۱۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۵۱
کد خبر: 30790471
T T
۰ نفر

تهران - اجراهاي صحنه اي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به عنوان پرمخاطب ترين بخش بزرگترين رويداد نمايشي كشور از فردا(چهارشنبه) در 9 بخش متنوع آغاز مي شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش های مختلف از پنجم تا 22 بهمن در حالی آغاز شد كه بر اساس زمانبندی صورت گرفته، 'كارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی'، جلسات 'نمایشنامنه خوانی'، اجرای 'نمایش های آیینی' و 'میدانی'، 'رادیو تئاتر' و 'فجر استانی' از پنجم تا 11 بهمن ماه در تهران و پنج استان البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار شد.

همچنین در ادامه این رویداد بین المللی و نمایشی بخش های 'صحنه ای'، 'نمایش های خیابانی'، 'بازار تئاتر ایران' و نمایشگاه 'عكس و پوستر' از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد.

بخش صحنه ای سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در 9 بخش شامل 'چشم انداز تئاتر ایران'، 'تجربه های نو'، 'نگاه ویژه'، ''میهمان'، 'برگزیدگان تئاتر مناطق'، 'مرور تئاتر ایران'، 'بین الملل'، 'مسابقه بین الملل' و 'مسابقه ایران' برگزار خواهد شد.



** بخش 'چشم انداز' تئاتر ایران در سال 1391

در این بخش و در پایان مرحله انتخاب نهایی آثار، 9 اثر نمایشی (هفت اثر از تهران و 2 نمایش از شهرستان ها) به جشنواره راه یافتند.

از جمله آثار راه یافته به این بخش می توان به نمایش های 'آنتوآن و مسافر كوچولو' به كارگردانی حسن باستانی، 'نویسنده مرده است' به كارگردانی آرش عباسی و 'به دهكده جهانی خوش آمدی پینوكیو' به كارگردانی مسعود موسوی اشاره كرد.



** بخش 'تجربه های نو'

در این بخش نیز اعضای كمیته نهایی انتخاب، شش نمایش (پنج اثر از تهران و یك اثر از شهرستان) را برای حضور در جشنواره برگزیدند كه از جمله این آثار می توان به نمایش های 'ای قاصد سلطان غریبان، مطلب آب' به كارگردانی محسن رنجبر، 'پاورقی' به كارگردانی احمد كچه چیان و 'شی تال برقص بر مرگ من' به كارگردانی مهران محمودزاده دهبازی اشاره كرد.



** بخش 'نگاه ویژه'

'نگاه ویژه' جشنواره سی ام تئاتر فجر شاهد استقبال بی سابقه هنرمندان تئاتر كشور بود بطوریكه در بخش ارسال نمایشنامه برای انتخاب جهت بازبینی دبیرخانه این رویداد شاهد ارسال 374 متن نمایشی بود كه در نهایت اعضای كمیته انتخاب این بخش، 9 اثر نمایشی (هشت نمایش از تهران و یك نمایش از شهرستان) را شایسته حضور در جشنواره دانست.

نمایش های از جمله 'لانه خرگوش' به كارگردانی توماج دانش بهزادی، 'ادیپ' به كارگردانی علیرضا شیخان و 'خانه پدری' به كارگردانی نوشین تبریزی در این بخش اجرا خواهند شد.



** بخش 'مرور تئاتر ایران'

این بخش، ویژه آثار اجرا شده در فاصله زمانی بهمن 1389 تا دی 1390 است كه ستاد برگزاری جشنواره سی ام، 9 نمایش را (شش اثر از تهران و سه اثر از شهرستان) برای حضور در این بخش برگزید كه از جمله می توان به نمایش های 'ریچارد سوم' به كارگردانی آتیلا پسیانی، 'ابرها' به كارگردانی سیدمرتضی میرمنتظمی و 'پری' به كارگردانی مشترك خیرالله تقیانی پور و جواد نوری اشاره كرد.



** بخش 'برگزیدگان مناطق'

12 اثر در بخش برگزیدگان تئاتر مناطق كشور كه ماحصل رقابت هنرمندان در شهرستان ها در جشنواره های استانی و منطقه ای بود در این دوره از جشنواره حضور دارند كه از جمله می توان به نمایش های 'خطوط خاطر' به كارگردانی محمود قاسمی از ملایر، 'چند برش كیك از كیك تولد الیاس' به كارگردانی محمود هاشمی از هشتگرد و 'اتوبوس' حسین ابراهیمی از فردوس اشاره كرد.



** بخش 'میهمان'

این بخش متشكل از دو قسمت است؛ بخش اول، آثاری كه از سوی هیات های انتخاب بخش های مختلف معرفی شده اند كه شامل 9 نمایش است و بخش دوم، شامل ‌17 اثر از هنرمندان پیشكسوت و جوان فعال در حوره تئاتر كشور است.

'داستان های ناتمام' به كارگردانی اسماعیل خلج، 'خون رقصه' به كارگردانی رضا صابری، 'چنگیزخان' به كارگردانی چیستا یثربی، 'مومیا' به كارگردانی هادی مرزبان، 'مقبره سنگی' به كارگردانی منیژه محامدی و 'تن' به كارگردانی علیرضا مهران در این بخش اجرا خواهند شد.



