شود و اگر کسی مشکوک به این بیماری باشد حتما باید در آزمایشگاه از وی تست به عمل آید تا مشخص شود این فرد به این بیماری مبتلا است یا خیر. وی ادامه داد: اولین هدف در درمان بیماری گال باید رفع خارش شدید باشد وبعد به ازبین رفتن مایت ها و درمرحله پایانی ازانتشار این بیماری جلوگیری شود. وی در ادامه خاطرنشان ساخت: لیندین، پرومتالین، ترکیبات سولفور، محلول بنزین بنزوات و کرمی به نام کروتامیتون از داروهایی است که برای درمان این بیماری استفاده می شود. یک متخصص دیگر پوست ومو و زیبایی نیز درگفت وگوی اختصاصی باخبرنگارعلمی ایرنا درباره بیماری گال گفت: این بیماری که توسط انگلی به نام "مایت" ایجاد می شود فقط مخصوص انسان است. دکتر "کامران جزایری" افزود: مایت ها از زمانی که انسان را مبتلا می سازند ممکن است در روی لایه پوست انسان تا 40 تخم بگذارند. وی اظهارداشت: ضایعات التهابی که توسط این انگل ایجاد می شود همه حاوی انگل نیستند بعضی از آنها به خاطر واکنش سیستم بدن ایجاد می شود. وی تاکیدکرد: دربیماری گال علاوه بر درمان فرد مبتلا شده باید به درمان افراد خانواده و یا آنهایی که با فرد آلوده در تماس بوده اند نیز پرداخته شود. وی گفت: وسایلی که باعث انتقال این بیماری می شوند مانند حوله، ملحفه، و لباسها باید جوشانده شده و یا با آب گرم شسته شود واگر امکان شستن وجود ندارد باید آنها را در کیسه پلاستیکی به مدت 10 روز قرار داده شود تا این مایت ها ازبین برود. وی افزود: چون بیماری گال ممکن است حتی صورت و دست وپا کودکان را نیز مبتلا سازد، باید درمان این بیماری را درکودکان بیشتر مورد توجه قرار داد.
متخصص پوست وموزیبایی اظهارداشت:این بیماری معمولا 24 ساعت بعداز درمان متوقف می شود ولی ممکن است خارش ناشی از گال 2 تا 3 هفته بعد از درمان نیز ادامه یابد، ولی این خارش به معنای وجود گال نیست. دکتر جزایری با اشاره به اینکه این بیماری در تمام دنیا شایع است، خاطرنشان ساخت: سرایت این بیماری در مکان هایی که افراد در رفت آمد هستند مانند مسافرخانه ها، هتل ها، سربازخانه ها، مدارس وبیمارستانهابیشتر می باشد.
وی اشاره کرد: در این بیماری پرستارها و کادر پزشکی درمعرض خطر بیشتری هستند. وی پیشگیری را مهمترین عامل در ریشه کن کردن این بیماری ذکر کرد وگفت: آگاهی دادن و آموزش به افراد و خانواده درباره نشانه ها و راههای پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است و افراد باید با دیدن نشانه ای از این بیماری که خارش می باشد سریع به پزشک متخصص مراجعه نماید. علمی.1352 1418
۰ نفر