تهران - متخصص پوست مركز سلول درماني پژوهشكده رويان گفت: مطالعه پيوند سلول هاي غلاف خارجي مو براي درمان بيماري پوستي ويتيليگو (پيسي يا برص) در اين مركز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'پروانه محمدی' روز سه شنبه در كنگره تازه های پوست ، مو و لیزر در سالن همایش های بین المللی رازی افزود: در بیماری ویتیلیگو ، پوست، رنگ خود را از دست می دهد و اكنون روش درمانی استفاده از سلول های مو فقط روی دو نفر انجام می شود.

وی ادامه داد: این روش درمانی فقط برای افراد بیش از 12 سال كه هفت سال از بیماری آنان گذشته باشد انجام می شود.

این متخصص پوست با بیان اینكه یك درصد جمعیت جهان به بیماری ویتیلیگو مبتلا می شوند، افزود: استفاده از داروهای موضعی، فوتوتراپی و جراحی از جمله روش های درمانی این بیماری به شمار می رود.

محمدی افزود: استفاده از روش درمانی پیوندهای سلولی در بیماری ویتیلیگو، زمانی كه روش های دیگر پاسخ نمی دهد، بهترین روش جراحی به شمار می رود.

وی خاطرنشان كرد سلول درمانی، آخرین خط درمان بیماری ویتیلیگو بوده كه روشی موثر و ایمن محسوب می شود.

این متخصص پوست اظهار داشت: نواحی پلك چشم و كف دست كه مو ندارد در بیماری ویتیلیگو، دیرتر خوب می شوند و در نواحی كه مو وجود دارد ، لك های این بیماری زودتر بهبود می یابد.

محمدی تاكید كرد سلول های غلاف مو موجب رنگین شدن لكه های بی رنگ در بیماری ویتیلیگو می شود؛ تعداد ملانوسیت ها -سلول های تولید كننده رنگدانه در پوست - در موها بیشتر از پوست است.

وی خاطرنشان كرد از مو می توان، سلول های مناسب برای درمان بیماری ویتیلیگو تهیه كرد.

محمدی اظهار امیدواری كرد با استفاده از سلول درمانی بتوان رنگ و ساختار پوستی سالم باضمائم لازم را به مبتلایان ویتیلیگو، بازگرداند.

كنگره سه روزه تازه های پوست، مو و لیزر كه از امروز آغاز بكار كرده است تا 13 بهمن ماه جاری در سالن همایش های بین المللی رازی ادامه دارد.

اجتمام**9185 ** 1569**