** بخش 'بین الملل' و 'مسابقه بین الملل'

یكی از مهمترین و جذابترین بخش های جشنواره تئاتر فجر طی هر دوره بخش 'بین الملل' و مسابقه آثار نمایشی در عرصه 'بین الملل' است كه طی یك دهه اخیر در جذب مخاطبان و هنرمندان نمایش كشور نیز بسیار موفق عمل كرده است.

از جمله آثار حاضر در این دو بهش می توان به نمایش های 'موسم باد و باران' و 'تركیب 2 زمان' از فرانسه، 'قصر مه آلود' از ژاپن، 'دوران تیرگی' و 'بیست هزار فرسنگ زیر دریا' از ایتالیا و هتل پارادیزو' از آلمان در بخش بین الملل و نمایش هایی چون 'جنوب از شمال غربی' به كارگردانی ایوب آقاخانی، 'دو لیتر در دو لیتر صلح' به كارگردانی حمیدرضا آذرنگ و 'خاموشی دریا' به كارگردانی در بخش 'مسابقه بین الملل' اشاره كرد.



** بخش 'مسابقه ایران'

در كنار بخش 'بین الملل' و 'مسابقه بین الملل'، به باور تمامی هنرمندان، مسوولان و حتی عموم مخاطبان، جذابترین بخش هر ساله جشنواره تئاتر فجر، بخش 'مسابقه ایران' است كه در خلال برگزاری این رویداد، شاهد رقابت فشرده و جذاب هنرمندان داخلی با یكدیگر است. سی امین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز از این امر مستثنی نبوده و نمایش های حاضر در این دوره 'دراكولا' به كارگردانی ستاره پسیانی، 'بازگشت افتخار آمیز مردان جنگی' به كارگردانی آرش دادگر و 'عشق و عالیجناب' به كارگردانی حسین پاكدل هستند.



** بخش های 'خیابانی'، 'نمایشنامه خوانی'، 'رادیو تئاتر'

سه بخش یاد شده از پنجم تا 11 بهمن ماه و پیش از آغاز بخش صحنه ای سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار شدند.

الف) بخش تئاتر خیابانی

این بخش در سه قسمت نمایش های 'آیینی'(میدانی)، برگزیدگان ششمین جشنواره بین المللی 'تئاتر خیابانی مریوان' و مسابقه 'تئاتر خیابانی' برگزار شد كه در مجموع 24 اثر نمایشی شامل پنج نمایش 'آیینی'، 10 نمایش برگزیده جشنواره 'تئاتر خیابانی مریوان' و 9 نمایش در بخش مسابقه 'تئاتر خیابانی، در این سه بخش حاضر بودند.

ب) نمایشنامه خوانی

در این بخش 160 متن ایرانی چاپ نشده و یا خارجی ترجمه و چاپ نشده به دبیرخانه جشنواره سی ام تئاتر فجر ارسال شد كه در نهایت 9 نمایشنامه به بخش نهایی این رویداد راه یافت كه بنا به تصمیم هیات انتخاب سه نمایشنامه از مجموع آثار راه یافته به بخش نهایی این رویداد به چاپ خواهند رسید.

ج) رادیو تئاتر

این بخش كه با رویكرد رقابتی برگزار می شد با مشاركت مركز هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش برگزار شد كه از میان آثار رسیده به دبیرخانه 14 نمایش(شش اثر از شهرستان ها و هشت نمایش از تهران) به جشنواره راه یافتند.



** بخش 'فجر استانی'

امسال دومین دوره ای بود كه جشنواره تئاتر فجر همزمان با همكاری ادارات كل ارشاد استان های البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی از پنجم تا 11 بهمن ماه برگزار شد.

در كنار نمایش های ایرانی و اجرای رپرتوآر آثار عروسكی تولید شده توسط دفتر 'یونیما' ایران (دفتر جهانی تولید كنندگان تئاتر عروسكی) سه اثر از كشورهای فرانسه، تركیه، جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند.

همچنین برای نخستین بار طی دوران برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این استان ها شاهد برگزاری نمایشگاه آثار حاضر در بخش مسابقه عكس تئاتر جشنواره، هفت كارگاه آموزشی و نمایشگاه كتب نمایشی بودیم.



** كارگاه های آموزشی

سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این بخش میزبان بیش از هشت كارگاه آموزشی هنر تئاتر با حضور مدرسان بین المللی و داخلی بود كه از جمله می توان به كارگاه های 'بدن در سایه ها' به سرپرستی 'یودگاس نانوریس'، 'ماسك' به سرپرستی 'برایان دالی'، 'بازی در مكان های غیر نمایشی' به سرپرستی 'ژان ماری ژرادی یر' و 'ارتباط تنفس و تصویر' به سرپرستی پاتریك رامیو' اشاره كرد.



** تجلیل و بزرگداشت پیشكسوتان

در سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از جمشید مشایخی، اسماعیل خلج، احمد جولایی و شیرین بزرگمهر تجلیل می شود.



** اختتامیه های جشنواره تئاتر فجر

جشنواره امسال همانند چند سال اخیر شاهد دو اختتامیه است.

بخش اول كه مربوط به معرفی بهترین های نمایش ایران است روز چهارشنبه، 19 بهمن ماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود و اختتامیه نهایی این رویداد همراه با معرفی برترین های جشنواره در بخش بین المللی و مسابقه تئاتر ایران در 22 بهمن ماه در تالار وحدن برگزار خواهد شد.

سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی تا 22 بهمن ماه در تهران بر پا است.

فراهنگ ** ا.خ ** 1071
۰ نفر