۶ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/06 علمی آموزشی.نجوم.آسمان تهران- رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: یک دنباله دار تازه کشف شده به نام ایکیا موراکامی در آسمان صبحگاهی نیمه اول آذر ماه در افق شرق قابل مشاهده است.
مهندس مسعود عتیقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: حدود دو هفته قبل در اواخر آبان ماه دو آماتور ژاپنی به نام های ایکیا و موراکامی موفق به کشف دنباله داری شدند که تحت عنوان 1 S2010/ نام گذاری گردید.
عتیقی افزود: این دنباله دار که هنگام کشف در نزدیکی سیاره کیوان (زحل ) با قدر 8 قابل مشاهده بود، هم اکنون بین کیوان و سیاره ناهید ملکه آسمان صبحگاهی در افق بامداد قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: ایکیا با زوم 39 برابر و با استفاده از یک تلسکوپ 10 اینچی و موراکامی با زوم 78 برابر و تلسکوپ 18 اینچ موفق به کشف این دنباله دار شدند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: اگر مسیر بین سیاره کیوان به سمت سیاره ناهید را شکارچیان دنباله دار و علاقمندان به مشاهده مسافران ابر اورت با یک دوربین دو چشمی نسبتا قدرتمند و یا یک تلسکوپ خانگی جستجو کنند، می توانند این دنباله دار را مشاهده کنند.
عتیقی خاطر نشان کرد: البته در این شب ها نور بین الطلوعین (هوای گرگ و میش ) مزاحم یافتن این دنباله دار می شود، اما با کمی صبر و حوصله و با تلاش بیشتر می توان آن را جستجو نمود .
وی با اشاره به دنباله دار مشهور هارتلی 2 که در مهرماه قابل مشاهده بود افزود: اکنون نوبت یک جرم زیبای دیگر از این خانواده رسیده که با روشنایی کم و دنباله ای بسیار کم نور، قبل از روشنایی هوا در صبحگاه قابل رصد است.
با علم به این رصد به سراغ آسمان پر از زیبایی آذر ماه می رویم تا با علم به رخدادهای نجومی این ماه از مشاهده این زیبایی ها بهره مند شویم.
چهارشنبه 10 آذر سیاره تیر ساعت 18:37 دقیقه به حداکثر کشیدگی شرقی خود از خورشید در این تاریخ می رسد و بهترین شرایط را برای رصد در افق شامگاهی فراهم می کند؟ حداکثر کشیدگی سیاره تیر با توجه به مدار بیضی آن بین 18 تا 28 درجه متغیر است.
همچنین سیاره کیوان در این تاریخ ساعت 21:11 به جدایی 3/8 درجه از ماه می رسد که در ایران قابل مشاهده نیست.
پنجشنبه 11 آذر ستاره سماک اعزل با قدر 03/1 در ساعت 10:07 به جدایی 9/3 درجه از ماه می رسد که در این ساعت ماه در آسمان کشور ما نیست.
در همین تاریخ در ساعت 20:36 سیاره ناهید جدایی 6/6 درجه از ماه دارد، اما این سیاره در این روزها در افق صبحگاهی است.
یکشنبه 14 آذر قمر در عقرب است و ماه در ساعت 15:16 )موقعیت روز در ایران ) کمترین جدایی زاویه ای را با ستاره معروف دل کژدم (قلب العقرب ) دارد.
ستاره دل کژدم با قدر 29/1 یک ابر غول سرخ است که حجم آن 400 برابر خورشید است.
سیارک پلوتو در ساعت 20:52 همین شب 4/6 درجه از سیاره تیر جدایی می سازد.
در این زمان کشیدگی تیر 20 درجه و قدر پلوتو 13/14 است.
این ملاقات در برج کمان رخ خواهد داد که متاسفانه با وجود ماه نو و چنین پدیده ای اساسا در هیچ کجای کره خاکی قابل رصد نیست.
دوشنبه 15 آذر بهرام خون ریز 3/0 درجه جنوب ماه است ؟ ساعت این واقعه 1:10 و ماه در آسمان نیست.
سه شنبه 16 آذر ماه 2/5 درجه شمال ماه در ساعت 9:25 خواهد بود که کشورمان در موقعیت روز است.
در همین زمان سیاره تیر در ساعت 11:40، 1 درجه جنوب ماه است که این پدیده قابل رصد نیست.
شنبه 20 آذر سیاره دور دست نپتون در ساعت 19:07 جدایی 7/4 درجه جنوب ماه است و با تلسکوپهای کوچک خانگی یا با دوربین های دوچشمی برد متوسط به خوبی از افق کشورمان قابل مشاهده است.
دوشنبه 22 آذر ساعت 5:46 صبح سیاره گازی اورانوس 8/5 درجه جنوب ماه می رسد که این وقایع در ایران با توجه به موقعیت روز قابل مشاهده نیست.
از نیمه شب تا صبح همین تاریخ بارش شهابی جوزایی که عامل آن قدری عجیب و به جای یک دنباله دار، سیارک فیتون 3200 است روی می دهد.
این بارش با تعداد 120 شهاب سنگ در ساعت با توجه به این که ماه در تربیع اول قرار دارد، ساعت 14 دقیقه بامداد غروب می کند و فرصت خوبی برای رصد این شهاب ها در کشور پدید می آید که به شما توصیه می کنیم برای مشاهده بیشتر این شهاب از شهرها و آلودگی نوری دور شوید.
معمولا در هر بارش شهابی ذرات به جا مانده از دنباله دارها در مواجهه با جو زمین نورانی و منظر زیبایی را به دید مخاطبان می آورد.
شنبه 27 آذر سیاره برجیس غول منظومه خورشیدی در ساعت 10:21 این روز به وضعیت تربیع می رسد.
یکشنبه 28 آذر ساعت 7:15 دقیقه صبح خوشه پروین 9/1 درجه شمال ماه خواهد بود که در این ساعت کشورمان در موقعیت روز به سر می برد.
در ضمن سیاره اورانوس ساعت 16:54 دقیقه این تاریخ به تربیع می رسد.
دوشنبه 29 آذر خوشه مشهور قلانص (هیادها) در صورت گاو به 7/6 درجه جنوب ماه می رسد.
این خوشه دارای قدر 5/0 درجه است.
در همین تاریخ ساعت 4:43 بامداد ستاره مشهور الدبران (چشم گاو) در 1/7 درجه جنوب ماه است، این پدیده در سراسر ایران به خوبی قابل مشاهده است.
ضمنا ساعت 5:11 این تاریخ سیاره تیر به مقارنه داخلی (بین زمین و خورشید) می رسد.
سه شنبه 30 آذر ، ماه گرفتگی کامل در این تاریخ رخ خواهد داد که کشورمان در موقعیت روز بوده و غیر قابل مشاهده است.
ساعت 10:02 دقیقه ماه گرفتگی جزیی آغاز می شود و ماه ساعت 11:10 دقیقه این تاریخ به وقت ایران کاملا وارد سایه شده و 11:46 به حداکثر گرفت کامل می رسد ساعت 12:21 زمان پایان گرفتگی کامل خواهد بود.
ساعت 13:29 به وقت ایران گرفت جزیی مرحله دوم نیز به پایان می یابد.
ساعت 3:08 بامداد چهارشنبه اول دی ماه 1389 زمستان آغاز خواهد شد و خورشید در انقلاب زمستانی واقع شده است ؟ نیمکره شمالی کره زمین بلندترین شب و کوتاه ترین روز را در این زمان تجربه می کند.
علمی 1584**2038** شماره 359 ساعت 14:12 تمام