۳ بهمن ۱۳۹۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 30778247
T T
۰ نفر

شهر ري - قرآن كريم پيامبر اسلام (ص) را يكي از بهترين الگوها عنوان كرده و مي فرمايد: آن حضرت ، پيامبر نور و رحمت ، عدالت ، جود و صبر و استقامت مي باشد و بهتر از او ديگر خلق نخواهد شد.

رسول مكرم اسلام (ص) در آخرین سفر حج و بخصوص در مراسم عرفه ، مكه ، غدیرخم و در مدینه قبل از بیماري و بعد از آن در جمع یاران ، بارها به صراحت و بدون هیچ ابهامی ، از رحلت ‏خود خبرداده بود.

قرآن كریم نیز با اشاره به این مطلب در خصوص شخص رسول خدا(ص) فرموده است ، او همچون دیگر مخلوقات نیاز به خوراك و پوشاك و ازدواج و وقوع بیماري و پیري داشته و مانند دیگر افراد بشر خواهد مرد.

در همین رابطه حضرت در حجه‏الوداع و هنگامه رمي‏ جمرات فرمود: مناسك خود را از من‏ فراگیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم. هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید. و یا اینكه در هنگام بازگشت نیز در اجتماع بزرگ حاجیان فرمود: «نزدیك است ‏فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت كنم.

عبدالله بن مسعود گوید: پیامبر اكرم(ص) یك ماه قبل از رحلت، ما را از وفات خود آگاه ‏كرد. عرض كردیم: اي رسول خدا! رحلت ‏شما در چه موقع خواهد بود؟ فرمود: فراق نزدیك شده و زمان بازگشت‏ به سوي خداوند است.

زماني نیز حضرت فرمود: نزدیك است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت كنم و من دو چیزگران در میان شما مي‏گذارم و مي‏روم: كتاب خدا و عترتم ، .. و خداوند لطیف و آگاه به من خبرداد كه این دو هرگز از یكدیگر جدا نشوند تا كنار حوض كوثر برمن‏ وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید كرد.

روزي به پیامبر (ص) خبر دادند كه مردم از وقوع مرگ شما اندوهگین‏ و نگرانند. پیامبر در حالي كه به فضل بن عباس و علي بن‏ابي‏طالب(ع)تكیه داده بود به سوي مسجد رهسپار شد و پس از درود و سپاس پروردگار، فرمود: به من خبر داده‏اند شما از مرگ ‏پیامبر خود در هراس هستید.

حضرت فرمود: آیا پیش از من، پیامبري بوده است كه ‏جاودان باشد؟! آگاه باشید، من به رحمت پروردگار خود خواهم‏ پیوست و شما نیز به رحمت پروردگار خود ملحق خواهید شد.

در فرصتي دیگر مردم را به رعایت‏ حقوق انصار سفارش و در خطاب ‏به انصار فرمود:« اي گروه انصار، زمان فراق و هجران نزدیك است، من دعوت شده و دعوت را پذیرفته‏ام... بدانید دو چیز است كه از نظر من بین آن‏ دو هیچ تفاوتي نیست. اگر بین آن دو مقایسه شود به اندازه تارمویي بین آن دو فرقي نمي‏گذارم. هركس یكي را ترك كند مثل این‏ است كه آن دیگري راهم ترك كرده است. آن دو كتاب آسماني و اهل‏بیت رسالت هستند... سفارش مرا در مورد اهل‏بیت من رعایت كنید.»

رسول خدا (ص) همچنین فرمود: آیا شما را به چیزي راهنمایي نكنم كه اگر بدان ‏چنگ زنید، پس از آن هرگز به ضلالت نیفتید؟ جملگی گفتند: بلي، اي رسول ‏خدا. حضرت فرمود: آن (چیز) علي است. با دوستي من دوستش بدارید و به ‏احترام و بزرگداشت من، او را محترم و بزرگ بدارید. آنچه گفتم‏ جبرئیل از طرف خداوند به من دستور داده بود.

ابن حجر هیثمي گوید: پیامبر اكرم(ص) در بیماري خود كه به‏ رحلتش انجامید، فرمود: مرگ من به همین زودي فرا مي‏رسد و من سخن خود را به شما رساندم و راه بهانه و عذر را بر شما بستم. آگاه باشید، من كتاب ‏پروردگارم و اهل‏ بیت‏ خود را در میان شما مي‏گذارم و مي‏روم. سپس‏ دست علي را گرفت و بالا برد و فرمود: این شخص علي بن ابي‏طالب ‏است كه همراه با قرآن است و قرآن با علي است و از یكدیگر جدا نشوند تا روز قیامت كه با من ملاقات كنند.

در روز دوشنبه آخرین روز از زندگي رسول اكرم(ص) آن بزرگوار در مسجد پس از انجام نماز صبح فرمود: اي مردم! آتش فتنه‏ها شعله‏ور شده و فتنه‏ها همچون پاره‏هاي امواج تاریك شب روي آورده است.

رسول خدا(ص) روز بیست و هشت صفر سال 11 هجری در سن 63 سالگی در مدینه منوره در حالي جان سپرد كه سر در دامن علي‏بن‏ابي‏طالب(ع)داشت. علي(ع) شیون كنان، رحلت پیامبر(ص) را به ‏اطرافیان خبر داد.

قرآن در خصوص پیروی از رسول خدا (ص) مي‏فرماید: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول ... از خدا و از پیامبرش اطاعت كنید و در آیه دیگر می فرماید. قل لا أسالكم علیه اجرا الا المودة في القربي‏. اي پیامبر ، بگو از شما پاداشي جز دوستي خویشاوندانم نمي‏خواهم.

زیارت قبر شریف پیامبر(ص) یكی از پرفضیلت‏ترین زیارتهاست عنوان شده است.و این زیارت در مواردي استحباب بیشتري دارد. چراكه پیامبر(ص) فرمود: اگر نمي‏توانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید كه آن نیز به من مي‏رسد.

1417/
۰ نفر