۱۸ دی ۱۳۹۰، ۱۲:۳۷
کد خبر: 30754451
T T
۰ نفر

لندن - يك فعال مدني انگليس تاكيد كرد: دولت آمريكا با تاسيس زندان غيرقانوني گوانتانامو، حقوق مظنوناني كه در اين زندان نگه داري شده و مي شوند را نقض كرده است.

'استفن بل' از رهبران اتحادیه صنفی كاركنان بخش ارتباطات انگلیس در مصاحبه با ایرنا، گفت: یك دهه از تاسیس زندان گوانتانامو در خلیج كوبا می گذرد و طی این مدت صدها نفر از اتباع كشورهای مختلف به ظن دست داشتن در فعالیت های تروریستی از گوشه و كنار جهان ربوده و به این زندان منتقل شده اند.

وی افزود: زندانیان گوانتانامو از ابتدایی ترین حقوق خود محروم هستند و سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری دسترسی آزادانه ای به افراد زندانی در این بازداشتگاه بدنام را ندارند.

وی كه در تجمع اعتراضی فعالان مدنی انگلیس علیه ادامه فعالیت زندان گوانتانامو شركت كرده بود، اظهارداشت: ما به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس این زندان در مركز شهر لندن گرد هم آمده ایم تا اعتراض خود را اعلام كنیم و خواستار بسته شدن این زندان شویم.

آقای بل با انتقاد از سیاست به اصطلاح 'جنگ علیه تروریسم' دولت آمریكا، تاكید كرد: این سیاست جنگ طلبانه باید هرچه زودتر متوقف شود، چرا كه تعقیب این سیاست باعث تاسیس زندان گوانتانامو و بازداشتگاه های مخفی و غیرقانونی دیگری در نقاط مختلف جهان شده است.

وی گفت: تاسیس این گونه بازداشتگاه ها مانعی عمده بر سر راه دموكراسی است و افرادی كه در گوانتانامو زندانی هستند هرگز از حقوق قانونی خود و محاكمه ای عادلانه برخوردار نخواهند شد.

این فعال مدنی انگلیسی تصریح كرد كه ادامه فعالیت زندان هایی نظیر گوانتانامو باعث فساد و تباهی جوامع دموكراتیك می شود.

جمعی از فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر در انگلیس عصر روز شنبه با برگزاری تجمع اعتراض آمیز در مركز شهر لندن خواستار تعطیلی فوری بازداشتگاه بدنام گوانتانامو شدند.

زندان گوانتانامو در سال 2001 و توسط ارتش آمریكا در نزدیكی خلیج كوبا تاسیس شد تا به اصطلاح مظنونان تروریستی در آنجا نگهداری شوند.

تاسیس این بازداشتگاه كه در تناقض كامل با قوانین و مقررات بین المللی بود از همان ابتدا با اعتراضات گسترده فعالان مدنی مواجه شد ولی دولت آمریكا همچنان این بازداشتگاه بدنام را حفظ كرده است.

حدود 800 نفر از كسانی كه به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی بازداشت شده بودند طی سال های گذشته در این بازداشتگاه نگهداری می شدند كه اكثر آنان بعدا بدون هرگونه اتهام و محاكمه ای آزاد شدند.

در حال حاضر حدود 170 زندانی از كشورهای مختلف در این بازداشتگاه نگهداری می شوند.

برخی از زندانیان آزاد شده از گوانتانامو در سال های اخیر گوشه هایی از شكنجه ها و بدرفتاری های گسترده ای را كه در آن بازداشتگاه علیه مظنونان تروریستی اعمال می شود، افشا كرده اند.

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در جریان رقابت های انتخاباتی خود وعده داده بود كه پس از رسیدن به قدرت این بازداشتگاه را تعطیل می كند ولی با گذشت سه سال از ریاست جمهوری اوباما، این وعده هنوز عملی نشده است.

اروپام**345
۰ نفر