۱۸ بهمن ۱۳۹۰، ۲۲:۱۰
کد خبر: 30805593
T T
۰ نفر

معاون فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان قزوين گفت:طرح غربالگري شنوايي سنجي كودكان نوزاد از بدو تولد در قزوين با موفقيت ادامه دارد.

دكتر' فریده یوسفی پور' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یكی از مهمترین وظایف این معاونت ، كاهش بار ناشی از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها در سطح جامعه است .

وی اظهار داشت: طرح غربالگری شنوایی نوزادان در سطح چهار بیمارستان استان در حال اجرا است كه در سال گذشته سه هزار و 368 نوزاد تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند .

دكتر یوسفی پور ادامه داد: این طرح با هدف شناسایی اختلالات شنوایی نوزادان و شیرخواران قبل از سه ماهگی و شروع مداخلات طبی توانبخشی قبل از شش ماهگی اجرا می شود .

وی اضافه كرد : نوزادان تازه متولد شده با استفاده از دستگاه های سنجش شنوایی تست می شوند و در صورت سالم بودن ، كارت سلامت و در صورت مشكوك بودن كارت ارجاع دریافت كرده و به مراحل بعدی تشخیص ارجاع می شوند .

این مسوول افزود: مراكز توانبخشی سازمان بهزیستی استان بعد از معاینه متخصصان این مراكز و شناسایی كودكان كم شنوا و ناشنوا، كار درمان این افراد را برعهده می‌گیرد.

دكتر یوسفی پور با بیان اینكه این طرح موجب كاهش آسیب‌های شنوای كودكان خواهد شد، اضافه كرد: این سازمان برای درمان، كودكان از بدو تولد تا سه سالگی را به بیمارستانهای تخصصی تهران جهت كاشت حلزون معرفی می‌كند.

وی افزود: نقش غربالگری شنوایی در حقیقت پیشگیری در جهت ارتقاء سلامت عمومی جامعه و كاهش هزینه های بهداشتی است.

معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح كرد: یكی از ابعاد مهم این مسئله كه در سالهای اخیر روز به روز توجه بیشتری به آن معطوف شده غربالگری در دوران نوزادی می باشد كه از موارد مهم آن غربالگری شنوایی است.

وی بیان داشت : هدف غربالگری شنوایی ، تشخیص و مداخله درست و به موقع شنوایی نوزادان و شیر خواران به منظور كشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام و طراحی شده و مشتمل بر سه بخش غربال، تشخیص و مداخل می باشد كه هر بخش می بایست به ترتیب تا یك ماهگلی ، سه ماهگی و شش ماهگی شیرخوار به انجام برسد.

دكتر یوسفی پور یادآورشد: در شش ماهه امسال پنج هزار و 367 نوزاد تحت پوشش این طرح قرار گرفتند كه از این تعداد دو هزار و 280 نوزاد غربال شده در شهر و سه هزار و 87 نوزاد در روستاها مورد معاینه قرار گرفته اند.

وی اظهارداشت: 395 نوزادان دارای عوامل خطر شناسایی شد كه می بایست این نوزادان در كوتاهترین زمان ممكن و حداكثر تا یك ماهگی مورد آزمون AABR قرار گیرند.

این مسوول گفت: از این تعداد نوزاد معاینه شده 9 نوزاد دارای كم شنوایی متوسط، شش نوزاد دارای كم شنوایی شدید و هفت نوزاد دارای كم شنوایی عمیق شناسایی شده اند.

وی تصریح كرد: 53 نوزاد به پزشك ENT جهت دارو درمانی مراجع كرده اند و 18 كودك نیز برای دریافت سمعك و هفت كودك جهت كاشت حلزون كاندید شده اند.

7389/ 1644