۶ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4609248
T T
۰ نفر
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/06 فرهنگی.هنری .موسیقی و تجسمی عبدالحسین مختاباد آهنگساز و خواننده موسیقی اصیل ایرانی گفت : امیدوارم موسیقی اصیل ایرانی از انحصار چند اسم و نام بیرون بیاید.
مختاباد در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا افزود: خلاقیت ها و ارائه های خوبی از موسیقی اصیل ایرانی در میان جوانان دیده می شود که گاه به دلیل انحصار اسامی در فضای موسیقی ، این آثار جلوه نمی یابد.
دکتر مختاباد، در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از نسلی جوان در کنسرت جدیدش با سامان احتشامی و گروه رودکی، ضمن بیان این مطالب هم چنین گفت: کم بودن شمار کنسرت ها باعث شده ، که انحصار اسم ها در موسیقی ایران بوجود بیاید.
وی یا بیان اینکه گاهی در آثار جوانان ، بارقه هایی از موسیقی ایرانی را می بینم که در آثار نامداران نیست ، افزود: به همین دلیل کنسرت جدیدم را با همکاری جوانانی که همگی تحصیلکرده دانشگاه در زمینه های مورد نظر هستند، و خلاقیت در آثارشان دیده می شود، اجرا می کنم.
مختاباد اظهار امیدواری کرد با افزایش شمار کنسرت های مختلف ، مردم امکان دیدن اجراهای گروه های گوناگون را بیابند، تا موسیقی ایران دیگر در انحصار اسامی نباشد.
این آهنگساز ، اول هفته جاری در نشست خبری در تالار وحدت ، یکی از مشکلات موسیقی ایران را کمبود سالن استاندارد برای موسیقی عنوان کرده بود که به همین دلیل امکان برگزاری مناسب و افزایش شمار کنسرت ها ، از هنرمندان گرفته می شود.
عبدالحسین مختاباد که ، در کنسرت جدید خود ، برای اولین بار شعر سپید را بر آواز ایران خواهد نشاند، در این باره گفت : طرح اجرای شعر سپید بر آواز ایران از چند سال پیش شکل گرفت ، که اتودهای اولیه آن را یک سال و نیم پیش زدم.
وی که قطعه بر سنگفرش با نگره ای جدید بر آواز ایرانی را در کنسرت خود با پیانوی سامان احتشامی اجرا می کند، هم چنین گفت: طرحهای اولیه بر این قطعه ، در دی ماه سال گذشته به صورت دوئت برای پیانو و آواز نوشته شد.
مختاباد با اشاره به ویژگی های شعر سپید گفت: اجرای این کار ، با استفاده از ظرفیت های بداهه خوانی در آواز ایرانی صورت گرفته است.
قطعه بر سنگفرش سروده ای از احمد شاملو است که از لحاظ موسیقایی ، از گام مینور آغاز می شود، بر اساس فراز و فرود سروده ، به گام ماژور می رسد ، و دوباره به ریتم مینور باز می گردد، و قطعه در این گام پایان می یابد مختاباد افزود: ساختار کارها نوشته شده ، اما قطعا به هنگام اجرا با توجه به ویژگی شعر سپید ، بداهه خوانی نیز صورت می گیرد.
وی درباره پیشینه فعالیتش به عنوان آهنگساز و خواننده ، در زمینه شعر سپید گفت: به هنگامی که کلاس آهنگسازی در لندن داشتم ، دو کار استاد شاملو را برای ارکستر بزرگ تنظیم کردم که با سازهای زهی ، بادی و پیانو به صورت کلاسیک اجرا شد.
دکتر مختاباد در این باره افزود: این دو قطعه به همراه دیگر قطعات که بر اساس ویژگی های شعر سپید ساخته شده اند، در آلبومی عرضه خواهد شد.
کنسرت مختاباد به همراهی سامان احتشامی و گروه رودکی ، از امشب در تالار وحدت به اجرا در می آید.
سامان احتشامی، محسن حسینی، رضا دربندی ، مسلم علی پور، مهرداد پازوکی، احسان بزرگمهر، هومن مهدویان ، محمد مهدی وحدتی ، و آرش فلاح ، دکتر مختاباد را در این اجرا که تا هشتم شهریور ادامه دارد، یاری می دهند.
در بخش اول این کنسرت قطعات زمزمه ، آواز همایون ، چهار مضراب ، فروغ زندگی ، بر سنگفرش، اجرا می شود. و در بخش دوم نیز قطعات خیال دوست ، در پی بی نشانی ، سیل اشک، بیداد، مطرب دل ، ساز و آواز ، و کهربا اجرا خواهد شد.
آهنگسازی بیشتر قطعات بخش اول برعهده سامان احتشامی است که با پیانو خود ، مختاباد را همراهی می کند. در بخش دوم گروه رودکی به سرپرستی محسن جسینی ، به سامان احتشامی در اجرای مختاباد می پیوندند.
کنسرت مختاباد با گروه رودکی و همراهی سامان احتشامی ،به همت انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی برگزار می شود.
شماره 298 ساعت 11:18 تمام
۰ نفر