۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4761415
T T
۰ نفر
................................................................
قزوین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/02/86 داخلی.فرهنگی.شاهنامه.
یک استاد دانشگاه تهران گفت : اگرچه شاهنامه از آثار قرن چهارم هجری است اما محتوای آن عمری چند هزار ساله دارد.
دکتر "قدمعلی سرامی" روز دوشنبه به مناسبت بزرگداشت مقام فردوسی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اظهارداشت:معرفی شاهنامه در زمان خاص امکانپذیر نیست و ماندگاری آن از ویژگی های این اثر گرانبهااست.
این استاد ادبیات بااشاره به افزایش تعلق خاطر جوانان به شاهنامه افزود: زبان شاهنامه زبان جهان امروز نیست و تکرار یک وزن و قالب شعری در یکصد هزار بیت برای جوانانی که آنرا آینه تمام نمای فرهنک و تمدن خود می دانند قدری خسته کننده است.
سرامی با تاکید بر استفاده از محتوای شاهنامه در قالب های جدید هنری روز خاطر نشان ساخت: استفاده مرکب از شاهنامه می تواند گستردگی وسیعی از سینما تا شهرسازی و معماری داشته باشد.
وی تصریح کرد: فردوسی برخلاف ادبیات عرفانی، نیرو و قدرتمندی را می ستاید و ضعف و سستی را زبون می داند و تنها بر دانشی که در راستای توانش باشد تاکید می کند.
این استاد دانشگاه تهران، در رابطه با هدف فردوسی از خلق شاهنامه گفت: هدف اصلی از ایجاد این اثر را باید در ناخودآگاه فردوسی جستجو کرد اما به نظر من عمده ترین هدف وی اثبات و اعلام هویت فرهنک و تمدن خود است.
سرامی افزود: خلق شاهنامه حاکی از عشق شدید فردوسی به میهن، فرهنک حکمت و دانایی است که باعث باز ساخت قوی فرهنک و تمدن ایرانیان شده است.
وی گفت: مانند هر نامه ای آغاز شاهنامه با یاد خدا است و معنای دیگر آن مفهوم تنها موجود صاحب جان و خرد یعنی "انسان"روی زمین است.
سرامی اظهارداشت: انسان در شاهنامه موجودی فقط الهی نیست و او تابع خون و ارتباطات خویشاوندی قوی که دارای پنج دیو درونی خشم، رشک، کین، آرزو و نیاز است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی واحد قزوین، نیز در این برنامه هدف از برگزاری این آیین را ارج نهادن به بزرگان علم و ادب و آشنایی دانشجویان با آثار و افکار خالق شاهنامه عنوان کرد.
علی رشیدشمخال با اشاره به استقبال خوب دانشجویان از این برنامه افزود: مراسم پرده خوانی، نقالی و اجرای موسیقی سنتی از برنامه هایی است که اجرا خواهد شد. ک/2 1293/616/1547 شماره 569 ساعت 32:16 تمام انتهای پیام C31.49-32-16
۰ نفر