۱۸ دی ۱۳۹۰، ۱:۴۲
کد خبر: 30753719
T T
۰ نفر

وين - روزنامه سوييسي 'نويه زوريخر سايتونگ' پشت پرده كاهش بودجه ارتش آمريكا را فاش كرد و نوشت آمريكا ناچار شده كه در آينده استراتژي نظامي خود را تغيير دهد.

به گزارش ایرنا، در گزارش این روزنامه سوییسی آمده است: موضوعی كه مدت ها بویژه از زمان جنگ علیه عراق و افغانستان مطرح بود اینك روشن شده و آن اینكه حضور نظامی آمریكا در سراسر جهان روزی به حد و مرز خود خواهد رسید.

این روزنامه افزود: اینك كه بدهی های آمریكا به ارقام نجومی رسیده، روشن شده كه صرفه جویی در بودجه ارتش نیز اجتناب ناپذیر است.

این روزنامه سوییسی اضافه كرد: هر چند كه در كنگره آمریكا به دلایل مختلف درباره كاهش بودجه ارتش مقاومت می شود ولی با این وجود اوباما در نهایت موفق خواهد شد تا بودجه ارتش را نیز كاهش دهد.

به نوشته این روزنامه، یك بودجه 700 میلیارد دلاری برای ارتش جهت حفظ امنیت این كشور از نظر سیاسی دیگر قابل توجیه نیست.

'نویه زوریخر سایتونگ' با طرح این سوال كه پشت پرده این موضوع چیست، نوشت: ابتدا صرفه جویی ها در زمینه كاهش نیرو و تسلیحات مورد نظر است؛ قضیه صرفه جویی در زمینه تسلیحات در نهایت باعث خواهد شد تا بسیاری از برنامه های تحقیقاتی در زمینه تولید سلاح های جدید در این كشور متوقف شود. به همین خاطر شاید هواپیمای جنگی اف - 35 آخرین دستاورد فنی آمریكا در زمینه هوانوردی نظامی باشد.

این روزنامه افزود: موضوع دیگر، كاهش نیروها در سطح گسترده خواهد بود. بویژه عملیات علیه لیبی آن دسته را در آمریكا تقویت كرده است كه تاكید می كنند در آینده باید بیشتر روی حملات هوایی و بدون لشكر كشی حساب باز كرد. بنابراین در آینده حملات آمریكا در عملیات در كشورهای دیگر بیشتر به حملات هوایی محدود خواهد شد.

این روزنامه سوییسی تصریح كرد: ولی چون این موضوع نیز بازهم نخواهد توانست مشكل بودجه را حل كند، آمریكا در آینده استراتژی نظامی خود را تغییر خواهد داد و دیگر در یك زمان در دو جنگ شركت نخواهد كرد. استراتژی جدید آمریكا این است كه ارتش این كشور باید بتواند یك جنگ را انجام دهد تا بتواند مانع بروز جنگ دوم شود.

این روزنامه یادآور شد: اوباما در نوامبر گذشته تاكید كرده بود كه اولویت های نظامی آمریكا از این پس بیشتر متوجه آسیا خواهد بود. وضعیت بی ثبات در خاورمیانه و تهدید راه های مهم تجاری و بیش از همه مسلح شدن شدید چین، نظر آمریكا را بیشتر به این منطقه معطوف داشته است.

'نویه زوریخر سایتونگ' خاطرنشان كرد: این امر فقط با گسترش پایگاه های موجود نظامی آمریكا در این منطقه حل نمی شود بلكه باید پایگاههای جدید و گسترده ای در شمال استرالیا نیز ایجاد شود. این استراتژی جدید بر این پایه استوار است كه از كشورهای شرق و جنوب آسیا در برابر تهدیدات از سوی چین دفاع شود و از رقابت روز افزون چین در این زمینه جلوگیری به عمل آید.

این روزنامه افزود: ولی این امر درباره اروپا دقیقا بر عكس است. آمریكا هر چه بیشتر نیروها و پایگاه های خود در اروپا به ویژه در آلمان را كاهش خواهد داد. هر چند كه این امر كمبودهایی را بوجود خواهد آورد ولی در حقیقت توجه بیشتر نظامی آمریكا به آسیا است كه تاثیر زیادی بر اروپا خواهد گذاشت.

این روزنامه سوییسی ادامه داد: آمریكا در اروپا هر چه بیشتر حضور نظامی خود را كاهش خواهد داد زیرا به خاطر وضعیت اجتماعی موجود در آمریكا راهی جز این برای این كشور وجود ندارد. اروپا مانند گذشته در این انتظار است كه بازهم روزی آمریكا آنها را در وضعیت مشكل مانند زمان جنگ جهانی دوم نجات بدهد. ولی احتمال این امر امروز خیلی كمتر است.

اروپام 1344 ** 1574
۰ نفر