۶ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 30781917
T T
۰ نفر

رشت - مديركل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با اشاره به نقش مؤثر رسانه ها در ترويج و تبليغ فرهنگ وقف گفت: در سال گذشته، اين سنت حسنه پنج برابر نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'حسن ربیعی' روز پنجشنبه در همایش تجلیل از واقفان، متولیان و هیات‌های امناء نمونه گیلان در حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) رشت افزود: شناخت بیشتر مردم نسبت به وقف و كاركردهای آن، موجب افزایش سطح اعتماد و ترویج این سنت حسنه و ماندگار می‌شود.

وی اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه در دو سال اخیر، اقدامات خوبی در زمینه شناخت مردم نسبت به وقف و افزایش سطح اعتماد مردم نسبت به این سنت ماندگار انجام داده است.

ربیعی راه اندازی سامانه جامع بانك اطلاعات را از دیگر اقدامات این سازمان در دو سال اخیر عنوان و بیان كرد: در این سامانه؛ هزینه‌كرد درآمدها و اجرای نیات واقفان به منظور شفاف سازی و ایجاد اعتماد عمومی كاملاً مشخص شده است.

وی وقف را سنت نبوی و سیره علوی دانست و گفت: این سنت حسنه و جاودان در سبك و زندگی ائمه معصومین بوده كه الگویی برای ما مسلمانان است.

مدیركل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دوران اوج، صعود و نزول وقف در ایران اظهار داشت: قرون چهارم و هفتم هجری قمری اوج وقف در كشور بود اما بیشترین دوره آسیب وقف، مربوط به زمان حكومت پهلوی است.

ربیعی خاطرنشان ساخت: با ورود حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی وقف مورد توجه قرار گرفت و حضرت امام در سال 58 دستور دادند كه وقف باید به وقفیت باقی بماند و به آن عمل شود.

وی به وجود 127 هزار موقوفه و یك میلیون و 200 هزار رقبه در كشور اشاره و تصریح كرد: یكصد مدرسه علوم دینی با بیش از یك هزار و یكصد رقبه، 400 بیمارستان وقفی در كشور، پنج هزار مدرسه در زمین های وقفی و 50 دانشگاه در اراضی وقفی از بركات و ثمرات وقف در كشور است.

مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به آمار حدود شش هزار موقوفه پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی اشاره و اضافه كرد: این آمار به معنای آن است كه باید برای ترویج فرهنگ وقف در كشور تلاش بیشتری انجام گیرد.

وی مقابله با موقوفه‌خواری را از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه كشور عنوان و بیان كرد: سه هزار رأی از قوه قضائیه و محاكم قضایی به نفع موقوفات صادر شده كه از این تعداد دو هزار و 300 رای به مرحله اجرا درآمده است.

ربیعی با تاكید بر ضرورت اجرای نیات واقفان اظهار كرد: سازمان اوقاف بر اساس اجرا و عمل به نیات واقفان، موجب خیرات و رفع مشكلات در جامعه می شود.

وی خاطرنشان ساخت: تربیت و آشنایی جوانان و نوجوانان با آموزه های قرآنی و آموزش و حفظ قرآن كریم با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری در دستور كار اوقاف قرار دارد كه برای تحقق این مهم امسال آموزش تا یك میلیون نفر پیش بینی شده است.

وی توسعه ‌حریم وقفی امام‌زادگان در سراسر كشور را از دیگر برنامه ها نام برد و ادامه داد: در 9 ماه گذشته، 180 میلیون نفر بار زیارت از امام زادگان سراسر كشور انجام گرفته است.

به گزارش ایرنا، در همایشی به مناسبت هفته وقف جمعی از واقفان، متولیان، هیات‌های امنای نمونه استان گیلان و برگزیدگان جشنواره 'وقف ، چشمه همیشه جاری' در حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) رشت تجلیل شدند.

اول تا هفتم بهمن ماه هفته وقف نامگذاری شده است.ك/2

7286/695/506
۰ نفر