۳ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4804145
T T
۰ نفر

به بهانه سالگرد عملیات غرور آفرین مرصاد

۳ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4804145
..............................................
کرمانشاه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/86 داخلی.سیاسی.مرصاد.
سحرگاه روز سه شنبه چهارم مرداد 1367 تنگه "چهارزبر" آرام بود، اما همه می دانستند که این سکوت مقدمه یک توفان خونین است، رزمندگانی که خود را به تنگه رسانده بودند بر روی ارتفاعات دو سمت جاده و نیز پشت خاکریزی که بر روی جاده احداث شده بود جای گرفته بودند.
همه چشم ها به سیاهی جاده بود هیچکس جز خدا نمی دانست چه خواهد شد، اگر چه رزمندگان در اشتیاق رویارویی با منافقین و سرکوب آنان آرام و قرار نداشتند.
اما در اندیشه فرماندهان مستقر در منطقه امواج نگرانی در جریان بود و فقط یک چیز به آنان آرامش می داد و آن یاری خداوند و امدادهای غیبی او بود دعاهای مخلصانه امام و مادران دل شکسته شهدا ، آری خدا نمی گذارد که ثمره آن همه خون پاک و خون دل خوردن های سوزناک به وسیله گروهی بوالهوس برباد رود.
عملیات مرصاد با رمز مقدس " یا علی بن ابیطالب" در پنجم مرداد ماه سال 67 به فرماندهی سپاه پاسداران و با پشتیبانی هوانیروز و ارتش از سه محور شروع شد.
عملیات مرصاد: در حالیکه آخرین تانکهای دشمن در سوم مردادماه 1367 در حال عقب نشینی از منطقه جنوب بودند و سخنگوی نظامی عراق نیز رسما اعلام کرد که نیروهای عراق از دو شهر گیلانغرب کرمانشاه و صالحآباد ایلام عقب نشینی کرده اند، نیروهای منافقین براساس یک برنامه زمانبندی شده 33 ساعته قصد داشتند با بهره گیری از 25 تیپ که در مجموع تا پنج هزار نفر را در بر می گرفت در پنج مرحله خود را به تهران رسانده و نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند.
منافقین بر این باور بودند که ایران در شرایط استیصال مطلق ، به پذیرش قطعنامه تن داده و این روندی است که به فروپاشی و سرنگونی کامل نظام جمهوری اسلامی سرعت می بخشد.
منافقین در طرح خود برای رسیدن به تهران قصد داشتند طی پنج مرحله از شهرهای سرپل زهاب، اسلام آباد غرب، کرمانشاه،همدان و قزوین عبور کرده و خود را به تهران برسانند.
همچنین در این عملیات دولت عراق 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره انداز80 میلیمتری، 30 قبضه توپ 106 میلیمتری، یکهزار قبضه تیربار کلاشینکف، و یکهزار دستگاه کامیون و خودرو در اختیار منافقین قرار داده بود.
بدین ترتیب روز دوشنبه سوم مرداد 1367 ساعت 30/14 پس از اجرای آتش سنگین و بی سابقه توپخانه ارتش عراق در محور سرپل زهاب، نیروهای منافقین در ساعت 30/15 دقیقه با عبور از خط مرزی، حمله خود را آغاز کردند.
عملیات منافقین با حملات کامل ارتش عراق همراه بود، به موازات پیشروی نیروهای منافقین به سمت "کرند غرب" نیروهای عراقی نیز ضمن اجرای آتش پشتیبانی از جنوب گردنه "پاطاق" در نزدیکی سرپل زهاب پیشروی کردند.
در ساعت 30/18 نخستین تانکهای عراقی با آرم منافقین وارد شهر "کرندغرب" شد و با پیشروی به سمت اسلام آبادغرب در حدود ساعت 20/21 دقیقه شهر اسلام آبادغرب را به تصرف درآوردند.
پس از انتشار نخستین اطلاعیه نظامی عراق و تایید تصرف شهرهای کرند و اسلام آباد غرب، رادیوی منافقین خطاب به مردم کرمانشاه اعلام کرد، نیروهای این گروهک در حال پیشروی به سمت شهر کرمانشاه هستند و از مردم این شهر خواست به نیروهای آنان بپیوندند.
پس از تصرف شهرهای کرندغرب و اسلام آبادغرب، مردم این دوشهر و روستاهای اطراف شب هنگام همان روز و سحرگاه روز بعد(سه شنبه ) به سمت شهر کرمانشاه حرکت کردند.
منافقین بلافاصله پس از ورود به اسلام آبادغرب جریان برق و خطوط مخابراتی شهر را قطع کردند و تا منطقه "حسن آباد" 20 کیلومتری اسلام آبادغرب پیشروی کردند و برای تجدید سازمان در همان جا مستقر شدند.
نیروهای خودی بلافاصله پس از آگاهی از پیشروی منافقین در منطقه حسن آباد در فاصله 200 متری نیروهای منافقین، روی ارتفاعات "چهارزبر" خط پدافندی تشکیل داده و با آنان که تعدادشان به دو هزار نفر می رسید درگیر و نیروهای منافقین را زمین گیر کردند.
پس از مقاومت نیروهای سپاه و بسیج در دشت حسن آباد و زمین گیرشدن نیروهای دشمن در پشت ارتفاعات "چهارزبر" بتدریج نیروهای خودی برای آزاد سازی مناطق تصرف شده و انهدام نیروهای منافقین در منطقه متمرکز شدند.
روز پنجم مرداد 1367 عملیات "مرصاد" با رمز یا "علی بن ابیطالب" آغاز شد در این عملیات سه گردان از تیپ نبی اکرم ص )، تیپ مسلم و یک گردان از ایلام به اسلام آبادغرب حمله کردند.
در این عملیات نیروهای لشکر 27 محمد رسول الله (ص ) از سه راهی غرب اسلام آباد و از پشت پمپ بنزین دشمن را دور زده و تلفات زیادی بر آنها وارد کردند.
در اثر پیش روی نیروهای خودی درساعت 14 اسلام آبادغرب از اختیار نیروهای منافقین خارج شد در این حال خلبانان غرور آفرین با بیش از یکصد سورتی پرواز مواضع منافقین را در هم کوبیدند.
خلبانان جان برکف هوانیروز نیز با اجرای آتش پرحجم برروی دشمن زمینه فروپاشی مواضع منافقین را فراهم ساختند.
بلافاصله پس از آزادسازی شهر اسلام آباد یگانهای سپاه پیش روی به سمت شهر کرند را آغاز کردند.
قبل از رسیدن نیروهای خودی به این شهر در ساعت سه نیمه شب سه فروند بالگرد ترابری عراق در کرند به زمین نشست و تعدادی از کادر منافقین و رهبری این گروهک را از شهر خارج کرد.
این واقعه نشانه آشکاری از شکست منافقین بود چنانکه پس از مدتی با پیش روی نیروهای خودی به سمت کرند و انهدام تانکهای زره پوش برزیلی منافقین، دشمن هر آنچه داشت پس از 48 ساعت بر زمین نهاد و متواری شد.
در این عملیات حدود دوهزار تن از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند وحدود یکهزارتن زخمی شدند و در میان کشته شدگان تعدادی از کادر و فرماندهان تیپ های منافقین دیده می شد.ک/4 570/566 شماره 365 ساعت 13:23 تمام
۰ نفر