۱۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۰:۳۶
کد خبر: 30789747
T T
۰ نفر

همكاري‌هاي آذربايجان شرقي و سوئد افزايش مي يابد

۱۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۰:۳۶
کد خبر: 30789747

تبريز- معاون برنامه ‌ريزي استاندار آذربايجان شرقي و معاون بازرگاني سفير سوئد در تهران، بر افزايش همكاري هاي دوطرف تاكيد كردند.

' فرخ مسجدی ' دوشنبه شب در دیدار با ' كارل لیفلند ' با اشاره به وجود زمینه‌ های مناسب برای گسترش همكاری ‌های مشترك بین آذربایجان شرقی و سوئد، گفت: آذربایجان شرقی یكی از استان‌های مهم در عرصه اقتصادی كشور است و با توجه به سابقه بسیار خوب استان در ارتباطات خارجی، تلاش می‌كنیم با كشور های بیشتری رابطه و همكاری داشته باشیم.

وی، با تشریح برخی از قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان، به مراودات تجاری آذربایجان شرقی با بیش از 70 كشور جهان اشاره و خاطرنشان كرد: میزان صادرات استان سالانه در حدود دو میلیارد دلار است و وجود یك منطقه آزاد تجاری- صنعتی و پنج منطقه گمركی، این استان را به یكی از مهم‌ترین مناطق تجاری كشور تبدیل كرده است.

مسجدی با ابراز علاقه نسبت به تبادل هیأت‌های اقتصادی و تجاری دو طرف، از شركت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران سوئدی برای بازدید از توانمندی‌های استان دعوت كرد.

وی با اشاره به وجود زمینه همكاری در موضوع گردشگری اظهاركرد: میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی فرصت بسیار مناسبی برای صنعت توریسم است و ما آمادگی داریم علاوه بر برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران سوئدی دراستان، موضوع خواهرخواندگی تبریز با یكی از شهرهای همسان سوئد را پیگیری كنیم.

مسجدی از آمادگی آذربایجان شرقی برای همكاری در زمینه صادرات مواد غذایی، خشكبار، فرش و صنایع دستی به سوئد خبرداد و افزود: در موضوع آموزش خدمات فنی و مهندسی و ارتباطات علمی و دانشگاهی هم زمینه همكاری فراهم است.

وی همچنین به علاقه مندی آذربایجان شرقی برای همكاری در زمینه تولید موتور و قطعه‌ سازی اشاره كرد و گفت: این استان یكی از استان‌های پیشگام در زمینه تولید انواع موتور و قطعه ‌سازی است و با توجه به توانمندی شركت‌های ولوو و اسكانیا، آمادگی داریم با این شركت‌ها به ویژه در زمینه تولید خودرو های تجاری همكاری داشته باشیم.

معاون بازرگانی سفیر سوئد در تهران نیز در این دیدار هدف از سفر خود به تبریز را آشنایی با امكانات و توانمندی‌های استان آذربایجان شرقی عنوان كرد.

كارل لیفلند با ابراز امیدواری نسبت به افزایش روابط دوجانبه، از علاقه مندی شركت‌های خودروسازی ولوو و اسكانیا برای همكاری با كارخانه تراكتورسازی تبریز خبر داد و گفت: مذاكرات ما با شركت تراكتورسازی بسیار مثبت بود و ما در بازگشت به سوئد راه‌های همكاری با این شركت را در ملاقات با مسوولان و فعالان اقتصادی و صنعتی بررسی خواهیم كرد.

وی با تاكید بر برقراری موازنه در مبادلات تجاری ایران و سوئد خاطرنشان كرد: اتاق‌های بازرگانی دو طرف می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند و ما ضمن معرفی اطلاعات اقتصادی آذربایجان شرقی در سوئد، زمینه برقراری روابط تجاری با این استان را فراهم خواهیم كرد.

لیفلند همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری را سودبخش توصیف كرد و افزود: گردشگری زمینه مهمی برای همكاری است و ما به ارتباط سهل و آسان در این راستا اعتقاد داریم.

7232/587/ 1645
۰ نفر