۱۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۸:۱۴
کد خبر: 30798511
T T
۰ نفر

كاشان - شهردار كاشان، ورزشهاي باستاني را ميراث فرهنگي، ترويج فرهنگ پهلواني و معنوي نياكان ياد كرد و گفت: اين رشته ورزشي آثار بسيار مثبتي براي تامين سلامت جسمي و روحي انسانها دارد.

به گزارش ایرنا، 'سعید مدرس زاده'روز شنبه در آیین افتتاح مجموعه فرهنگی ورزشی سازمان اتوبوسرانی كاشان، ورزش و ترویج خلق و خوی مردانگی و جوانمردی برای رانندگان و كاركنان این سازمان را از اهداف ساخت این مجموعه ورزش باستانی برشمرد.

وی بر فراگیری مهارتهای فردی و تیمی ورزش های زورخانه ای تاكید كرد و افزود: توسعه وگسترش ورزش های زورخانه ای در عرصه های داخلی و خارجی افزون بر تقویت هویت ملی و اسلامی، موجب مشاركت تقش بیشتر ایرانیان در فرهنگ جهانی نیز می شود.

به گفته وی، دوران ورزش قهرمانی در همه رشته های ورزشی دوره ای كوتاه و در اوج جوانی است اما ورزش باستانی برای همه سنین از كودكی تا كهنسالی است.

شهردار كاشان با اشاره به اینكه زورخانه ها به عنوان كهن ترین باشگاه ها و سازمان های ورزشی جهان در تاریخ ورزش ایران است، یادآور شد: در گذشته بنای زورخانه ها در مجاورت بازارها و مراكز اقتصادی قرار داشتند و اصناف و كسبه نقش مهمی در رونق این ورزش داشته اند.

مدرس زاده ابراز امیدواری كرد: با ادامه و استمرار این حركت سازنده، زمینه توسعه ورزش های باستانی و گسترش این رشته ورزشی باستانی كه مورد تاكید مقام معظم رهبری است، فراهم شود.

وی پهلوانی و عشق به اهل بیت (ع) را از ویژگی های ورزش باستانی خواند و گفت: ورزش های باستانی ورزشی ملی و مذهبی است و به عنوان نخستین ورزش در كشور شناخته شده است كه پهلوانان زیادی را از گودهای مقدس زورخانه به جامعه معرفی كرده و برای همیشه نام آنها زنده و جاوید مانده است.

به گفته وی، این رشته ورزشی یادآور نمونه ای از انسان های با اخلاص و با گذشت و جوانمردی است كه با وضو وارد گود مقدس زورخانه می شوند و ورزش را با ذكر یا علی (ع) آغاز و به پایان می رسانند.

مجموعه ورزشی سازمان اتوبوسرانی شهرداری كاشان و حومه با وسعت یك هزار متر مربع شامل زورخانه باستانی، سالن مجهز بدنسازی و كشتی، ورزش های رزمی، سیستم های سرمایشی، گرمایشی، بهداشتی، سایت اداری در بلوار ملاصدرا، جنب سازمان اتوبوس رانی این شهر قرار دارد.

برای ساخت و تجهیز این مجموعه ورزشی حدود 300 میلیون ریال از محل درآمدهای سازمان اتوبوسرانی و شهرداری كاشان هزینه شده است.

شهرستان كاشان با پنج زورخانه با و بیش از 170 ورزشكار در این رشته است.

زورخانه 'نیرومند' در جوار مسجد میرعماد و بازار تاریخی كاشان در میدان سنگ این شهر مربوط به دوره قاجاریه و یكی از قدیمی ترین زورخانه های این شهر است.

562/1011