۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۶:۵۳
کد خبر: 30780695
T T
۰ نفر

كاشان-مسوول امور آب و خاك جهاد كشاورزي كاشان، از مشخص شدن علت اصلي كاهش آب چشمه 'سليمانيه' تا يك ماه آينده خبر داد.

'علی محلوجی'، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دبی آب این چشمه در چند ماه گذشته به دلایل نامعلومی نصف شده و هم اكنون از 400 لیتر بر ثانیه به 200 لیتر كاهش یافته است.

وی افزود: برخی، حفر چاه های غیرمجاز را علت كاهش بی سابقه حجم 12 میلیون لیتری سالیانه آب این چشمه دانسته اند.

وی تاكید كرد: اما به دلیل نامشخص بودن ساختار این چشمه كه هزاران سال است به طرز عجیبی از صخره های كوه دندانه می جوشد، تحقیقات در این مورد به یك گروه از كارشناسان خبره واگذار شده است.

مسوول امور آب و خاك جهاد كشاورزی كاشان تصریح كرد: این گروه، برررسی ها و مطالعات خود را از سال گذشته آغاز كرده اند اما این كار نیازمند آزمایشات ژئو الكتریك و بررسی مسیر آب های زیرزمینی است.

محلوجی افزود: با توجه به كمبود بارندگی در تابستان، آزمایشات متوقف شده و پس از بارندگی های پاییز از سر گرفته شد كه هم اكنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: در صورتی كه خشكسالی علت كاهش حجم این چشمه باشد، راه حلی برای جبران این مشكل وجود نخواهد داشت.

وی تصریح كرد: حدود 500 هكتار از زمین‌های زراعی و باغی مناطق فین كوچك، فین بزرگ، دشت 'حسن‌آباد' و دشت 'دروازه فین' توسط 17 هزار كشاورز بهره‌بردار چشمه سلیمانیه آبیاری می‌شود.

چشمه سلیمانیه در جنوب باغ تاریخی فین قرار داشته و طبق روایات تاریخی هزاران سال است كه از بن صخره های كوه دندانه می جوشد و برخی آن را به حضرت سلیمان(ع) منسوب می دانند.

آب جوشان، صاف و پاكیزه این چشمه كه موجب آبادانی كاشان در طول ادوار تاریخ بوده، علاوه بر گذر از دل باغ تاریخی فین زمین های اطراف این باغ را نیز آبیاری می كند.

7431/1724