۲۹ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 30772498
T T
۰ نفر

سنندج - رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان قروه گفت: چهارمين كنگره كشوري شعر و قطعه ادبي عاشورايي 30 دي ماه جاري در مسجد جامع دلبران قروه آغاز به كار مي كند و اول بهمن ماه در مجتمع فرهنگي و هنري فردوسي اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي به كار خود پايان مي دهد.

احمد رسولی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 225 شاعر عاشورا سرا بیش از 600 قطعه شعر و اثر ادبی از 28 استان و 94 شهرستان به دبیرخانه همایش ارسال كرده اند.

وی اظهار داشت: ترویج فرهنگ عاشورایی ، ایثار و شهادت ، فریضه امر به معروف و نهی از منكر و همچنین تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر عاشورایی در حوزه شعر و ادبیات از اهداف این كنگره است.

وی افزود: آثار در سه بخش عاشورایی در رده سنین زیر و بالای 30 سال، بخش ویژه شهدای مظلوم كردستان به سه زبان فارسی، كردی، تركی و زبان های رایج در شهرستان و بخش قطعات ادبی و عاشورایی كه امسال برای اولین بار در این فراخوان گنجانده شده است، برگزار می شود.

وی گفت: در رده سنی بالای 30 سال و زیر 30 سال هركدام سه نفر، در بخش ویژه شهدای مظلوم كردستان از نفرات اول هر زبان و در قطعه ادبی و عاشورایی هر كدام سه نفر، در مجموع 12 نفر برگزیده می شوند.

وی گفت: علاوه بر این 12 نفر، هیات داوران از 10 نفر دیگر جهت قرائت اثر دعوت به عمل می آورد كه در اختتامیه از برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر، تندیس نمایش و هدایای نقدی تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی از برگزاری چندین برنامه جنبی در طول برپایی كنگره خبر داد و افزود: نمایشگاه عكس و خوشنویسی عاشورایی، تعزیه‌ خوانی و آیین ‌های عاشورایی از جمله برنامه های جنبی كنگره است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه با بیان اینكه امسال برای نخستین بار دبیرخانه دائمی سوگواره های فرهنگی و هنری آئین های عاشورایی كردستان مستقر در شهرستان قروه اعلام به برگزاری 9 برنامه عاشورایی به صورت منطقه ایی و استانی در سطح ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان كردستان كرده است، افزود: برگزیده های این سوگواره ها به همراه مسئولین ادارات حضور پیدا خواهند كرد و از برخی از آنها تجلیل خواهد شد.

رسولی خاطر نشان كرد: در این كنگره از شاهرخ اورامی شاعر برجسته اهل سنت كردستان و عنوان كتاب امام حسین (ع) در نزد ادبا و علمای اهل سنت تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در این كنگره از یكی از خانواده های سرداران شهید شهرستان قروه نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

آیین آغازین این كنگره به منظور تمركز زدایی از مركز شهرستان قروه، در مسجد جامع شهر دلبران برگزار خواهد شد. ك/3

570/533