۱۵ دی ۱۳۹۰، ۸:۵۱
کد خبر: 30749612
T T
۰ نفر

دماوند كتابخانه عمومي عمومي ندارد

۱۵ دی ۱۳۹۰، ۸:۵۱
کد خبر: 30749612

دماوند– مديركل كتابخانه هاي عمومي استان تهران گفت: دماوند تنها منطقه فاقد كتابخانه عمومي در استان تهران است؛ كتابخانه اين شهرستان به دانشگاه پيام نور واگذار شده است.

به گزارش ایرنا از شرق استان تهران، نشست انجمن كتابخانه های عمومی شهرستان دماوند – شهر رودهن با هدف اعتلای فرهنگ كتاب و كتابخوانی و گسترش سخت افزاری و نرم افزاری كتابخانه های این شهرستان برگزار شد.

این نشست عصر چهارشنبه در شهرداری رودهن با حضور مدیر كل كتابخانه های عمومی استان تهران، امام جمعه شهرهای رودهن، بومهن، آبعلی و پردیس، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزكوه، رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دماوند، بخشدار رودهن، شهردار رودهن، رییس اداره كتابخانه عمومی رودهن و دماوند برگزار شد.

مدیركل كتابخانه های عمومی استان تهران گفت: دماوند تنها منطقه فاقد كتابخانه عمومی در استان تهران است؛ كتابخانه این شهرستان به دانشگاه پیام نور واگذار شده است.

'اسفندیار مبتكر سرابی' با اشاره به ضرورت اهتمام هر چه بیشتر مسوولان و دستگاه های مختلف برای احداث كتابخانه و ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی گفت: تمام دستگاه ها می توانند از ظرفیت های موجود برای تقویت كتابخوانی و ایجاد بستر مناسب در راستای ارتقای سرانه مطالعه كشور استفاده كنند.

وی با تاكید بر ضرورت تشكیل هر دو ماه یكبار جلسات انجمن كتابخانه ها و طرح 'نهضت مطالعه مفید'، گفت: با تشكیل منسجم جلسات، موضوعات و مسایل منطقه مطرح می شود و می توان به راهكارهای مناسبی برای ارتقای سرانه كتابخوانی در منطقه و كشور دست یافت.

وی با بیان لزوم تشكیل كتابخانه های مشاركتی در این شهرستان تصریح كرد: اگر كتابخانه های فعلی این شهرستان بخصوص كتابخانه شهرداری رودهن بطور مشاركتی با كتابخانه عمومی فعالیت كند، مسایل مربوط به تامین منابع كتابخانه ای، نرم افزار، تجهیزات و خدمات آموزش كتابداری آن مرتفع می شود.

شهردار و بخشدار رودهن نیز از این پیشنهاد مدیركل استقبال كردند و مقرر شد تا مركز مطالعات و تحقیقات شهرداری رودهن با كتابخانه عمومی استان تهران به صورت مشاركتی فعالیت كند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد دماوند، ریاست طرح نهضت مطالعه مفید شهرستان را بر عهده فرماندار دانست و تصریح كرد: این طرح در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری نیازمند حمایت و نظارت تمام دستگاه های ذیربط است.

'رمضان بصیرت' حوزه سخت افزاری را احداث كتابخانه، ارتقای استاندارها، افزایش تعداد كتاب كتابخانه ها ذكر كرد و افزود: حوزه نرم افزاری نیز نیازمند تعامل و هماهنگی دستگاههای فرهنگی بخصوص آموزش و پرورش در راستای ترویج و معرفی كتاب و ارتباط دوسویه كتابخانه و دانش آموزان است.

نماینده مردم دماوند و فیروزكوه نیز با بیان تصویب یك كتابخانه مركزی در دماوند و یك كتابخانه استاندارد در رودهن در سفر دوره سوم دولت خدمتگزار گفت: هیچ كدام از آنها اعتبار لازم را برای عملیاتی شدن دریافت نكرده اند.

'شاهرخ رامین' خاطرنشان كرد: اكثر كتابخانه ها دارای كتاب های قدیمی هستند كه نیاز مطالعاتی افراد را رفع نمی كنند؛ بنابر این تسریع روند دیجیتالی شدن كتابخانه ها نقش مهمی در ارتقای سرانه مطالعاتی كشور دارد.

مدیر كل كتابخانه های عمومی استان تهران، اجرای طرح 'كتاب من' را در راستای رفع این مشكل دانست و گفت:در این طرح اعضای كتابخانه های عمومی كشور در صورت مراجعه به كتابخانه محل عضویت و موجود نبودن كتاب مورد نیاز خود با پركردن فرم مخصوص، كتاب مورد نیاز خود را درخواست می كنند.

مبتكر سرابی این طرح را موجب ترویج فرهنگ مطالعه، جذب اساتید، پژوهشگران، نخبگان ، دانشجویان به كتابخانه های عمومی و تأمین منابع مطالعاتی آنان دانست و گفت: اعضای كتابخانه ها به فراخور مدرك تحصیلی خود می توانند از چهار تا هشت كتاب در سال درخواست دهند و كمتر از یك ماه، كتاب مورد نیاز خود را دریافت كنند.

وی با تایید سخنان نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزكوه گفت: طرح كتاب من نیز پاسخگوی تمام مشكلات نیست اما با گسترش طرح كتابخانه های دیجیتال می توان درصدد رفع این مشكل برآمد.

تهرام/8128/1457/////
۰ نفر