۱۰ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۵۹
کد خبر: 30741396
T T
۰ نفر

مديريت راهبردي منتشر شد

۱۰ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۵۹
کد خبر: 30741396

تهران- كتاب 'مديريت راهبردي 'با محور مديران و جامعه نوين نوشته ابراهيم حسن بيگي منتشر شد .

به گزارش ایرنا ، در پیشگفتار این اثر آمده است : امروزه به دلیل وجود نوعی پیچیدگی ، در رویدادها ، وقایع و پدیده ها گسستگی و تشتتی به وجود آمده كه بر خلاف تصور گذشته كه پدیده ها و تحولات به همراه قطعیت گرایی بود تمام نظام ها به نحوی تحت تاثیر شدید تغییرات محیطی شده اند.

هر گونه تحول در محیط های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و دفاعی امنیتی به سرعت موجب تحول در فناوری، تغییر ابزارها، روش ها و نظام ها می شود البته امكان دارد بعضی از نظام ها با نو آوری، انعطاف پذیری، فراگیرندگی در محیط خودشان تاثیر گذار باشند.

این شدت پیچیدگی و تغییرات گسسته موجب شده كه رویكردهای طرح ریزی و برنامه ریزی سنتی در اداره سازمانها و نظامها چندان كار آمد نباشد، بنا بر این مدیران باید با رویكرد راهبردی چنان قابل و توانمند باشند كه قدرت و توان درك درست پیچیدگی تحولات را داشته باشند و مسایل درست را بشناسند و بر اساس هوشمندی راهبردی از قابلیت ها ظرفیت ها و توانمندی های خود برای حل مسایل پیش رو استفاده كنند.

از آنجا كه آینده جهان نیز به همین ابهام و پیچیدگی دچار خواهد بود بحث های مدیریت راهبردی كه به دوره های پیچیدگی و آشوب می پردازد از كاربردی ترین مباحث دنیای امروز است، زیرا مدیریت نبود قطعیت ها یا همان مدیریت راهبردی بسیار مهم است و در این موقعیت های پیچیده متحول و سریع مدیرانی موفق می شوند كه از این وقایع آگاه باشند و با آینده نگری و آینده سازی و واقع بیین و جامع نگری ، آینده مطلوب را بسازند و با برنامه ریزی راهبری و با بسیج امكانان و منابع و قابلیتها به اهداف سازمانی نایل آیند.

مدیریت مسایل عمومی و ملی مستلزم نگاه راهبردی بوده،این نكته مهمی است كه مدیریت راهبردی در سطح سازمانها و نهادهای ملی را نسبت به نگاه محض در سطح بنگاه متمایز می سازد .

این اثر با رویكرد بومی و نگاه ملی و كلان در دو كتاب و در شانزده فصل تالیف شده كه كتاب اول به مبانی و تفكر راهبردی اختصاص دارد و كتاب دوم برنامه ریزی راهبردی است كه با فصل نهم آغاز می شود و به شرح مدیریت راهبردی و اجزای آن می پردازد.

در فصل اول كتاب به تاریخچه مدیریت راهبردی پرداخته شده كه در دو حوزه سیر تحول مدیریت و به شكل خاص سیر تحول و تطور مدیریت راهبردی بررسی شده است .

فصل دوم در باب نظام و تفكر سیستمی بحث می كند و در فصل سوم نیز ضمن بیان مفهوم ، تاریخچه و ماهیت راهبرد در ادامه به نقش و ضرورت راهبرد در سازمان ، تحول مفهومی راهبرد ،معیارهای راهبرد اثر بخش و مزایای راهبرد مناسب و موانع آن پرداخته می شود.

در فصل چهارم نیز به انواع راهبرد و دسته بندی اشاره شده و فصل پنجم از تفكر راهبردی به عنوان قابلیت مدیران عالی و راهبردی یاد كرده است .

فصل ششم این كتاب به برنامه ریزی راهبردی اختصاص دارد و فصل هفتم و هشتم به مكاتب مدیریت راهبردی و پارادایم اختصاص دارد.

در كتاب دوم نیز كه از فصل نهم تا شانزدهم آغاز می شود تا انتهای كتاب مبنا بر بیان كاربردی و بومی مدیریت راهبردی گذاشته شده است .

سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاهها، مركز تحقیق و توسعه علوم انسانی و دانشگاه عالی دفاع ملی این اثر را در 468 صفحه به شمارگان 3 هزار نسخه و به قیمت 66 هزار ریال منتشر كرده است .

فراهنگ *1630**
۰ نفر