۲۹ دی ۱۳۹۰، ۱۷:۴۴
کد خبر: 30773393
T T
۰ نفر

تكدي گري و پيامدهاي اجتماعي آن

۲۹ دی ۱۳۹۰، ۱۷:۴۴
کد خبر: 30773393

دزفول - اين روزها خيابان هاي سرد شهر دزفول مهاجران زيادي را پذيرا است, اما اين مهاجران نه در رونق شهر نقش دارند و نه در عمران و آباداني بلكه موجب مخدوش شدن چهره آن شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا با سرد شدن هوا خیل تكدی گران از دیگر شهرها به مناطق گرمسیری جنوب سرازیر شده و این روزها دزفول نیز به عنوان یكی از شهرهای جنوبی كشور شاهد شمار زیادی متكدی در این شهرستان است.

این روند هر ساله ادامه دارد و گویی كوچ شمار زیادی تكدی گر به مناطق ییلاقی و قشلاقی به صورت یك حرفه یا سنت برای آن ها شده است.

در خیابان های اصلی شهر از جمله خیابان امام, شریعتی , مجتمع های تجاری و پاساژها در طول روز شمار زیادی از متكدیان دیده می شوند كه از هر رهگذری كمك طلب می كنند.

بعضی از این متكدیان كه نقش خود را در ایجاد تاثیر در مردم برای جذب هر چه بیشتر كمك خوب می دانند چهره های خود را به گونه ای معصومانه و با ظاهری ژنده پوش نشان می دهند كه دل هر بیینده و رهگذری را به درد می آورد, مردم نیز متاثر از چنین صحنه هایی به آنان كمك و صدقه می دهند.

'رضا غلامرضایی' یك شهروند دزفولی در این زمینه می گوید: برخی از متكدیان با به تن كردن لباس های كهنه و پاره به كودكان چنان صحنه هایی را ایجاد می كنند تا هر رهگذری متاثر و تسلیم به پرداخت كمك شود.

وی افزود: برخی از این متكدیان در مطالبه پول یا هر شی با ارزش دیگری از رهگذران آنقدر سماجت به خرج می دهند كه موجب عصبانیت افراد شده كه بعضا با پرخاشگری برخی ها روبرو شده و از خواسته خود در دریافت كمك و صدقه دست می كشند.

برخی شهروندان دزفولی ضمن گلایه از مسوولان ذی ربط به دلیل عدم اقدام برای جمع آوری متكدیان در این شهرستان گفتند: برخی از این متكدیان حامل بیماری های خطرناكی هستند و سلامتی دیگر شهروندان را به خطر می اندازند.

'مرتضی بیدلی' دیگر شهروند دزفولی ضمن ابراز گلایه از كثرت متكدیان در چنین فصلی می گوید: برخی افراد كه به تكدی گری می پردازند در كنار این كار فعالیت های نامشروعی را نیز انجام می دهند كه این اقدام موجب اشاعه فساد و فرهنگ و سلامت اخلاقی جامعه را تهدید می كنند.

بنا به اظهار شهروندان افزایش سرقت, اعتیاد و بزهكاری كودكان از دیگر معضلات حضور متكدیان در منطقه است كه باید از سوی مسوولان امر چاره ای در این زمینه اندیشیده شود.

عدم رسیدگی به معضل تكدی گری كه عواقب زیانباری را بدنبال دارد توجه بیشتر مسوولان را طلب می كند تا دیگر شاهد حضور بی شمار افراد متكدی و محتاج كمك های خیابانی بدین شكل ناخوشایند نباشیم.

بسیاری از شهروندان این مساله را پرسش می كنند كه چه كسانی بانی و مسوول جمع آوری متكدیان و رسیدگی به این وضعیت در سطح شهر می باشند.

در این رابطه برای دریافت پاسخ این سوال به اداره بهزیستی , شهرداری, نیروی انتظامی, فرمانداری و دیگر نهادهای ذی ربط مراجعه كردیم.

طی گفت گوهایی كه با مسوولان و بعضا كارشناسان مسوول ادارات مزبور صورت گرفت هر یك به نوعی مسوولیت این كار یعنی جمع آوری متكدیان و رسیدگی به آن را متوجه سازمان دیگری می دانستند.

رییس اداره بهزیستی دزفول در پاسخ به این سوال خاطر نشان كرد كه رسیدگی به وضعیت افراد متكدی به عهده ما نیست.

'حسن رشادتیان ' به خبرنگار ما گفت: كسانی زیر پوشش این اداره قرار می گیرند كه شناخته شده باشند.

امور اجتماعی فرماندهی انتظامی دزفول نیز در این مورد اعلام كرد كه در این ارتباط بنا به درخواست شهرداری و سایر دستگاه های ذی ربط نسبت به جمع آوری متكدیان اقدام می كند, اما در عین حال این نیرو در قبال نگهداری از آنان هیچ وظیفه ای ندارد.

'محمدرضا دبیرزاده ' معاون شهردار دزفول نیز در این زمینه گفت ما هیچگونه محل و یااعتباری برای نگهداری متكدیان نداریم و نگهداری از آن ها جزو مسوولیت شهرداری نیست.

وی افزود: در این رابطه با همكاری نیروی انتظامی چند بار اقدام به جمع آوری متكدیان كرده و اما پس از مدتی دوباره سر و كله آن ها در شهر پیدا شده و هر روز نیز بر شمار آنان با توجه به مناسب بودن هوای منطقه نسبت به سایر شهرهای سردسیر افزوده می شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز قول مساعد داد در خصوص جمع آوری متكدیان با مسولان نهادهای ذی ربط در شهرستان تشكیل جلسه دهد .

'عبدالرضا احسانی نیا' گفت: این موضوع با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد تااقدامات لازم برای رفع مشكل تكدی گری در شهرستان صورت گیرد.

538//320
۰ نفر