زاهدان- دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي در خارج از كشور گفت: سلامت زبان فارسي از ديرباز تاكنون، مديون آثار گرانسنگ شاعران بنام ادب فارسي است كه بي شك در حوزه نظم، حكيم فردوسي سرآمدترين آنان است.

به گزارش ایرنا، 'عباسعلی وفایی' یكشنبه شب در همایش بین المللی 'حكیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره دوم شاهنامه' در دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: این شاعر گرانقدر در بالاترین درجه در میان دیگر شاعران بزرگ قرار گرفته است.

وی با تقدیر از برگزار كنندگان این همایش گفت: برگزاری اینگونه همایش ها به دلایل مختلف اهمیت فراوان دارد زیرا رفتن به سمت داشته های پیشین و نگهداشت آنها و نیز آگاهی دادن در باره مفاخر و ارزش های فرهنگی به نسل امروز، یك رسالت همگانی است.

وی بیان كرد: هر آن كس كه دل در گرو ادبیات كهن این سرزمین دارد باید تلاش كند تا فرهنگ ایرانی را نه تنها به نسل امروز ایران بلكه به تمام جهانیان ابلاغ كند.

او اظهار داشت: در بین نسل كنونی توجه به ادبیات كلاسیك و مفاخر ادبی گذشته قدری كمرنگ شده است و این كمرنگی به طور مستقیم به نحوه فعالیت آموزگاران این عرصه بستگی دارد.

وی گفت: برخی افراد روشنفكر ماب مدعی اند كه دوره شاعرانی چون فردوسی و حافظ و غیره سرآمده است، پس بجاست تا از اینگونه همایش ها توشه بسازیم و گامهای بلندتری برای اعتلای ادبیات كهن ایران زمین برداریم.

دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از كشور افزود: فردوسی در شاهكار خود شاهنامه، حق زیادی به گردن هر ایرانی و فرهنگ ایران دارد و این حكیم بزرگ در عرصه های مختلف ممتازتر از بسیاری از شعرای ادب فارسی است.

وفایی اظهار داشت: بسیاری از شاعران تنها در حوزه ادبی، تصاویر شاعرانه و احساساتی كه لازمه شاعری است ساخته اند و از عنصر زبان به نیكی استفاده نكرده اند و زبان آنها سرمشق دیگران نبوده است.

دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از كشور اظهار داشت: فردوسی در زمان خود به دلایل مختلف كوشید از زبان فارسی با تصویر دل انگیزی كه دارد، كاخ عظیمی درست كند كه از گزند روزگار در امان باشد.

وی تصریح كرد: امروز نیز همگان در مسیر رسالت این شاعر نامی وظیفه دارند، همان گونه كه فردوسی ها به پاسداشت زبان فارسی قیام كردند، از زبان فارسی صیانت و پاسداری كنند.

وفایی افزود: هجمه های فراوان از بیرون متوجه زبان فارسی است و آفت های بیشمار در حال از بین بردن این زبان غنی هستند، پس همه ما معلمان ادبیات فارسی وظیفه داریم بیش از گذشته با ادبیات غنی تاریخی خود همراه شویم.

دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از كشور گفت: تلاش ما در خارج از كشور موجب گسترش زبان و ادب فارسی شده است و به دلیل ماهیت توانمند آن و برخورداری از پیامهای آسمانی، انسانی و اخلاقی، بسیاری از افراد را در خارج از كشور مجذوب خود كرده است.

وی افزود: اكنون بیش از گذشته درخواست اعزام استاد برای تدریس زبان فارسی در خارج از كشور و درخواست دانشجویان خارجی برای تحصیل زبان فارسی در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 30 كرسی خارج از كشور استاد اعزامی دارد و اگر كرسی های مصوب مهیا شود این تعداد به دو برابر خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، همایش دو روزه حكیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره دوم شاهنامه در مجتمع امام رضا (ع) دانشكده ادبیات و علوم انسانی زاهدان در حال برگزاری است. ك/2

7315 / 653