۷ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4633402
T T
۰ نفر
.......................................................
سنندج، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/07/87 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.
معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرگانی استان کردستان گفت: با آغاز سال تحصیلی و صعود قیمت اجاره مسکن نظارت و بازرسی بر مشاورین املاک شدت گرفت.
فریبرز دهقان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح نظارت و ساماندهی مشاورین املاک، گروه نظارت شامل نمایندگان فرمانداری، واحد بازرسی بازرگانی و اصناف است.
با آغاز سال تحصیلی و شروع فعالیت دانشگاهها و با توجه به کمبود فضای مسکونی در کردستان به ویژه سنندج مرکز این استان قیمت واحدهای اجاره ای رشدی چشم گیر دارند.
دهقان آگاه سازی افراد جامعه را از حق و حقوق خود در بسیاری از زمینه ها عامل اساسی در مقابله با بروز تخلفات عنوان کرد.
وی عدم درج قیمت معامله، گرانفروشی، عدم صدور فاکتور و نداشتن پروانه بهره برداری را تخلفات بدیهی و قابل پیشگیری در مشاورین املاک عنوان کرد.
دهقان افزود: متاسفانه تعدادی از مشاورین املاک امروز دست به تخلفاتی می زنند که خلع های قانونی در این بخش مانع جلوگیری از آنها است.
وی مختار بودن صاحبان املاک و دخالت خود سرانه مشاورین املاک را در تعیین قیمت در معاملات را مشکلی اساسی در این بخش برشمرد.
وی آگاهی جامعه از قوانین معاملات در بنگاه ها را عامل مهم در کاهش تخلف برشمرد.
وی دستمزد معاملات در بنگاه های استان کردستان را در فروش تا قیمت 40 میلیون ریال یک درصد قیمت معامله و از 40 میلیون ریال به بالا را نیم درصد و پرداخت آن را از سوی طرفین معامله اعلام کرد.
دهقان گفت: مشاورین املاک برای معاملات اجاره ای املاک باید فقط یک چهارم اجاره یک ماه را از طرفین بگیرند.
به گفته وی شماره تلفن 124 واحد بازرسی سازمان بازرگانی استان کردستان برای مقابله با تخلفات در خدمت مردم است.
گروه نظارت بر مشاورین املاک استان کردستان از تیر ماه سال جاری تاکنون بیش از 93 مورد تخلف را رسیدگی کرده است که منجر به تعطیلی 26 واحد بنگاه املاک بدون مجوز و معرفی 33 بنگاه متخلف به مراجع قضایی شده است.
در استان کردستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 450 هزار تن،یک هزار و 259 بنگاه معاملات ملکی وجود دارد. ک/2 7354/610/1139 شماره 574 ساعت 14:10 تمام
۰ نفر