تهران - مدير عامل موسسه فرهنگي - هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي از رونمايي چهار اثر مرتبط با موضوعات انقلاب اسلامي و مستند هشت قسمتي' سرزمين من' و نيز برپايي نمايشگاه كتاب و عكس در ايام دهه فجر خبر داد.

'مهدی رمضانی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درمورد برنامه های ویژه این مركز در ایام دهه فجر افزود: برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی برای این ایام و بمنظور آشنایی بیشتر مخاطبان با تاریخ انقلاب در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در حوزه فرهنگی، چهار اثر مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد؛ كتاب 'نقش نیروی هوایی ارتش در انقلاب اسلامی' اثری است كه بر اساس تاریخ شفاهی و به مناسبت بیعت همافران با امام راحل با همكاری مركز و ستاد نیروی هوایی ارتش 19 بهمن ماه رونمایی خواهد شد.

وی افزود: كتاب های 'تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات امام‌خمینی(ره ) در نجف' و 'عبدالكریم ایادی' یكی از سران رژیم پهلوی و نیز دو كتاب در حوزه دانستنی‌های انقلاب برای جوانان با عناوین 'آخرین نامه عاشقانه' با موضوع زندگی آیت الله سعیدی و 'پدر ساواك' با موضوع ساواك و تیمور بختیار و بررسی نقش شخصیت های مثبت و منفی و نحوه شكل‌گیری ساواك، روز 16 بهمن ماه در فرهنگسرای رسانه رونمایی خواهند شد.

رمضانی از برپایی دهها نمایشگاه با همكاری نهادها و دستگاهها از جمله دانشگاه شهید بهشتی، آموزش و پرورش، مراكز فرهنگی و بسیج دانشجویی در ایام دهه فجر خبر داد و افزود: اسناد و تصاویری مرتبط با تاریخ انقلاب به صورت 'نگار گذر' از سوی مركز تهیه شده و در اختیار این مراكز برای برپایی نمایشگاه قرار خواهد گرفت.



** برپایی نمایشگاه كتاب در مسیر راهپیمایی 22 بهمن

وی یكی دیگر از اقدامات این مركز به مناسبت 22 بهمن را، برپایی نمایشگاه كتاب و سند عنوان كرد و افزود: این نمایشگاه در مسیر خیابان آزادی بعد از دانشگاه صنعتی شریف برپا می شود و كتب و مستند هشت قسمتی تهیه شده در مركز، با تخفیف ویژه به علاقه مندان ارائه خواهد شد.

رمضانی گفت: بمنظور ترویج فرهنگ كتابخوانی و جذب مخاطبان و آگاهی به تاریخ انقلاب، مسابقه كتابخوانی نیز در این ایام برگزار می شود.



** رونمایی از مستند 8 قسمتی 'سرزمین من'

مدیر عامل موسسه فرهنگی - هنری مركز اسناد انقلاب اسلامی، به رونمایی یك مستند هشت قسمتی با عنوان 'سرزمین من' در ایام دهه فجر اشاره كرد و گفت: این مستند حاوی هشت بخش با موضوعات مختلف است.

'مجاهد بیدار، شهید چمران'، 'شیفته خدمت' درخصوص آیت الله شهید بهشتی، 'قصه روز جمعه' در مورد بمبگذاری در نماز جمعه كه رهبر معظم انقلاب در آن حضور داشتند، 'پیام انقلاب' درخصوص حضور دو رییس جمهوری یعنی شهید رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان ملل، 'بوی بهار می رسد' با موضوع حضور امام راحل در پاریس قبل از ورود به ایران، 'امام آمد' با موضوع ورود امام به ایران، 'شیخ شهید' درباره شهید مطهری و 'انقلاب دوم' در مورد تسخیر لانه جاسوسی از عناوین این مستند به شمار می روند كه رمضانی به آنها اشاره كرد.

وی افزود: این مستند در حوزه اقدامات هنری مركز است كه در 210 دقیقه تهیه شده است. در این مستند تصاویری گنجانده شده كه برخی آنها تا كنون از رسانه ملی نیز پخش نشده است. این اثر 15 بهمن ماه در فرهنگسرای انقلاب رونمایی خواهد شد.



** نمایشگاه عكس انقلاب در برج‌ میلاد

وی به برپایی نمایشگاه عكسی از تصاویر انقلاب در برج میلاد در ایام دهه فجر اشاره كرد و گفت: در این نمایشگاه 50 قطعه از تصاویر مرتبط با انقلاب به نمایش در می آید.

رمضانی یكی دیگر از اقدامات این مركز را در اختیار قرار دادن منابع پژوهشی و اسناد این مركز به نهادها و مراكز تولید كننده محتوا عنوان كرد و افزود: این منابع، كمك موثری به پژوهشگران كه به موضوعات مرتبط با انقلاب می پردازند، خواهد كرد.

وی به 'بسته فجر' تهیه شده از سوی سازمان صدا و سیما با همكاری مركز اسناد اشاره كرد و ادامه داد: این بسته در قالب نمایه است و حاوی اطلاعات به روز شده شامل مقالات، معرفی كتاب در مورد تاریخ انقلاب است و به پژوهشگران و تهیه كنندگان در تولید آثار پر محتوا كمك می كند.

فراهنگ ** 1630 ** 1071