۲۸ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4674213
T T
۰ نفر
....................................................................
یزد ، ابرکوه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/08/87 داخلی.فرهنگی.نسفی.
یزد - همایش بررسی آرا و اندیشه های " عزیزالدین نسفی " در ابرکوه یزد برگزار شد.
به گزارش ایرنا ، در این همایش که مقدمه ای است برای گردهمایی بزرگ مکتب شیراز که با هدف بحث و بررسی پیرامون هنر ادب و اندیشه سده های هفتم، هشتم و نهم هجری قمری که در آینده نزدیک در شیراز برگزار خواهد شد، 150 نفر از پژوهشگران و دانشجویان حضور داشتند.
در این نشست ادبی برخی از اساتیدو محققین کشوری نظیر "بهمن نامورمطلق"، "حبیب اله درخشانی" ، " مهدی مکی نژاد" ، " کاوه خورابه" و " رضا ربانی" در زمینه تالیفات عزیزالدین نسفی از جمله کتاب "انسان کامل" ، " طبیعت هنر پارسی " و "موسیقی و عرفان با تکیه بر نظریات عزیزالدین نسفی " و همچنین آثار تاریخی و شخصیت های فرهنگی ابرکوه مقالاتی ارائه کردند.
دبیر فرهنگستان هنر ایران در این همایش از عزیزالدین نسفی بعنوان عارف نامی قرن هفتم یاد کرد و گفت: نسفی در نسف خوارزم بدنیا آمد سپس به بخارا رفت و در ادامه به خراسان ، اصفهان و فارس عزیمت نمود و دست آخر در ابرقو سکونت گزید و به تدریس و تالیف پرداخت.
دکتر " بهمن نامور مطلق " اظهار داشت: وی در ابرکوه وفات یافت و آرامگاه وی معروف به مقبره " پیرحمزه سبزپوش" از جمله آثار با ارزش تاریخی و ثبت شده این شهرستان است.
وی ادامه داد: مقصد القصی، زبده الحقایق ، بیان التنزیل، منازل السائرین ، اصول و فروع ، کشف الحقائق و انسان کامل از تالیفات وی است که به نوشته خودش کتاب انسان کامل را در دوران تدریس در مسجد جامع ابرقو به رشته تحریر درآورده است.
همچنین همزمان با برگزاری همایش بررسی آرا و اندیشه های عزیزالدین نسفی در ابرکوه از تندیس این عارف نامی قرن هفتم رونمایی شد.
"عباس قدیریان" هنرمند ابرکویی در مدت دو ماه با استفاده از گچ و سیمان به ابعاد 50 در 34 سانتیمتر این تندیس را ساخته و قرار است در مقبره این عارف نامی در خیابان شهید بهشتی ابرکوه نصب شود.
همچنین فرماندار و حجت الاسلام غفوری امام جمعه ابرکوه نیز طی سخنانی برخی توانمندیهای فرهنگی و هنری این شهر را بیان کردند.
شهرستان ابرکوه یا ابرقو با 50 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری جنوب غرب یزد واقع شده است. ک/2 7539/1027/546 شماره 099 ساعت 09:33 تمام
۰ نفر